2024. május 01. 20:52

KezdőlapF1Ezért „lophatná el" a Ferrari Adrian Newey-t a Red Bulltól

Ezért „lophatná el” a Ferrari Adrian Newey-t a Red Bulltól

-

Adrian Newey, a Forma–1 legsikeresebb tervezőjének, egyben valaha volt legnagyobb zsenijének Ferrarihoz szerződése ismét napirendre került, de vajon miért mondana ezúttal igent a 65 esztendős szakember, amikor már háromszor nemet mondott?

A Forma–1 legsikeresebb tervezőjének és legsikeresebb csapatának házassága rendre visszatérő téma, a Christian Horner körül kirobbant botrány, illetve Lewis Hamilton Ferrarihoz szerződése pedig ismét előtérbe helyezte ezt a forgatókönyvet. Adrian Newey a pályafutása során már több alkalommal nemet mondott a maranellóiaknak – először még a 80-as években, amikor az olaszok IndyCar-projektükhöz kerestek tervezőt –, ezen visszautasítások alkalmával pedig mindig volt valamilyen indoka arra, hogy miért ne költözzön el Olaszországba. Alább felidézzük, hogy mik voltak ezek az okok, és végigvesszük, hogy a 65 esztendős mérnökzseninek most miért lehetne csábító csatlakozni a Scuderiához, illetve mi szól a Red Bullnál maradás mellett.

Adrian Newey, Red Bull
Ismét komoly döntés előtt állhat? / Fotó: Dan Istitene/Getty Images/Red Bull Content Pool

A család az első

Newey 2018-ban a Sky Sports-nak azt nyilatkozta a Ferrari első, 80-as években történt megkereséséről, hogy „nem tűnt helyesnek”, hogy igent mondjon rá. Helyette inkább az IndyCar-ban elért sikerek után az F1-re koncentrált, a March/Leyton House-nál eltöltött éveket követően pedig csatlakozott a Williamshez, amellyel 1991 és 1994 között zsinórban három egyéni és négy konstruktőri világbajnoki címet nyert. Noha 1994-ben és 1995-ben a Benetton és Michael Schumacher elorozta előle az egyéni trófeát, utóbbi évben pedig a Benetton a konstruktőrök között is legyőzte Frank Williams gárdáját, Newey vezérletével a csapat visszavágott és 1996-ban ismét mindent megnyert.

Ám amennyiben másként dönt, ezt a szezont már a mérnökzseni nélkül kellett volna megvívnia a 90-es évek sikercsapatának, Newey-t ugyanis korábban megkörnyékezte a Ferrarinál összeálló Jean Todt–Luca di Montezemolo duó, hogy 1996-tól technikai igazgatóként csatlakozzon hozzájuk.

„Hosszasan és mélyrehatóan elgondolkodtam az ajánlaton, de akkoriban fiatal családom volt (második házasságából született első, összességében harmadik lánya, Imogen még kicsi volt), és úgy döntöttem, hogy az Egyesült Királyságban maradok” – nyilatkozta a Sky Sports-nak, hozzátéve, hogy a két ország közötti ingázást abszolút nem tartotta volna működőképesnek, és „ha egy Olaszországban székelő csapathoz igazoltam volna, Olaszországban is kellett volna élnem a családommal és a többi, úgyhogy ez is befolyásolta a döntést.”

Embed from Getty Images

Inkább maradt a Williamsnél, és 1996-ban végre világbajnok lett Damon Hill-lel 

Illetve az is, hogy a Ferrarinál elmondták neki, Michael Schumacher szerződtetése is szerepel a terveik között. Hogy ez miért hatott negatívan Newey-ra, arról így írt 2017 novemberében megjelent, „How to build a car” című önéletrajzi könyvében:

„Marigold (Newey második felesége – a szerk.) is velem tartott – idézte fel az Olaszországba látogatást. – A bolognai reptéren vettek fel minket, és gyorsan elvittek Jean [Todt] vidéki házába, ahol Gerhard Berger is várt ránk. Jeannak új technikai igazgató kellett, és nagyon kedvező feltételeket ajánlott. Megkérdezte, hogy mit gondolok Michael Schumacherről, mert próbálták megszerezni őt az 1996-os szezonra. Hogy őszinte legyek, nagyon vegyes érzéseim voltak erről. Schumacher egyértelműen félelmetes ellenfél volt és az aktuálisan legjobb pilóta, de Imola és az Ayrton [Sennával] folytatott beszélgetésem, amely során meg volt győződve róla, hogy Michael kipörgésgátlót használ, még mindig élénken élt az emlékezetemben. Szinte már tiszteletlennek tartottam volna, hogy ilyen kevéssel a történtek után Michael-lel dolgozzak.”

