2024. május 04. 17:15

KezdőlapF1Felborult és bennégett autójában az F1 első és sokáig egyetlen 13-assal versenyző...

Felborult és bennégett autójában az F1 első és sokáig egyetlen 13-assal versenyző pilótája

-

88 éve született Moisés Solana, aki az első és sokáig az egyetlen versenyző volt az F1 történetében, aki 13-as rajtszámmal versenyzett. Más sorozatokban indult a McLarennel és tesztelte a Ferrarit, de csak 33 évet élt.

Ha mexikói Forma–1-es versenyzőkről van szó, akkor a legtöbbeknek manapság Sergio Pérez jut eszébe, aki statisztikailag egyértelműen az ország legsikeresebb pilótája. Rajta kívül a közelmúltból ott van Esteban Gutiérrez, régebbről pedig a Rodríguez testvérek, Pedro és Ricardo, akik egyaránt versenybalesetben vesztették életüket, az ifjabbik különösen korán. A 70-es évek végén, illetve 80-as évek elején versenyző Héctor Rebaque pedig egy bajnoki tizedik helyig jutott.

Mondhatni tehát, hogy a legkevésbé ismert mexikói F1-es pilóta Moisés Solana, aki éppen 88 éve, 1935. december 26-án született. Autóversenyzői karrierjét 1954-ben kezdte, emellett a baszk pelóta nevű sportágat is profi szinten űzte. Ez utóbbi volt az, amelyből részben finanszírozni tudta a négykerekűekben eltöltött pályafutását.

Az első Forma–1-es futama az 1962-es Mexikói Nagydíj volt, amely nem számított bele a világbajnokságba. Solana egészen jól szerepelt az időmérőn, ám a futamon mégsem indult el. Saját elmondása szerint azért, mert úgy érezte, nincs esélye a győzelemre, és így nem akart versenyezni. Azonban könnyen lehet, hogy a valódi ok Ricardo Rodríguez előző napi halálos balesete volt, és az ő emléke előtt kart tisztelegni.

A világbajnoki debütálására további egy évet kellett várni, amikor a mexikóvárosi futam már része volt a pontversenynek. Solana a tizenegyedik helyre kvalifikált egy BRM-mel, 5,3 másodperccel lemaradva a pole pozíciót megszerző Jim Clarktól. A futamon ugyanebben a pozícióban rangsorolták, de célba érnie nem sikerült, ugyanis nyolc körrel a vége előtt motorja felmondta a szolgálatot.

A debütálása tehát felejthetőre sikeredett, mégis beírta magát a történelembe. Ezen a futamon ugyanis a 13-as rajtszámmal versenyzett, amelyet általában senkinek nem osztottak ki az F1-ben. Az ok nyilvánvaló, a számot sokan balszerencsésnek tartják, és a versenyzők között sokan voltak babonások, így a sportág is kerülte a számot.

Solanáról több mint öt évtizeden át el lehetett mondani, hogy az F1 történetében egyedüliként versenyzett 13-assal. Hozzá kell tenni, hogy Divina Galica az 1976-os Brit Nagydíjon szintén ezzel 9indult volna, csak éppen nem sikerült kvalifikálnia magát. Végül aztán Pastor Maldonado csatlakozott a mexikói pilótához: 2014-től a versenyzők állandó rajtszámot használnak, a venezuelai versenyző pedig a 13-ast választotta, így utolsó két évében azzal indult a Lotus színeiben.

Ami Solana további F1-es karrierjét illeti, összesen nyolc bajnoki versenyen vett részt 1963 és 1968 között BRM-mel, Lotusszal és Cooperrel, miután hat Mexikói és két USA Nagydíjon indult. Első három versenyén egyaránt rangsorolták, legjobb eredménye az 1964-es mexikóvárosi versenyen elért tizedik pozíciója, a következő ötön viszont idő előtt kiesett, kivétel nélkül műszaki hiba miatt.

Az F1-en kívül a USRRC-ben (United States Road Racing Championship), illetve a Can-Amben indult a Lola és a McLaren színeiben 1977 és 1968 között. Legnagyobb sikerét utóbbi évben aratta, amikor megnyerte a USRRC történetének első olyan futamát, amelyet az Egyesült Államokon kívül rendeztek. A helyszín talán nem meglepő módon Mexikóváros volt.

Egy évvel később a Ferrari Forma–2-es autóját is tesztelhette, de ez az esztendő tragédiát hozott. Július 27-én egy hegyiversenyen ugyanis túlságosan szélesre ment az egyik kanyarban, így eltalálta az útszegélyt, aminek következtében az autó a tetején landolt és kigyulladt, sofőrjének pedig nem volt esélye a menekvésre. Emléke több szempontból is fennmaradt: egyrészt róla nevezték el a ma már Autódromo Hermanos Rodríguez néven működő pálya első sikánját, emellett családja a mai napig aktív az autósportban, hiszen egyedi készítésű sportautókat gyártanak.

Friss