2024. április 29. 22:02

KezdőlapF160 éve ezen a napon született a megdönthetetlennek tűnő F1-es rekord, de...

60 éve ezen a napon született a megdönthetetlennek tűnő F1-es rekord, de aztán jött Verstappen

-

Jim Clark 1963-as rekordját 60 éven át senki nem tudta megdönteni. Cikkünkben felidéztük, miként született meg.

1963-ban ezen a napon, két nappal karácsony után rendezték a 14. Forma–1-es szezon zárófutamát, a Dél-afrikai Nagydíjat. Az idény 10. futamának a Prince George versenypálya adott otthont East Londonban, a vb-cím szempontjából pedig már nem tartogatott izgalmakat, hiszen Jim Clark már korábban bebiztosította az összetett elsőséget. Ám két hónappal a 9. verseny, a Mexikói Nagydíj után a repülő skót így sem maradt távol, majd elképesztően domináns versenyzéssel olyan rekordot állított fel, amely sokáig megdönthetetlennek tűnt.

Embed from Getty Images

Clark már az Olasz Nagydíjon világbajnok lett 

Mérsékelt érdeklődés és tesztelés

A szokatlan időpont és a magas szállítási költség miatt miatt a nagy gyártók csupán két autóval képviseltették magukat, emiatt a mezőny jelentős részét dél-afrikai csapatok és pilóták tették ki, hogy előbb december 14-én részt vegyenek az ugyanitt rendezett, világbajnokságon kívüli Rand Grand Prix-n, majd 14 nappal később már a Dél-afrikai Nagydíjon álljanak rajthoz. A vb-futamra a két héttel korábban kettős kiesést produkáló Lotus módosított az autóin (az üzemanyagpumpát a hűtők elé helyezték, hogy ne párologjon el az üzemanyag a nagy hőségben), a Ferrari pedig új kasztnit és a Mexikói Nagydíj óta áttervezett első felfüggesztést próbált ki.

Ami a többieket illeti, a BRM úgy döntött, hogy nem a legújabb autóját, hanem a megbízható P57-est hajóztatja el Afrikába, és a szintén két autóval induló Brabhamhez hasonlóan csökkentett létszámú csapattal áll ki.

A helyszínre kilátogatók úgy készülhettek, hogy a gyorsasági motoros ász Mike Hailwood szereplését is megnézhetik, ám az abban az évben 3. világbajnoki címét nyerő későbbi 9-szeres világbajnok Lolája végül nem érkezett meg, így nem indult. Helyette viszont láthatták, ahogy a vb-címet már az Olasz Nagydíjon bebiztosító Jim Clark nekigyürkőzik, hogy megszerezze az évi 7. győzelmét, illetve azt is, hogy Richie Ginther, Graham Hill és John Surtees lemeccseli egymás között az összetett 2. helyet.

A konstruktőri pontversenyben már eldőlt az első két hely (a Lotus a dél-afrikai eredménytől függetlenül már maximális pontszámmal zárta az évet, míg a BRM-nek biztos volt a második helye), a harmadikra azonban még a Ferrarinak, a Brabhamnek és a Coopernek is volt esélye.

Jim Clark a Prince George versenypályán:

A Lotus rögtön belecsapott a lecsóba

Az edzések karácsony második napján kezdődtek, a Lotus pilótái pedig a kedvező körülményeket kihasználva rögtön őrült tempóra kapcsoltak, ami azt jelentette, hogy Jim Clark hamarosan egy másodpercen belülre került 1962-ben felállított pályacsúcsától. Ám váltóhiba miatt a folytatásban nem volt esélye megdönteni azt, viszont így is megkaparintotta a nyitóedzés első helyét.

27-én már reggel 6 órakor megnyitott a bokszutca, a hűvös reggel pedig kedvezett a gyors köröknek. Clark jó úton is járt az új rekordhoz, és miután 20 kört is ment az 1:29-es tartományban, 1:28.9-el beállította az egy évvel korábbi csúcsot, hogy aztán ismét váltóhiba kényszerítse a garázsba. Mögötte egy, illetve 2 tizedes lemaradásban Jack Brabham és Dan Gurney következett. A délutáni hőségben rendezett folytatásban a legtöbben már nem tudtak javítani (Graham Hill és Richie Ginther mondjuk igen), így Clarké lett a pole a másnap, szombaton délután 3 órakor rajtoló versenyre.

Clark érinthetetlen volt

Jack Brabham szenzációsan kapta el a rajtot a második helyről és átvette a vezetést, majd Gurney is megelőzte Clarkot és nem sokon múlt, hogy John Surtees is megtegye ugyanezt. A skót azonban nemhogy visszaverte a Ferrari támadását, de még a 85 körös futam első körében visszaelőzte az amerikait és Brabhamet, így a célegyenesben már ismét az övé volt az első hely, amelyet ezután többet nem is engedett ki a kezei közül.

A második körben Surtees tört előre, és az új Ferrarival mindkét Brabhamet megelőzte, de pünkösdi királysága csak a 6. körig tartott, amikor Jack Brabham és Gurney is elment mellette. Az ausztrál versenyző motorjából azonban túl sokat kivett a csata, és hamarosan elkezdett rakoncátlankodni mögötte a Climax, úgyhogy előbb Gurney, majd Surtees, végül pedig sorban a hátrébb érkezők is megelőzték.

A rajtnál még szoros volt a csata az első helyért:

És hogy mit csinált eközben Clark? Mindenkit állva hagyott. Féltávnál a skót már fél perccel vezetett Gurney előtt, aki a 43. körben megszabadult Surteestől, miután a Ferrari motorja az utolsó kanyarból kigyorsítva megadta magát. Az 50. Grand Prix-jén részt vevő Graham Hill ezzel előrelépett az utolsó dobogós pozícióba, kialakítva az első három sorrendjét. Clark végül egy teljes percet vert az amerikaira, aki viszont életében először megfutotta a leggyorsabb kört (a Brabham-csapatnak is ez volt az első) és megfosztotta a skótot a rekordot jelentő szezonbeli ötödik mesterhármastól.

A már kört kapó Hill mögött Bruce McLaren (Cooper), Lorenzo Bandini (Ferrari) és Jo Bonnier (Cooper) lett a további pontszerzők sorrendje. Az összetett második helyét Hill kaparintotta meg Ginther és Surtees előtt, míg az ötödik helyen Dan Gurney, a hatodikon Bruce McLaren zárta az évet.

Gurney dél-afrikai dobogójának köszönhetően a Brabham az utolsó futamon előzött és letaszította a Ferrarit a konstruktőri dobogóról, míg a Cooper csupán egy ponttal maradt le a vörösöktől az ötödik helyen.

A megdönthetetlennek tűnő rekord

Jim Clark amellett, hogy hetedik győzelmével új rekordot állított fel az idényen belül elért elsőségek terén, maximális pontszámával beállította Alberto Ascari csúcsát (aztán ezt 1965-ben is megismételte), illetve az élen töltött körök terén is új rekordot ért el.

A skót fenomén a szezon versenyköreinek 71,5%-át fejezte be az élen (708/506), amit egészen az idei évig senki nem tudott megdönteni, de aztán jött Max Verstappen és 75,7%-al (1325/1003) új csúcsot állított fel. Ez abból a szempontból nehezebb tett, hogy az idén több mint kétszer annyi futamot rendeztek, mint 1963-ban, viszont az autók 60 évvel ezelőtti megbízhatóságát nézve a Lotus teljesítménye is megsüvegelendő.

A Red Bull direkt lassabb taktikát adott Verstappennek, hogy egyedülálló mérföldkövet érhessen el

Friss