Newey természetesen az 1994-es szezonra utalt, amelynek elején a Williamshez igazoló Senna váltig állította, hogy a Benetton az attól az évtől tiltott kipörgésgátlóval versenyez. Newey szerint ez is nyugtalanította a háromszoros világbajnokot a halála előtti hetekben, és extra erőfeszítésre sarkallta, hogy egy szerinte szabálytalan autóval kell felvennie a versenyt. Persze, még ha a tervezőben vegyes érzéseket is kelt a történet, hibás lenne azt feltételezni, hogy Senna emiatt halt meg. Newey azonban végül ezt a szempontot is mérlegelve nemet mondott, amiben persze a családja játszotta a nagyobb szerepet.

„Az én hibám volt” – Senna tragédiájáról beszélt a brazil legenda vesztét okozó autó tervezője

Könyvében írt arról is, hogy felesége boldogan vele tartott volna, de ő nem akarta, hogy ismét egy országváltás miatt romoljon meg a házassága, miként az az első feleségével, Amandával megesett, amikor Newey 1984-ben az Egyesült Államokban vállalt munkát. Ráadásul első feleségétől született két lányával, Charlotte-tal és Hannával így is nehézkesen tudott csak találkozni, ami csak még nehezebb lett volna, ha Olaszországba költözik.

A Ferrari a csillagokat is lehozta volna érte

Miután visszautasította Todtot és Montezemolót, végül a Benettontól az 1997-es szezonban érkező Ross Brawn lett a Ferrari alakulóban levő sikercsapatának technikai igazgatója, Newey pedig 1997-ben a McLarenhez ment, hogy 1998-ban és 1999-ben egy-egy újabb egyéni, előbbi évben pedig újabb konstruktőri serleggel gyarapítsa a trófeagyűjteményét. Wokingban végül 2005-ben járt le az ideje, és 2006-tól lett a Red Bull technikai igazgatója.

Ez előtt a váltás előtt nem tudni Ferrari-megkeresésről, egy jóval későbbi, 2014-es maranellói próbálkozásról viszont Newey már több alkalommal beszámolt. Legutóbb tavaly, a Beyond the Grid podcastban ecsetelte hosszan, hogy mi állt a háttérben.

Szürreális történet a múltból: japán turistacsoport buktatta le a Red Bull csodafegyverét

„A 2014-es egyeztetéseimet a Ferrarival csakis a frusztráció vezérelte. Tényleg nem akartam elmenni, de abban a helyzetben voltunk, hogy a Renault nem csinált versenyképes turbó-hibrid motort. Ez az első évben megesik, rendben, újak a szabályok, mind követünk el hibákat. De elmentünk a [2018-ban letartóztatott, 2019 vége óta szökésben levő korábbi Renault-vezérigazgató] Carlos Ghosn-hoz Christian [Hornerrel] és Helmut [Markóval], és megpróbáltunk nyomást helyezni rá, hogy emelje meg a költségvetést. Ghosn válasza az volt, hogy »Nos, engem nem érdekel a Forma–1, csak azért veszek részt benne, mert a marketingeseim azt mondják, hogy részt kell vennem.« Annyira nyomasztó volt a helyzet.”

„Akkoriban eléggé kiábrándultam az egészből, hogy őszinte legyek – nyilatkozta a The-Race.com-nak még 2022-ben. – Majdnem elmentem a Ferrarihoz, de nem tettem. Bár boldog voltam a Red Bullnál, és nem igazán akartam csapatot váltani, az egyetlen dolog, ami ezen gondolat irányába terelt, hogy ott ragadtunk egy versenyképtelen motorral.”

