back to top
2024. május 30. 05:39

KezdőlapF1Versenyzés közben kapott szívrohamot, meghalt a McLaren tanácsadója

Versenyzés közben kapott szívrohamot, meghalt a McLaren tanácsadója

-

Pénteken elhunyt Gil de Ferran, aki korábban két CART-bajnoki cím mellett Indy 500-at is nyert, idén pedig a McLaren tanácsadójaként dolgozott. A brazil expilóta saját fiával versenyzett, amikor szívrohamot kapott.

56 éves korában elhunyt Gul de Ferran, francia származású brazil korábbi autóversenyző, valamint sportvezető. A The Associated Press beszámolója szerint pénteken egy floridai eseményen versenyzett a fiával, amikor szívrohamot kapott, és életét már nem tudták megmenteni. Mások mellett felesége, valamint két gyereke gyászolja.

De Ferran 1967. november 11-én született Párizsban, és Emerson Fittipaldi sikereit látva gokartozni kezdett. 1987-ben aztán a Formula Fordban versenyzett, majd 1991-ben a brit Forma–3-ba került. Abban az idényben még kikapott Rubens Barrichellótól és David Coulthardtól, de a következő idényben már nem talált legyőzőre Paul Stewartnak, a háromszoros F1-es világbajnok Sir Jackie fiának a csapatánál.

1993-ban és 1994-ben a Forma–3000-ben versenyzett: először negyedik, majd harmadik lett az összetettben, utóbbi évben ráadásul az utolsó pillanatig harcolt a bajnoki címért. 1993-ban ahhoz is közel került, hogy bemutatkozhasson a Forma–1-ben, de a Footworknél teljesített tesztje borzalmasan sült el. Amellett, hogy jóval lassabbnak bizonyult Jos Verstappennél, még be is törte a fejét, miután beverte egy kamion ajtajába.

Így aztán 1995-re a CART-ba vezetett az útja. Első idényében az utolsó előtti futamon, Vancouverben megszerezte első dobogóját, majd a szezonzáró Laguna Seca-i viadalon a győzelem is összejött. A következő évben szintén egy diadalt tudott felmutatni Clevelandből, 1997-ben pedig még ennyit sem, viszont stabil teljesítményének hála második lett az összetettben.

Az 1998-as szezon nem sikerült jól, ahogyan az 1999-es sem igazán, de akkor legalább Portlandben nyert. A következő két idényben aztán két-két győzelmet aratott, és ez mindkétszer elég volt a bajnoki címhez. 2001-ben ráadásul egy máig fennálló rekordot állított fel: a ma már nem létező California Speedway-en 241,428 mérföld per órás, azaz közel 390 km/h-s sebességgel repesztett, ami a legnagyobb tempó, amelyet valaha épített versenypályán produkáltak.

2002-ben csapata, a Penske átnyergelt az IndyCarba, így De Ferran akkor már nem védhette meg a címét. A sorozatban eltöltött két teljes éve alatt öt győzelemig jutott, és előbb harmadikként, majd másodikként zárt a bajnokságban. Legnagyobb sikere egyértelműen a 2003-as Indy 500 megnyerése volt. Utolsó futamát szintén megnyerte Texasban, bár az a forduló sokkal inkább Kenny Bräck iszonyatos balesetéről maradt emlékezetes.

Miután visszavonult, 2005-ben szerepet kapott az F1-es BAR menedzsmentjében, de két évvel később lemondott és távozott az időközben Hondává alakuló csapattól. 2008-bban és 2009-ben visszatért a pilótafülkébe, és az amerikai Le Mans-sorozatban versenyzett, majd miután ismét szögre akasztotta a bukósisakot, részben saját csapattal indult az IndyCarban, ám a Ferran Dragon Racing 2011-ben befejezte a működést.

2018-ban aztán visszatért a Forma–1-be, és a szezon közepén a McLaren kinevezte őt sportigazgatónak. A 2021 eleji átalakítások következtében viszont távoznia kellett a wokingiaktól, ám az idei Miami Nagydíjon bejelentették, hogy tanácsadóként ismét szerepet vállal a csapatnál. De Ferran az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjon ott volt a helyszínen.

„A McLaren Racingnél mindenki megdöbbenéssel és mély szomorúsággal értesült arról, hogy elveszítettük a McLaren családjának szeretett tagját – olvasható az istálló X-oldalán. – Mély részvétünket fejezzük ki Gil de Ferran családjának, barátainak és szeretteinek. Gil fontos és szerves része volt a versenycsapatunknak. Félelmetes erő volt a pályán és azon kívül is, és tartós hatást gyakorolt mindenkire, aki vele versenyzett és mellette dolgozott. Mindenkinek hiányozni fog a McLaren Racingnél.”

Friss