2024. április 26. 21:33

KezdőlapF1Világverő autókat épített, fizetéscsökkentéssel akarták "jutalmazni" az F1 zsenijét

Világverő autókat épített, fizetéscsökkentéssel akarták „jutalmazni” az F1 zsenijét

-

22 évvel ezelőtt a mai napon, 2001. június 1-jén jelentette be a Jaguar Forma-1-es istállója, hogy leigazolta a McLarentől Adrian Newey-t. A technikai zseni megszerzése hatalmas fegyvertény volt az 1999-ben a Stewart-csapatot felvásároló Ford istállójának, amely 2000-ben messze elmaradt a várakozásoktól és a 2001-es idényt is pocsékul kezdte. Newey azonban végül mégsem hagyta ott a McLarent.

Van, ami 20 év alatt sem változik a Forma-1-ben. Ilyen például, hogy Adrian Newey-ért továbbra is ölni tudnának az F1-es csapatfőnökök, de hiába próbálta őt megszerezni az elmúlt években a Ferrari és pletykák szerint nemrég a Mercedes is, a most 64 esztendős szakember maradt a Red Bullnál. Hogy például a maranellóiak mennyire jártak közel az elcsábításához (a hírek szerint csillagászati összeget kínáltak neki), egyelőre nem tudjuk, de biztos, hogy nem annyira közel, mint 2001-ben a Jaguar, hiszen a Red Bull Racing jogelődje 22 évvel ezelőtt ezen a napon közleményt adott ki arról, hogy leigazolta a technikai gurut.

Nemcsak a Mercedest, hanem a Ferrarit is elutasította a Red Bull legendája

A közleményben megszólalt a csapatfőnök Bobby Rahal, valamint Niki Lauda, a Jaguar motorsportos divízójának elnöke is, és mindketten üdvözölték a csapathoz majd csak 2002 augusztusában csatlakozó Newey-t, aki elmondta: „Nem volt könnyű meghozni ezt a döntést, mert nagyon élveztem az eddigi négy évemet a McLarennél, és nagy elégedettséggel töltenek el a csapatként elért sikerek.”

„És, ami ennél is fontosabb, ez a siker számos hosszan tartó barátság kialakulásával járt együtt a csapatban, különösen, ami Ron Dennist (a McLaren csapatfőnöke) és Martin Whitmarsh-t (a McLaren akkori ügyvezető igazgatója) illeti. De végül a lehetőség, hogy ismét együtt dolgozhatok jó barátommal, Bobby-val, akit 1984 és a March Racingnél eltöltött idő óta ismerek, párosulva a Jaguar Racing által kínált izgalmas kihívással, ellenállhatatlannak bizonyult” – mondta Newey, aki szabadidejében már ekkor is régi Jaguarokkal versenyzett, tehát a márkát is kedvelte.

Végül azonban az egészből nem lett semmi.

Minden 2000 nyarán kezdődött

Hogy egyáltalán miért akart távozni egy olyan csapattól, amellyel 1998 és 2000 között egyszer mindkét címet, egyszer pedig a versenyzők vb-címét megnyerve folyamatosan az év végi elsőségért harcolt, arról Newey az önéletrajzi könyvében nyújtott nagyon pontos visszatekintést, és mindent a 2000-es szezon egyik nyári estéjére vezetett vissza.

Embed from Getty Images

Newey és Häkkinen a 2000-es Brazil Nagydíj előtt 

„Számomra a legfőbb dolog, ami megmaradt a 2000-es szezonból, egy incidens, ami augusztusban történt. Ron meghívta Marigoldot (Newey akkori felesége – a szerk.), Martin Whitmarsh-t, és az ő feleségét, Debbie-t, valamint engem a dél-franciaországi házába. A medence körül ülve Ron azt mondta Martinnak és nekem: »Nézzétek, azt szeretném, ha hosszú távon a tiétek lenne a kulcs a McLarenhez. Én távozok, és ti ketten irányíthatjátok a csapatot.«”

„»Nos, ez nagyszerű – mondtam, majd megköszörültem a torkomat. – De az mikor lesz?.«”

„»Nos, nem állok készen arra, hogy határidőt szabjak erre, de szeretném, ha elköteleződnétek. Készen álltok megtenni ezt, vagy nem?«” – felelte Dennis.

„Meglepetésemre Martin igent mondott és hűséget fogadott – írta könyvében Newey. – Én viszont attól tartok, nem álltam készen erre, így azt feleltem: »Nos, sajnálom, Ron, de nem. Bármennyire is élvezem, nem fogom a szavamat adni neked, hogy meghatározatlan ideig itt fogok ülni arra várva, hogy visszavonulj.«”

Newey szerint Dennisnek számos erőssége volt, de akadtak jelentős gyengéi is. Az egyik ilyen, hogy megkérdőjelezhetetlen hűséget várt el az alkalmazottaitól, és amikor Newey-tól ilyen választ kapott, „a kapcsolatunk elkezdett kihűlni, és onnantól kezdve soha nem volt már olyan, mint azelőtt.”

