2024. február 24. 13:44
KezdőlapF1A Forma–1 beintett az Andrettinek, egyelőre nem lesz 11 csapatos a mezőny

A Forma–1 beintett az Andrettinek, egyelőre nem lesz 11 csapatos a mezőny

-

Eldőlt, hogy érkezhet-e új csapatként az Andretti Global a Forma–1-be.

Hiába készült gőzerővel akár már a 2025-ös beszállásra, és tesztelt a szélcsatornában egy, a Red Bull RB19-eshez kísértetiesen hasonlító 2024-es autót, az F1 rácsapta az ajtót az Andretti Globalra, hogy aztán résnyire kinyissa ezt egy jövőbeli csatlakozás reményében.

Michael Andretti csapata tavaly a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) áldását már megkapta ahhoz, hogy csatlakozzon a Forma–1 jelenlegi 10 istállójához, ám egy nagyon fontos akadályt még le kellett küzdenie. Mint az most az F1 közleményéből kiderült, ez egyelőre nem jött össze, a kereskedelmi jogok tulajdonosa ugyanis tartotta magát az eddigi álláspontjához, és nem bővítette a mezőny létszámát.

Hatalmas pofára esést mutat be a Forma-1, vagy lenyeli a békát, és beengedi az új csapatot?

Számos csapat és az F1 vezetői már korábban is kijelentették, hogy csak akkor akarnak új csapatot látni, ha az annyit tesz hozzá a nagy egészhez, hogy megéri miatta tovább aprózni a kereskedelmi bevételeket és megbontani a jelenlegi struktúrát. Ám miután a Liberty Media mélyreható elemzéseket végzett, arra jutott, hogy az Andretti nem ilyen csapat, ezért egyelőre biztosan nem nyer bebocsátást a sportágba.

Hogy ezután az amerikai gárda milyen lépéseket tesz, azt egyelőre nehéz megjósolni, hiszen korábban még nem volt példa olyasmire, hogy az FIA egy csapatot elfogad, az F1 pedig elutasít. Elképzelhető, hogy az Andretti jogi útra tereli az ügyet, de ez is benne van a pakliban, hogy egyezséget köt az F1-gyel annak érdekében, hogy néhány év múlva bebocsátást nyerjen.

Amennyiben egyik sem történik meg, és Michael Andrettinek teljes egészében el kell állnia a terveitől, az anyagilag is nagyon érzékenyen érintené, hiszen mostanra több mint 100 fős csapatot állított fel azért, hogy kezdjék meg a felkészülést a leghamarabb 2025-ben esedékes belépésre, máskülönben zöld jelzés esetén már rég kifutottak volna az időből.

Az biztos, hogy a jóval megosztóbb döntés született, hiszen a rajongók nagy része szívesen látott volna egy újabb csapatot, és az F1 és FIA közötti fagyos viszonyt is csak tovább fogja rontani a kialakult helyzet.

A Formula One Management által közzétett hosszadalmas közleményben részletesen taglalják, hogy az elkövetkező években miért nem látják szívesen az Andrettit, viszont hozzáteszik, hogy 2028-ban – a General Motors korábban azt mondta, addigra lehet saját F1-es motorja – lesz esélyük bekerülni 11. csapatként.

Így vált nevetségessé és hiteltelenné az F1, amikor először visszautasították Andrettit

„Az értékelési folyamatunk során megállapítottuk, hogy egy 11. csapat jelenléte önmagában nem jelentene értéket a bajnokságnak. A legjelentősebb módja annak, hogy egy új belépő értéket hozzon, az a versenyképesség. Nem hisszük, hogy a pályázó versenyképes résztvevő lenne” – áll a közleményben, amely ezután hozzáteszi: „egy 11. csapat befogadása műveleti szempontból terheket róna a versenyek promóterére, némelyeket jelentős költségekbe verve, miközben csökkentené a versenytársak technikai, operációs és reklámfelületeit.”

Emellett az F1 szerint az sem lett volna ideális, hogy az Andrettinek motorpartneri megállapodást kellett volna kötnie valamelyik jelenlegi gyártóval, és adott esetben kötelezni kellett volna ezek közül valamelyiket arra, hogy motorokat adjon az új csapatnak. Ez az F1 szerint pedig nem lett volna egészséges a bajnokságra nézve.

„Másként tekintenénk egy jelentkezésre a 2028-as szezonra a General Motors erőforrásával, akár a GM gyári, akár a GM ügyfélcsapataként, amely az összes megengedett alkatrészt házon belül tervezi. Ebben az esetben további tényezőket is megfontolnánk a jelentkező által a bajnokságba hozott érték tekintetében, különösen, ami a nagy presztizsű gyártó motorgyártóként történő sportágba hozását illeti.”

Magyarán: ha az Andretti nemcsak a General Motors nevet hozná be, rányomva a GM pecsétjét tegyük fel, Renault-motorokra, hanem az autóipari óriási ténylegesen saját erőforrással érkezne, már mindjárt más lenne a leányzó fekvése.

A 2028-as dátum emellett azért is érdekes, mert addigra új, az F1 és a csapatok kereskedelmi viszonyait szabályozó Concorde-egyezmény lesz érvényben, ebben pedig a jelenlegi, 200 millió dollárban meghatározott belépési pénz (rövid távon egy új érkező ezzel kompenzálja a jelenlegi csapatokat a bevételek tovább aprózódása miatti veszteségekért) többszöröse kaphat majd helyet.

Friss