back to top
2024. november 22. 10:54

KezdőlapF1„Félig a parlamentben, félig a börtönben” volt a csapattulajdonos, aki az utcán...

„Félig a parlamentben, félig a börtönben” volt a csapattulajdonos, aki az utcán gyújtotta fel autóját

-

Roger Benoit, a sokat látott svájci F1-es újságíró felidézte az Onyx istálló tulajdonosát, aki számára olyan volt, mintha az alvilágból érkezett volna. A veterán szakíró egy másik csapatvezérre is visszaemlékezett, aki meglehetősen mostohán bánt az őt nyilvánosan kritizálókkal.

A Forma–1, illetve az FIA ma már elvárja az újonnan jelentkező csapatoktól, hogy minden szempontból normális és pénzügyileg fenntartható keretek között működjenek, ám ez korántsem volt mindig így. Még a közelmúltban is volt arra példa, hogy több istálló is hamar csődbe ment, elég csak a 2010-ben csatlakozó három alakulatra, a HRT-re, a Lotusra/Caterhamre, valamint a Virginre/Marussiára/Manorra gondolni.

Ez viszont semmi volt ahhoz képest, ami a 80-as évek végén, 90-es évek elején zajlott a sportágban. Akkoriban annyira népes volt a mezőny, hogy előkvalifikációt kellett rendezni, és bizony akadtak olyan formációk, amelyek ezt elég nehezen és meglehetősen ritkán ugrották meg. Ezeket az alakulatokat pedig sokszor igencsak furcsa alakok vezették. Az egyik ilyen emberről mesélt Roger Benoit, a svájci Blick veterán F1-es újságírója.

Ecclestone lefizette az F1 legendás csapatfőnökét, hogy lökje bele a medencébe kollégáját

„Volt egyszer egy Jean-Pierre van Rossem nevű fickó, aki az Onyxnál volt főnök – idézte fel a belga üzletembert. – Úgy éreztem, mintha az alvilágból jött volna. Az egyik lábával a belga parlamentben, a másikkal a börtönben volt. Mindig a bőgő Ferrarijával jött, hátul pedig kiszálltak a hiányos öltözetű nők. Akkoriban viszont ez senkit sem zavart.”

Van Rossem a Moneytron nevű tőzsdei cégével lett sikeres vállalkozó, és kezdetben ennek révén szponzorálta az 1989-ben alapított Onyx istállót, amelyben nem sokkal később többségi részesedést is szerzett. A csapat másfél év múlva csődbe ment, egészen konkrétan az 1990-es Magyar Nagydíj volt az utolsó fellépésük. Ezalatt mindössze kétszer szereztek pontot Stefan Johansson révén, de ezek közül az egyik az 1989-es estorili viadalon elért harmadik hely volt.

Van Rossem egyébként megegyezett a Porschéval, hogy ők szállítsák csapatának a V12-es erőforrást, amelyet végül aztán 1991-ben a Footwork kapott meg. Az üzlet akkor esett kútba, amikor a 2018-ban elhunyt vállalkozó a belga televízióban önhatalmúlag bejelentette a szerződést. A német gyártó visszatáncolását a korabeli beszámolók szerint azzal „bosszulta meg”, hogy Porschéjával kiment egy kisváros főterére, és nemes egyszerűséggel felgyújtotta az autót.

Mint disznó a jégen – ennyire volt tragikus látvány minden idők legrosszabb F1-es csapata (videó)

Persze abban az időszakban nem ő volt az egyetlen kétes hátterű alakja a Forma–1-nek, ott van például a minden idők legrosszabb csapatának tartott Andrea Moda vezére, Andrea Sassetti. Benoit pedig egy másik érdekes figurát is megemlített. „Bárki indulhatott, aki egy cipősdobozt tudott hozni – emlékezett vissza arra a korszakra. – Volt egy hasonló személy, akinek már nem emlékszem a nevére. Ha az angol újságírók túlságosan sokat kritizálták, egyszerűen bepakoltatta őket egy autóba, és kidobta őket egy kocsiból a semmi közepén.”

Friss