Embed from Getty Images

Ron Dennisszel 2000-ben 

Igent mondott a Jaguarnak

Kilenc hónappal később aztán megkezdődtek a tárgyalások Newey lejáró öt éves szerződésének meghosszabbításáról, aminek elmondása szerint a technikai guru optimistán állt elébe. Elvégre az érkezése után a McLarenből többszörös bajnokcsapat lett egy olyan időszakot követően, amelyben itt-ott leesett egy-egy dobogós helyezés, ne adj’ isten futamgyőzelem, de világbajnoki címet az 1998-as szezon előtt legutóbb 1991-ben nyertek, 1994-ben, 1995-ben és 1996-ban pedig még a futamgyőzelem sem jött össze.

Dennis viszont olyannyira nem akarta Newey zsenijének tulajdonítani a nyerőszériát, hogy kevesebb fizetést ajánlott a technikai igazgatónak, mint amennyit addig keresett. „Őszintén szólva szóhoz sem jutottam. Igen, egyfelől mondhatjuk, hogy mivel már így is rengeteget kerestem, örülnöm kellett volna, de ez nem így működik. Prosperáló időszakba (megnövekedett szponzori bevételek, nagyobb pénzdíj, nagyobb szelet a bevételekből) segítettem a csapatot, 50%-os győzelmi rátánk lett az utóbbi tíz évet vizsgálva, és akkor fizetéscsökkentéssel jutalmazták meg az erőfeszítéseimet” – írta a technikai igazgató.

Dennis viszont válaszút elé állította őt, mondván, vagy elfogadja az ajánlatot, vagy mehet, amerre lát. Newey viszont közölte, hogy ezt a szerződést biztosan nem írja alá. Az egyeztetések így holtpontra jutottak, és nagyjából ekkor érkezett egy hívás a régi baráttól, Bobby Rahaltól, akit akkor neveztek ki a Jaguar Racing ügyvezető igazgatójává.

Embed from Getty Images

Bobby Rahal és Newey 2009-ben 

Newey a könyvében így emlékezett vissza a történtekre:

„»Mi kellene ahhoz, hogy csatlakozz?« – kérdezte [Rahal], amikor találkoztunk. Beszéltünk ambíciókról, pénzügyekről. Egy ilyen helyzetben tudnom kell, hogy mennyire komolyan vehető a csapat. A bajnoki címért akarnak harcolni? Megvannak a szükséges erőforrásaik? Aztán a fizetésre terelődött a szó, és Bobby azt mondta, készek vagyunk X összeget ajánlani. Ez az összeg óriási volt ahhoz képest, amit a McLarennél kerestem, két és félszer annyi. Szinte hihetetlenül nagy. Átalánydíj volt, bónuszok nélkül, de ezt akartam, mert 2000-ben főként a motor megbízhatatlansága miatt buktuk el a világbajnoki címet, amire nem volt ráhatásom.”

„Megegyeztünk, hogy folytatjuk a beszélgetést, Ronnal pedig továbbra is holtponton voltunk. Bobby-nak és nekem aztán volt egy második találkozónk, amelyen ezúttal nem más, mint Niki Lauda is részt vett. Ez némileg összezavart, mert nem tudtam, hogy Niki is benne van a Jaguarban, és míg versenyzőként legendás volt a hírneve, úgy tartották, az üzletben könyörtelen.”

„De még így is úgy voltam vele, hogy Bobby-val mesés lenne a munkakapcsolatom, a Ford pénzével a hátuk mögött pedig megvoltak a hozzávalóik a versenyképességhez (és igen, nehéz volt elfelejteni azt a fizetést). Marigold is részt vett a pénzügyi csomag tárgyalásában, és jó érzéseim voltak az ajánlattal kapcsolatban. Aztán egy következő megbeszélésen – ezen Niki már nem volt ott –, kezet ráztam Bobby-val, és aláírtam egy szándéknyilatkozatot, hogy csatlakozni szeretnék a Jaguarhoz.”

Embed from Getty Images

Bobby Rahal joggal hitte, hogy sikerült megszereznie Newey-t 

Dennis akcióba lendült

„Másnap besétáltam Ron irodájába és közöltem, »Ron, attól tartok, híreim vannak. Úgy látom, sehová nem jutunk a szerződés tárgyalásával, ezért úgy döntöttem, csatlakozom a Jaguarhoz.« Olyan színű lett a feje, mint az irodájának a fala. »Nem teheted«, nyögte ki. »Nos, attól tartok, hogy de igen«, feleltem, mire ő: »De nem akarom, hogy megtedd«.

„»Sajnálom, de erre már gondolnod kellett volna azelőtt, hogy keménykedsz a tárgyalások alatt.«” – zárta rövidre a beszélgetést Newey, majd elvitte moziba az előző házasságából született lányait.