Helmut Marko végül egy teljes éjszakán át győzködte Newey-t, hogy ne tegye át a székhelyét Olaszországba, Christian Horner pedig azzal igyekezett zsenije kedvében járni, hogy ráállította az Aston Martin Valkyrie-projektre (akkoriban a brit gyártó még a Red Bull partnere volt), amelyben Newey kiélhette a kreativitását.

Adrian Newey, Red Bull, 2014
2014-ben igencsak kiábrándult állapotba került / Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Nem akartam csapatot váltani, és itt jött képbe az utcai autó projektje – magyarázta a The-Race-nek. – Ez egy ideig motivált és lefoglalt, aztán amikor [2018-ban] aláírtuk a megállapodást a Hondával, világossá vált, hogy van egy partnerünk, amely lehetséges, hogy még nem egészen ott tart [ahol kellene], de egyértelműen megvan benne a lendület és a motiváció, hogy eljusson odáig. Ez megváltoztatta a dolgokat.”

Hogy a nem mellesleg a Mercedes által is megkörnyékezett Newey 2014-re a versenyképtelen erőforrás ellenére mennyire jól érezte magát a csapat teljes technikai struktúráját köré építő Red Bullnál, azt az is mutatja, hogy milyen ajánlatot utasított vissza.

„2014 tavasza depresszív időszak volt, és nem látszott a fény az alagút végén – írta a könyvében. – Számba vettem a lehetőségeimet, amikor ki más keresett meg a Mercedestől, mint Niki Lauda. Beszélgetések sorozata kezdődött arról, hogy csatlakozzak a Mercedeshez, Niki néhányszor meglátogatott az otthonomban. Csábító volt, de nem annyira. Hogy a Mercedeshez, egy olyan csapathoz menjek, amely biztos, hogy bajnok lesz abban az évben, tulajdonképpen leváltva Ross Brawn-t, nem érződött helyesnek, és úgy éreztem volna magam, mintha csak trófeákat akarnék gyűjteni. Úgyhogy megköszöntem Nikinek, de visszautasítottam az ajánlatot.”

„Emellett megkeresett egy LMP1-es sportautó-csapat is. Az alapjaiban véve nagyon izgalmas volt, és mindig is rajta volt a bakancslistámon, hogy tagja legyek egy Le Mans-győzelmet célul kitűző csapatnak. De a csapatnak Németországban volt a központja, ez a része pedig nem volt csábító.”

„Aztán jött egy harmadik megkeresés, ez már a Ferraritól. Már korábban is megkörnyékeztek, de ezúttal minden addiginál komolyabbak voltak a szándékaik. Elutaztam, hogy találkozzam Luca di Montezemolóval, a Ferrari akkori elnökével a toszkánai vidéki házában. Komoly tárgyalásokat folytattunk, az ajánlatuk pedig mesés volt. Luca nekem akarta adni a teljes Ferrarit, az utcai és a versenyrészleget is. Szinte már filmsztárokhoz illő életstílussal kecsegtetett, és a legnevetségesebben nagy pénzügyi ajánlattal, ami jóval több volt, mint a már így is nagylelkű red bullos fizetésem duplája.”

Sebastian Vettel, Kimi Raikkönnen, Ferrari, 2015, Ausztrál Nagydíj
Newey 2015-nél előbb biztosan nem csatlakozhatott volna a Scuderiához, de amennyiben igent mond, egyszerre érkezhetett volna Maranellóba a szintén Red Bulltól váltó Sebastian Vettel-lel / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

„Nagyon nehéz döntést kellett meghoznom, amely sok álmatlan éjszakát okozott, miközben újra és újra végigmentem a különböző tényezőkön. Családon, a kulturális és munkahelyi különbségeken, a siker vagy bukás esélyein, és mindkettő következményein. De végül megköszöntem Lucának és visszautasítottam őt.”

Newey-t tehát a csillagászati fizetés és a soha korábban nem látott hatalom sem tudta Maranellóba csábítani, pedig az utcai Ferrari sportautó, vagy bármilyen Ferrari hiperautó, GT-autó stb. tervezése bizonyára megdobogtatta a szívét. De még úgy sem ment, hogy addigra felnőttek a gyerekei (legkisebb gyereke, Harrison Newey is 16 éves volt már ekkor), és bőven benne volt a pakliban, hogy a Red Bull-lal éveken át nem nyer semmit, mint ahogyan egészen 2021-ig nem is nyert.

