A volt csapatfőnök szerint az évek óta az élmezőnyt hajszoló, azt továbbra is messziről figyelő Alpine a következő két szezonban annak a levét issza majd, hogy a riválisai nem tartották be a szavukat.
Tavaly júliusban az FIA közzétette, hogy vizsgálatának eredményeként kiderült, hogy az Alpine F1-es istállójának motorja 20-33 lóerővel elmarad a nagyjából egy szinten levő riválisok, azaz a Ferrari, a Mercedes és a Honda erőforrásától. Az F1-es bizottság Belga Nagydíj utáni ülését követően a szövetség ezt jelentős teljesítmény-különbségként aposztrofálta, és kijelentette, hogy az F1-es bizottság egyeztetett a ennek orvoslásának módjairól.
Az irányító testület közölte, hogy az F1 Bizottság „megbeszélte az ellentmondás orvoslásának módjait”, amit annak kellett volna követnie, hogy a bizottságban szereplő motorgyártók felhatalmazásával az Erőforrás Tanácsadó Bizottság javaslatokkal áll elő az F1-es bizottságnak a Renault/Alpine lemaradásának csökkentésére.
Természetesen a francia istálló nem a semmiből állt elő azzal a kéréssel, hogy ledolgozhassa teljesítménybeli hátrányát, a jelenlegi erőforrásciklus 2022-es kezdetekor (ekkortól fagyasztották be a teljesítmény javítására irányuló fejlesztéseket) ugyanis a 2023-as esztendőt jelölték meg, mint olyan évet, amikor a felmerülő teljesítmény-különbségeket ki lehet egyenlíteni, hogy azok ne álljanak fel egészen a 2026-os motorszabályok érkezéséig.
A teljesítmény-kiegyenlítést szabályba nem foglalták, viszont amikor 2021-ben a csapatok és motorgyártók főként a Honda névleges kiszállása miatt motorfejlesztési kapacitás nélkül maradó Red Bull érdekében megegyeztek abban, hogy 2022-től befagyasztják az erőforrások fejlesztését, szóban megállapodtak abban is, hogy 2023-ban lehetőség nyílik a felzárkózásra annak, akinek túl nagy a lemaradása.
Ezt szerette volna elérni az Alpine, és a megállapodás értelmében lehetőséget is kellett volna adni neki erre, mivel a hátránya már abba a tartományba esett, amely esetében indokolt volt a teljesítmény-kiegyenlítés. Csakhogy miután jó ideig semmilyen előrelépés nem történt az ügyben, az istálló novemberben kérte az FIA-t, hogy minden ezzel kapcsolatos lehetséges lépéstől tekintsen el.
Az Autosport értesülései szerint mindezt azért tette, mert a 2021-es szóbeli megállapodás ellenére nem élvezte a riválisok teljes támogatását, és a jelenlegi motorja teljesítményének növelése helyett jobbnak látta, ha az erre fordítandó erőforrásait a 2026-os motor fejlesztésébe öli.
Az Alpine közleményében Bruno Famin csapatfőnök úgy fogalmazott, hogy „Gyorsan arra a következtetésre jutottunk, hogy ez nem éri meg az időnket és az erőfeszítéseinket. Mi több, ilyen kis teljesítmény-nyereségért ez csak megzavarná a 2026-os erőforrás fejlesztését.”
A riválisok megszegték a szavukat
A hivatalos állásfoglalást némileg más megvilágításba helyezte ugyanakkor Otmar Szafnauer, az Alpine Belga Nagydíj előtt menesztett csapatfőnöke, aki a motofejlesztésről való lemondásról hozott döntés meghozatalakor ugyan már nem volt tagja az istállónak, de azon az F1-es bizottsági ülésen még igen, amelyen az FIA napirendre tűzte az esetleges teljesítmény-kiegyenlítést.
„Az FIA-nak minden adat a rendelkezésére áll, és azt hiszem, a valaha volt utolsó F1-es bizottsági ülésemen terjesztette elő az ügyet. Amikor [2022-től] be kellett fagyasztanunk a motorfejlesztést annak érdekében, hogy a Red Bull tovább használhassa a Honda motorjait, amelyeket nem fognak fejleszteni, én nem voltam mellette, de született egy szóbeli megállapodás, amely kimondta, hogy amennyiben az összes gyártó erőforrásának teljesítménye között legalább 1%-os eltérés van, akkor elkezdik megvizsgálni annak a lehetőségeit, hogy mindenki azonos szintre kerüljön” – ecsetelte a román származású amerikai szakember Peter Windsor YouTube-csatornáján.
Szafnauer szavaiból pedig inkább az sejlik ki, hogy az Alpine-t a riválisok egyöntetű támogatásának hiánya késztette a visszalépésre, amiből persze nem következik az, hogy a Red Bull is ellenük volt, csupán az, hogy nem mindegyik ellenfél állt melléjük. „Az FIA is azt mondta, hogy »Nézzétek, [a Renault] kívül esik ezen az ablakon, el kell kezdenünk beszélni róla, hogy mit kellene tennünk, hogy a Renault motorjait egy szintre hozzuk a többiek motorjával.« Volt egy megbeszélésünk, amelyen elég hevesen kiálltam a Renault mellett, hogy rábírjam a többi gyártót, hogy tegyék azt, amit megígértek, amikor befagyasztották a motorfejlesztést. A Forma–1-ben azonban olykor megéri szóbeli megállapodást kötni, máskor pedig nem.”
A volt csapatfőnök szerint az Alpine hátránya az erőforrás terén olyan nagy, hogy azt 2024-ben és 2025-ben nem fogják tudni egyéb területeken kompenzálni, ami szintén inkább arra utal, hogy amennyiben mindenki rábólint, végrehajtották volna a teljesítmény-kiegyenlítést célzó fejlesztéseket.
„Szerintem ez az eltérés – csak mert most már nagyon nehéz változtatni rajta – valószínűleg 2026-ig fennmarad, úgyhogy további két szezonban jelen lesz – jelentette ki Szafnauer. – Mind egy csapatként dolgoztunk, de a motorfejlesztést befagyasztották. Még ha változtatni is akarsz, meg van kötve a kezed, úgyhogy nem teheted. Csak megbízhatósági módosításokat hajthatsz végre, ez pedig nem ad túl nagy mozgásteret a teljesítmény javítására. Ha ekkora a lemaradásod, azt nehéz behozni, úgyhogy ahhoz, hogy az élmezőnyben legyél, a kasztninak, a versenyzőknek és minden másnak kell ennyivel jobbnak lennie mindenki másnál, ami lehetetlen.”
Ez alapján kisebb csoda lenne, ha az Alpine a következő két évben csatlakozni tudna a legjobbakhoz.