„Ezután kisétáltam az irodájából, kivettem a délutánt, elmentem Charlotte-ért Hannah-ért, majd elvittem őket megnézni a Múmia visszatért Wokingba. Mint minden felelősségteljes moziba járó, amint leültünk, kikapcsoltam a telefonomat, így vajmi keveset tudtam arról, hogy a külvilágban éppen elszabadul a pokol, miközben a múmia visszatérésének ősi egyiptomi látványosságait élveztem. Tudván, hogy jól kijövök Lisával, a feleségével, Ron elküldte a magángépét Dé-Franciaországba, hogy felvegye őt, és visszahozza, hogy kitaláljanak egy haditervet. A következő dolga pedig az volt, hogy felhívta Marigoldot, akit a hosszas beszélgetés arra sarkallt, hogy hívjon és üzenetet hagyjon, így mire pislogva kiléptem a moziból, a telefonom tele volt nem fogadott hívásokkal, szöveges és hangposta üzenetekkel.”

Embed from Getty Images

Lisa Dennis is részt vett a Newey megtartásáért indított akcióban 

Nem sokkal azután, hogy Newey hazaért, Lisa és Ron Dennis már meg is jelent a házánál. A találkozó során Dennis a Jaguar céljait becsmérelte, és figyelmeztette Newey-t, hogy Lauda és Rahal a két dudás egy csárdában esete (ebben speciel igaza lett), majd megkérdezte tőle, hogy valóban Laudának akar-e dolgozni az után, hogy a háromszoros világbajnok megnyeri ezt a házon belüli csatát, amit végül tényleg meg is nyert.

Dennis végül megkérdezte Newey-t, hogy mit akar a McLarentől, mire a technikai igazgató közölte, régóta foglalkoztatja a professzionális vitorlázás csúcsát jelentő Amerika Kupa, így remek lenne, ha ezzel is foglalkozhatna. „Elképesztő módon Ron beleegyezett egy szerződésbe, amiben durván az állt, hogy amennyiben két év múltán csökkenteni szeretném a szerepemet a Forma-1-ben, és az Amerika Kupával akarok foglalkozni, össze fogja rakni a költségvetést, hogy a McLaren beszálljon. Amennyiben pedig nem képes erre, az azzal töltött időm felét kifizeti. Emellett megadta a Jaguar által kínált pénzügyi feltételeket.”

Dennis felesége ekkor finoman jelezte Newey-nak, hogy „őrült lenne visszautasítani” ezt az ajánlatot, mire a technikai igazgató és Marigold félrevonultak, hogy megvitassák, mitévők legyenek. „Arra a következtetésre jutottunk, hogy valamilyen okból kifolyólag – talán a szponzori megállapodásokban foglaltak miatt – Ronnak meg kell tartania engem – írta Newey. – Az ember felteszi magának a kérdést, hogy akkor elsőre miért keménykedett? Talán csak próbált okos lenni, azt gondolva, hogy nincsenek alternatíváim. Vagy talán azért büntetett, mert nem esküdtem élethosszig tartó hűséget? A mesteri húzása az volt, hogy rávilágított, hatalmi harc kezdődik majd Bobby és Niki Lauda között. Elsősorban a Bobbyhoz fűződő kapcsolatom miatt érdekelt a Jaguar. A csapatfőnök és a technikai igazgató közötti kapcsolat kulcsfontosságú. Nem akartam azért csatlakozni, hogy csak egy gyalog legyek a Ford vezetése által pénzelt hatalmi harcokban. Szóval nagy karrierkockázatot jelentett.”

Laudának a vízért is fizetnie kellett – elképesztő sztorik a Ford-vírus terjedéséről a Jaguarnál

Végül Newey és felesége a konyhából visszatérve közölték a Dennis házaspárral, hogy a technikai igazgató marad. Ez természetesen nagyon feldühítette Rahalt, de egy évvel később sikeresen rendezték a dolgot Newey-val, és azóta is jó barátok. Dennisnek pedig igaza lett, Rahalnak két hónappal azután ajtót mutatott a Jaguar, Newey ezért könyvében úgy vélte, jó döntés volt, hogy akkor nem csatlakozott, mert a Ford folyamatosan beleszólt a csapat vezetésébe.

Dennisnek ugyanakkor nagyon nem tetszett, hogy az egyik embere pótolhatatlanná vált, ezért megbízta Whitmarsht az azóta kudarcnak minősített és leváltott mátrixstruktúra létrehozásával. A Newey szerint szükségtelenül bonyolult szisztémában nem lehetett olyan kreatitivással dolgozni, mint korábban, aminek tetejébe beköltöztek az azóta is használt wokingi Technology Centre-be, ami csak tovább rontott a helyzeten.

Talán ezek után nem meglepő, hogy Newey nem nyert több világbajnoki címet a McLarennel – noha 2005-ben nyerhetett volna, ha az MP4-20-as nem annyira megbízhatatlan –, 2005-ben pedig végül csak áttette a székhelyét Milton Keynes-be, hogy csatlakozzon a Jaguart megvásároló Red Bull Racinghez, amellyel azóta évről évre rekordokat döntöget.

Hogy ez a váltás miként ment végbe, és Ron Dennis akkor is mennyire kisstílűen kezelte a helyzetet, arról alábbi cikkünkben olvashat.

Szürreális történet: 17 éve japán turistacsoport buktatta le a Red Bull csodafegyverét

Friss