Február 1-jén nemhogy az idei szezon, hanem az F1 történetének egyik legnagyobb átigazolási bombahíre látott napvilágot, ami olyannyira nem pletyka, hogy gyakorlatilag elkönyvelhetjük, hogy meg fog történni.
Lehet, hogy cikkünk írásakor már csak órákra vagyunk attól, hogy bejelentsék az F1 történelmének egyik legnagyobb átigazolását, és hivatalossá váljon, hogy Lewis Hamilton 2025-től a Ferrari pilótája lesz.
Hogy miért lehetünk ennyire biztosak abban, hogy ezúttal nem csak arról van szó, hogy a felek puhatolóztak a másiknál, ahhoz egyszerűen elég szemlézni a nemzetközi F1-es és sportsajtó cikkeit, az ESPN-től a Sky News-on át a minden F1-es versenyhétvégén több tudósítóval jelen levő The-Race.com-ig ugyanis számos hiteles médium kész tényként közli az átigazolás hírét, többen pedig hozzáteszik, hogy a szerződést akár még ma, de legkésőbb az elkövetkező napok során bejelenthetik.
Ilyen esetben pedig gyakorlatilag kizárható, de legalábbis minimális az esélye annak, hogy mindez nem fog megtörténni, így mostanra tulajdonképpen csak a mikor a kérdés.
Jön az év szenzációja? – Hamilton mégis aláírhat a Ferrarihoz
Miért menne?
Hamilton soha nem tagadta, hogy bár a Mercedest tekinti az F1-es családjának, a Ferrari történelme és múltja is közel áll a szívéhez, és korábban többször is elgondolkodott azon, hogy esetleg nem a Mercedesnél fejezi be a karrierjét. Egy esetleges váltás ugyanakkor soha nem volt annyira kézenfekvő, mint most. 2014 és 2021 között értelemszerűen nem volt miért elhagyni a vb-címeket halmozó brackley-i gépezetet, a 2022-es szezon előtti szerződéshosszabbításkor pedig Hamilton még nem tudhatta, hogy a Mercedes csúnyán mellényúl majd az új szabályokkal.
Jelen helyzetben azonban semmilyen érv nem szól amellett, hogy miért kellene maradnia 2024 után a Mercedesnél, mint ahogyan amellett sem, hogy miért kellene mennie. A 2022 előtti évekkel ellentétben a Mercedes mostanra semmivel sem vonzóbb opció és nem jelent nagyobb garanciát a jövőbeli sikerekre, mint a Ferrari, miként a Ferrarinál sincs semmilyen biztosíték arra, hogy az elkövetkező években jobb lesz, mint a Mercedes.
Hamilton elárulta, miért nem akar még gyereket, és azt is, tett-e neki ajánlatot a Ferrari
Hamilton tehát jelenleg nem hozhat ésszerű döntést pusztán a két csapat közötti teljesítménykülönbségre alapozva, így más tényezőket is mérlegelnie kell, avagy amennyiben már valóban aláírták a szerződést, akkor kellett. Az egyik természetesen az, hogy egy ilyen lépés könnyen alááshatja a hétszeres világbajnok azon terveit, hogy hosszú távú, akár életre szóló szerződést köt a Mercedesszel, és visszavonulása után a márka nagykövete lesz. Ennek ellenpontjaként viszont ott van az is, hogy a Ferrarinál versenyezni minden F1-es pilóta bakancslistáján szerepel, az ezzel járó érzelmi töltet pedig olykor a racionális érveket is képes felülírni.
Azt tudjuk, hogy a Ferrari Hamilton számára eddig is vonzó volt – akár azért is, mert bálványa, Ayrton Senna is a maranellóiakkal akarta befejezni a pályafutását –, és most tényleg anélkül dönthet a maranellóiak mellett, hogy biztosan tudná, ott nem lesz akkora esélye nyerni, mint a Mercedesszel.
Persze bőven rejlik kockázat a Ferrarihoz igazolásban, hiszen miként arra a McLarennel hosszabbító Lando Norris rávilágított, bármelyik versenyzőnek nehéz beilleszkedni egy új csapatba, és ott legyőzni azt, aki már hosszú évek óta ott van. Hamiltonnak a Mercedes kényelmét elhagyva Charles Leclerc csapatában kellene bizonyítania, ami még neki is óriási feladat, és amibe könnyen beletörhet a bicskája. Ha így lesz, azzal vélhetően jelentősen csorbítja majd a saját nimbuszát, viszont ezt a gondolatmenete megfordítva: amennyiben legyőzi Leclerc-t, csak még inkább megszilárdítja a helyét a sportág halhatatlanjai között és csendre inti azokat, akik szerint eddig csak az autója miatt nyert.
Akárhogy is lesz, Hamilton pályafutásában most jött el az a pont, amikor a legtöbb érv szól a váltás és a legkevesebb a maradás mellett. Amennyiben pedig tényleg előbbi mellett dönt, hamarosan megtudhatjuk, hogy miért tette.