2024. április 29. 01:17

KezdőlapF1Egyetlen logikus választása maradt az utolsó érdekes elemét is elveszítő F1-es csapatnak?

Egyetlen logikus választása maradt az utolsó érdekes elemét is elveszítő F1-es csapatnak?

-

Günther Steiner csapatfőnök távozásával a Haas most már semmilyen szempontból sem tűnik igazán érdekesnek a szponzorok számára. Ráadásul nem úgy néz ki, hogy ez a helyzet egyhamar változni fog, viszont az egyetlen logikus megoldás megvalósulásának alighanem szinte mindenki örülne.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Günther Steiner távozik a Haas csapatfőnöki székéből, miután nem hosszabbított szerződést az istállóval. Az olasz szakember helyét az eddigi mérnökigazgató, Komacu Ajao veszi át. A leköszönő szakembert sokan kedvelték, mások viszont ki nem állhatták, egyvalamit viszont semmiképpen nem lehet elvenni tőle: egy érdekes figura volt egy olyan csapatnál, amelynek nagyjából az ő személyisége jelentette az egyetlen vonzerejét.

Meglepő bejelentés a Forma–1-ben: távozott a legnépszerűbb csapatfőnök

A hírek szerint Steiner, valamint az eddigi technikai igazgató, Simone Resta távozása a felmerülő nézetkülönbségekhez vezethető vissza. Az 58 éves szakember szerint a Haas csak úgy tudna fejlődni, ha fejlesztenék az istálló infrastruktúráját, Gene Haas, az alakulat tulajdonosa viszont erre nem mutat hajlandóságot. Ő a hatékonyságot várja el, ami szerinte eddig nem valósult meg.

Ez az idény elméletileg megmutathatja, hogy melyiküknek van igaza, de azért csodára nem érdemes számítani: a Haas vélhetően hasonló pozíciókért fog küzdeni, mint tavaly, és legfeljebb az alsóházi csapatok közötti sorrendben lehet változás. Persze nem mindegy, hogy egy istálló a tabella hetedik vagy tizedik pozíciójában végez, de pontszámban aligha lesz nagyságrendi előrelépés.

Hosszabb távon pedig Steiner távozása aligha tesz jót a projektnek. Lehetséges, sőt, valószínű, hogy az eredmények szempontjából nem ő volt a legalkalmasabb ember a feladatra, de az is szinte bizonyos, hogy az elsődleges kerékkötő sem ő volt, hanem inkább a tulajdonosi hozzáállás. Azonban, ahogyan azt már korábban említettük, érdekes személyiség volt, és ezzel vonzotta a szponzorok egy részét.

Távozásával pedig a Haas ezt is elveszítette, így semmi nem maradt számukra. Nincs történelme, mint a Williamsnek, nem egy élcsapat pilótanevelőjeként működik (még ha ez most már kevésbé is igaz az AlphaTaurira, mint korábban), és nem egy nagy gyártó készül csatlakozni az F1-be a segítségükkel, mint az idén Stake néven versenyző Sauber esetében. Pontosabban ez utóbbi még akár meg is valósulhat, olyannyira, hogy lassan ez tűnik az egyetlen logikus megoldásnak, ahogyan az a The-Race.com elemzésében is olvasható.

Belső feszültség vezetett az F1-es téli szünet bombameglepetéséhez

A cikk szerzője felhívja a figyelmet arra, hogy az évek óta az F1-be vágyó Andrettit azzal az indokkal tartják távol (egyelőre) a sportágtól, hogy semmilyen értéket nem adna az F1-nek. Pedig egy más kategóriákban nagy múlttal rendelkező, a Forma–1-ben is jól csengő nevű istállóról van szó, amely nem mellesleg egy újabb gyártót is magával hozna, hiszen a General Motorshoz tartozó Cadillac lenne a motorszállítójuk.

Ezzel szemben ott van egy ügyfélcsapat, amelynek nincs érdemi múltja, a jelene pedig szintén nem túl vonzó. A pilóták ugyancsak nem a legérdekesebb versenyzők közé tartoznak, és most már a pályán kívül sincsen olyan személy, akiről ez elmondható lenne. Tényleg jobban szolgálja az F1 érdekeit a Haas, mint az Andretti projektje?

Persze a helyzet nem ennyire egyszerű, hiszen az F1 nem teheti meg, hogy kiteszi a Haast, és a helyükre beengedi az Andrettit vagy bárki mást. Acsapat eladása viszont mindenki számára kielégítő megoldás lehet. Ugyanakkor Michael Andretti még 2022 májusában kijelentette, erről többször is beszélt Haasszal, aki rendre azt felelte, hogy az em érdekli különösebben, ha utolsók, mivel számára így is kifizetődő a projekt.

Amennyiben viszont a pályán elért eredmények nem javulnak, amire semmilyen jel nem utal, és Steiner távozásával a szponzori pénzek is elapadnak, lehetséges, hogy a Haas tulajdonosa előbb-utóbb más következtetésre jut. Ez esetben pedig az eladás lényegében mindenkinek jó lenne: ő megszabadul a sikertelen csapatától, az Andretti (vagy esetleg valaki más) pedig végre bebocsátást nyer az F1-be. A sportágnak és a meglévő csapatoknak nem kell beengedniük egy tizenegyedik istállót, viszont lesz egy jó nevű amerikai istálló, amely kimondottan amerikai versenyzőt szeretne foglalkoztatni. Persze a közvetlen riválisoknak nem feltétlenül jó, ha kapnak egy erősebb ellenfelet, de mindezt kompenzálhatja, hogy a torta méretének növekedésével nekik is nagyobb szelet, azaz nagyobb bevétel jutna.

Friss