Sikerült megmenteni a Forma–1 történelmének apró, ám annál jelentősebb darabját, a néhai világbajnok csapat első otthonát.
Noha az egykor a Forma–1 élmezőnyébe tartozó, Jackie Stewarttal egykor három egyéni és egy konstruktőri világbajnoki címet szerző, 33 futamgyőzelemig jutó Tyrrell-istálló a mai Mercedes egyik jogelődje (1997-ben eladták a BAR-nak, amelyből aztán Honda, utána Brawn GP, végül pedig Mercedes lett), Ken Tyrrell világverő autói még nem Brackley-ben, hanem kezdetben egy kis fészerben születtek.
A Tyrrell első „gyára” a mai napig pontosan ugyanazon a helyen áll Surrey farmvidékén, Ockham Village-ben, ahol egykor, de már nem sokáig. 70 év után ugyanis az egész, mára igencsak rossz állapotú épületet úgy ahogy van elköltöztetik Goodwoodba, a híres Goodwood Revival és Goodwood Festival os Speed helyszínére, hogy megmentsék a ledózerolástól – számolt be róla a Motor Sport Magazine.
Amikor két éve kiderült, hogy ez fenyegeti az F1-es történelem apró, ám mégis jelentős darabját, felmerült, hogy a rajongók gyűjtést szerveznek az áthelyezéséhez, ám az azbeszt tető miatt a költségek 100 ezer fontra rúgtak, ami már elérhetetlen célnak tűnt. Ekkor jött a képbe a richmondi herceg, aki felajánlotta, hogy fedezi a szétszerelés és újjáépítés költségeit, és helyet biztosít az épületnek a a goodwoodi versenypálya mellett. Itt, a Woodcote lelátó mögötti Hurricane Lawn-on már az idén áprilisban látható lesz.
Ken Tyrrell és a Jackie Stewartot 1973-ban vb-címhez segítő Tyrrell 006 a fészer előtt
Azért nem mindenki garázsból nyomta
A Tyrrell fészerje ékes példája annak, hogy mit jelentett az F1 régmúlt korszakában használt „garázsosok” (garagistas) kifejezés. Ezt az olyan, főként brit csapatokra használták, amelyek méretükből adódóan szó szerint egy kis garázsban építették autóikat, hogy azzal vegyék fel – sokszor sikerrel – a versenyt az olyan óriásokkal, mint a Ferrari vagy a Lotus. A Tyrrell is közéjük tartozott.
„Ez nagy dolog volt, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a csapatot egy fészerből működtették” – mondta mindhárom vb-címét a Tyrrell-lel nyerő Sir Jackie Stewart 2022-ben a Motor Sport-nak arra a felvetésre, hogy a csapat öt évvel az első versenye után már világbajnoki címet ünnepelhetett.
A lelakott, 30×8 méteres belterű épületet az utóbbi időben egy partikellékeket gyártó vállalkozás használta raktárként, de azért így is felismerhető, hogy egykor milyen célt szolgált – az elszívó nyílások lyukai még mindig ott vannak a falakban, és a dupla szárnyú ajtó és az előtte elterülő betonplacc is számos új Tyrrellről készült első fotón szerepelt.
Az utolsó győzelmét 15 évvel megszűnése előtt, az 1983-as detroiti versenyen arató kiscsapat mérete pedig még előnyös is volt abból a szempontból, hogy nem érintették olyan problémák, amelyek a nagyobb istállókat igen.
„Mi nem folyunk bele a politikába, amibe a nagy cégek igen. A célunk, hogy versenyeket nyerjünk, és képesek vagyunk erre koncentrálni” – mondta Ken Tyrrell 1970-ben a British Pathé egyik filmjében a 7-8 mérnökből álló kis garázscsapatáról.
Az alábbi rövidfilmben több helyen is megjelenik a fészer egykori pompájában:
Zarándokhely
Ross Feeney, a Club Green műveleti igazgatója a Motor Sport Magazine-nak elmondta, hogy bár a területükön levő fészer ma már raktár, ráadásul mivel körbeépült, eléggé el is van dugva, így is sokan érkeznek Ockham Village-be csak azért, hogy láthassák.
„Minden héten jönnek emberek, akik sétálnak egyet a parkolóban, vagy bekopogtatnak és megkérdezik, hogy megnézhetik-e belülről a fészert. Nagy-Britannia, Európa, Thaiföld, Ausztrália és az Egyesült Államok különböző részeiről is érkeznek rajongók, és mindenki szeretne egy fotót a kék ajtók előtt.”
A fészert egyébként nem a Tyrrell építtette, az ugyanis már a második világháború alatt állt és a Királyi Női Hadtest használta. Ezután vásárolta meg a Tyrrell-család 50 fontért a saját vállalkozásához faraktárnak, és csak akkor lett belőle műhely, amikor Ken Tyrrell az 50-es években megalapította Forma–2-es csapatát. A 70-es években aztán az istálló növekedésével több épületet is elfoglaltak, de valamilyen részleg ezután is mindig helyet kapott a fészerben, majd amikor elkészült a szomszédban az új gyár, a bokszutcai felszereléseket és egyéb, szállításhoz használt eszközöket tároltak benne.