De akkor most mivel lehetne elcsábítani?

„Többé-kevésbé a kezdetektől fogva részese vagyok a Red Bullnak. A csapatváltás mindig hatalmas munka, újra megalapozni és bejáratni a munkahelyi gyakorlatokat és a többi. Őszintén szólva, ha talán 20 évvel fiatalabb lennék…” – mondta tavaly a Sky Sports-nak, ami egyáltalán nem egy olyan ember benyomását kelti, mint aki 65 évesen, országot váltva új kalandba kezdene.

Na de akkor mi szólhat mégis amellett, hogy Newey a Ferrarihoz szerződjön. Az egyik mindenképpen az, hogy kivel dolgozhatna együtt. „Az egyik Michael Schumacher, ez biztos – felelte 2018-ban a Sky Sports-nak arra a kérdésre, hogy melyik versenyzőkkel dolgozott volna együtt szívesen a pályája során. – Nyilvánvalóan nagyszerű versenyző, a legkiválóbb versenyző, de mindig úgy éreztem, hogy ő az ellenség. Sajnálatos, hogy cserbenhagyta magát a vezetés során elkövetett mutatványaival, de olyankor szerintem egyszerűen a versenyösztönei miatt ment túl messzire.”

Világverő autókat épített, fizetéscsökkentéssel akarták „jutalmazni” az F1 zsenijét

„Aztán ott van Fernando Alonso. Néhányszor közel kerültem ahhoz, hogy vele dolgozzak. Egy másik kiváló versenyző, akiről ki tudta volna 2007 végén megjósolni, hogy csak két világbajnoki címe lesz? És ott van Lewis Hamilton. A korai évei kicsit hullámzók voltak, de az idei bajnoki címe (2018) kétségtelenül az eddigi legjobb, mert annyira erős évet zárt. Nem voltak gyenge versenyei, tudta, mikor bocsátkozzon harcba és mikor adja fel a pozíciót, hogy ne üssék ki.”

Aztán tavaly a Beyond the Gridben Newey beismerte, hogy érzelmi szempontból bizonyos mértékig bánja, hogy nem csatlakozott a Ferrarihoz, majd hozzátette, ugyanígy van azzal, hogy nem dolgozott együtt Hamiltonnal és Alonsóval, mert az is mesés lett volna. A helyzet (Hamilton Ferrarihoz igazolása) azonban most úgy hozta, hogy a tervezőzseni két legyet üthetne egy csapásra, hiszen a Maranellóba igazolással az olaszokhoz 2025-től csatlakozó hétszeres világbajnokkal közös csapatba kerülne.

Amellett, hogy Hamilton neve csábító lehet, önmagában nyilván kevés (amit mutat az is, hogy ha csak ez elég lenne, 2014-ben elfogadta volna a Mercedes ajánlatát), még úgy is, hogy alighanem ez lenne az utolsó lehetősége Newey-nak arra, hogy minden idők legeredményesebb pilótájával dolgozzon.

Hogy John Elkann, a Ferrari elnöke Montezemolóhoz hasonlóan igencsak bőkezű lenne, az nem kérdés, így aligha a fizetésen bukna el a csapatváltás. Így maradnak a Newey által 2014-ben is megfontolt további tényezők.

John Elkann, Monacói Nagydíj, Ferrari
Elkann alighanem ugyanúgy lehozná a csillagokat Newey-nak, ahogyan Montezemolo megtette volna / Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Az Olaszországba költözés továbbra is adott – emiatt a Ferrarinak egyébként is nehezebb a dolga az angliai központtal rendelkező riválisoknál a kiemelkedő szakemberek toborzása terén –, és hiába nem játszik már akkora szerepet a család (Newey gyerekei már rég kirepültek és a saját életüket élik), a kulturális sokkot akkor sem kerülhetné el a sztártervező, mint ahogyan az összeszokás, munkahelyi gyakorlatok megalapozása és bejáratása is időigényes feladat lenne.

