2024. május 01. 16:11

KezdőlapF1Nagyon nagy bajban lesz a teljes Forma–1, ha a Red Bullról beigazolódik...

Nagyon nagy bajban lesz a teljes Forma–1, ha a Red Bullról beigazolódik ez az elmélet

-

Még egy, a tavalyihoz hasonlóan egyoldalú szezon senkinek sem érdeke a Forma–1-ben, ám a McLaren csapatfőnökének elmélete nagyon is arra mutat, hogy ismét ez lehet a helyzet.

A McLaren a minap mindenkit meglepett azzal, hogy mindenfajta előzetes bejelentés nélkül megtartotta 2024-es csapatbemutatóját, amelyen leleplezték a tavalyihoz nagyon hasonló idei festésüket. Az igazán érdekes azonban nem ez, hanem a csapatfőnök Andrea Stella elmélete volt arról, hogy a Red Bull miért lehet ismét elképesztően erős.

Az olasz szakember ugyanis attól tart, hogy bár az energiaitalos csapat tavaly csupán két jelentősebb fejlesztési csomagot vetett be – az elsőt áprilisban, az Azeri Nagydíjon, a másodikat a júliusi Magyar Nagydíjon –, a virtuális világban folyamatosan fejlesztette a rekordokat halmozó RB19-est.

Elképzelhető, hogy bár a Red Bull kezét nem kötötte meg sem forrás-, sem erőforráshiány, a költségplafon és a nagy előnyük miatt más területekre kezdtek el költeni az új fejlesztések legyártása helyett, mert egyszerűen nem látták szükségét annak, hogy ennél több fejlesztést gyártsanak le az autóhoz.

A Red Bull pilótája megmondta, ki és hogyan fogja megnyerni a 2024-es F1-es szezont

„Amikor kimondottan a Red Bullra gondolunk, van egy tényező, ami nyilván kétségeket ébreszt mindenkiben azzal kapcsolatban, hogy mi fog történni 2024-ben – idézi a The-Race.com Stellát. – Ez pedig az a tény, hogy nem igazán fejlesztették az autójukat. Úgyhogy a kérdés az, hogy visszafogták magukat, és felhalmozták a fejlesztéseket, amelyeket majd a 2024-es autón fognak kihasználni? Ez az én teóriám. Nem gondolom, hogy a Red Bull ne lett volna képes fejleszteni az autóját, úgyhogy talán úgy döntöttek, hogy nem hoznak fejlesztéseket.”

Ami a McLarent illeti, Stella elmondta, hogy állandó szabályok mellett előbb-utóbb minden csapat eljut arra a pontra, hogy egyre kisebb lépésekben tud csak fejlődni, és egyes területekbe nem éri meg invesztálni, mert annyira kicsi a megtérülés. Ők azonban még nem tartanak itt, és jelenleg azt látják a számokban, hogy képesek folyamatosan jelentős léptékben javulni, de hogy ez mire lesz elég, az az ellenfelektől függ. És különösen a Red Bulltól, amely az RB20-as modelljével ismét nagyot alkothat.

„Egyértelműen úgy tűnik, hogy a Red Bull tavaly nem fejlesztett annyit, amennyit fejleszthetett volna, ha akar. Úgyhogy ez kellemetlen meglepetéssel szolgálhat mindannyiunknak” – osztotta Stella nézeteit Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója.

És nemcsak nekik, hanem a többi csapatnak és a Forma–1-nek is, hiszen a sportág nézettségének már az sem tett jót, hogy Verstappen tavaly ellenfél nélkül versenyzett, és még egy hasonló szezon csak tovább nehezítené a helyzetet.

A Red Bull már a 2025-ös autóján dolgozik, az elbukott töréstesztnek pedig semmi jelentősége

Nem a Red Bull lenne az első

A The-Race cikkében Mark Hughes két korábbi példát is hozott arra, amikor egy csapat úgy fejlesztette folyamatosan az autóját, hogy ezek a fejlesztések nem öltöttek testet, jóllehet, egyik esetben sem abból az indíttatásból történt ez, amiért a Red Bullnál történhetett.

A Sauber 2022-ben a gyártási kapacitásának korlátozottsága miatt nem tudta elég gyorsan legyártani az új fejlesztéseket, így például az októberi Japán Nagydíjon még olyan elemek kerültek fel a kocsira, amelyeknek a gyártása már a nyári szünet előtt zöld utat kapott. Viszont ez idő alatt az autó fejlesztése nem állt meg.

Egy másik eset 2018-ban, a szorult anyagi helyzetbe kerülő Force Indiával történt meg. Ők egészen addig, amíg a szezon közben újjá nem alakultak Racing Pointként, semmilyen új elemet nem gyártottak le, de a fejlesztésekkel szintén nem álltak le. „Még amikor a pályán nem is fejlesztettünk, legalább a gyárban, a szélcsatornában és a CFD-programokkal megtettük, úgyhogy folyamatosan tanultunk. Ez fontos volt. Fejlesztettük az elemeket a szimulációkban, de nem kerültek gyártásba. Aztán ezeket az alkatrészeket újraterveztük és folytatódott a fejlesztés. Mire tényleg legyártottuk őket, teljesen mások voltak ahhoz képest, ahogy a két hónappal korábbi gyártás esetén kinéztek volna.”

Friss