Hogy Newey-nak mennyire fontos, hogy hazájában tevékenykedjen, azt az LMP1-es megkeresés kapcsán tett kijelentése is mutatja, („a csapatnak Németországban volt a központja, ez a része pedig nem volt csábító”), így a költözés vélhetően mindig hatalmas negatívumként virítana a váltás pro és kontra érveit tartalmazó papírján. Ezért ahhoz, hogy menjen – ha egyáltalán nem teljesen kizárt már a számára mindez –, valószínűleg a váltás mellett szóló érvek jelentős túlsúlya kell.

Ilyen lehet az új kihívás keresése, hiszen jelenleg nem nagyon van annál nagyobb feladat az F1-ben, mint a 16 éve semmit nem nyerő Ferrarival újra vb-címet nyerni. Ez bárkit motiválna, és Newey számára fontos, hogy időről időre képes legyen megújulni. Ezért sem ment a nélküle is biztos vb-címek előtt álló Mercedeshez 2014-ben, vagy fogadta el a Red Bull ajánlatát 2005-ben.

Emellett az energiaitalos csapatnál Christian Horner képes volt olyan környezetet kialakítani, amelyben Newey remekül érzi magát. Azzal és akkor foglalkozik, amivel és amikor akar, emellett pedig van ideje és lehetősége más projektekbe is belemélyedni. 2026-ról ráadásul a Red Bull is saját motorral száll majd harcba, így pályafutása során először a mérnökzseninek lehetősége lesz olyan autó megalkotásához hozzájárulni, amely teljes mértékben házon belül – nyilván külső beszállítókkal akkor is fognak együtt dolgozni, miként minden csapat megteszi ezt – készül.  A Ferrarinál ez mindig is így volt, viszont mivel a Red Bull is csatlakozik ezen a téren a vörösökhöz, a maranellói gárdának ez a vonzereje már nem jelent majd előnyt a bikásokkal szemben.

A Red Bull hamarosan széteshet, a Mercedes viszont bebiztosította magát Hamilton ellen

Mivel a siker esélyével egyáltalán nem, vagy csak halványan kecsegtető projektbe értelemszerűen Newey sem vágna bele, ez is fontos, ugyanakkor a legnehezebben meghatározható szempont. A 2026-os szabályváltozás minden topcsapatnak lehetőséget kínál majd arra, hogy az élre törjön, így most jobb a Ferrari helyzete, mint 2014-ben volt, amikor már látszott, hogy a Mercedes évekre bebetonozhatja magát az első helyen. Newey minél előbbi váltás esetén bízhatna benne, hogy elég nagy ráhatása lehet a 2026-os autóra – amelyet 2025 előtt nem kezdhetnek el tervezni, de addig fel kell állítani azt a struktúrát, amely képes ütőképes kocsi létrehozására –, és rögtön nagyot dobhat Maranellóban.

Hogy ehhez megfelelő technikai gárda álljon a rendelkezésére, arról Frédéric Vasseur 2022 év végi Ferrarihoz érkezése óta dolgozik, és a francia csapatfőnök munkája már a tavalyi idény második felében látható javulást eredményezett az olaszoknál, akik folyamatosan toborozzák a szakembereket, a hírek szerint pedig jó úton járnak Pierre Wache elcsábításához is – a francia mérnök jelenleg a Red Bull technikai igazgatója és Newey jobbkeze, az ő távozása így minden bizonnyal a tervezőzsenire is hatással lenne.

És itt érkeztünk el ahhoz a felvetéshez, hogy a jelenleg zajló Horner-botrány milyen hatással lehet a Red Bull jövőjére. A hírek szerint – bár a szerződése vélhetően lehetővé tenné, hogy Horner távozása esetén ő is menjen – Newey már jelezte a Red Bullnak, hogy a csapatfőnök leváltása nem jelentene gondot a számára, ám azt aligha nézné nyugodtan, ha a helyzetet kihasználva a rivális csapatok több vezető szakemberre is lecsapnának.

Persze ez az ő pozícióját nem gyengítené, viszont a 2026-os szabályváltozások kapcsán csökkentené a Red Bull esélyeit arra, hogy az új szabályciklust erősen kezdje, és egy pillanat alatt olyan helyzetet idézhetne elő, hogy Newey számára egyre vonzóbb legyen a Ferrarihoz csatlakozás.

Friss