2024. április 27. 16:16

KezdőlapF1A Ferrari végül nem tudta megszorongatni a Red Bullt; Hamilton 14 éve...

A Ferrari végül nem tudta megszorongatni a Red Bullt; Hamilton 14 éve nem szerepelt ilyen rosszul Melbourne-ben

-

A várakozásokkal ellentétben a Ferrari nem tudta megszorongatni a Red Bullt az Ausztrál Nagydíj időmérő edzésén, amelynek végén Max Verstappen feljebb kapcsolt egy fokozattal, és végül simán megszerezte a pole pozíciót a vasárnapi futamra. A címvédőt Carlos Sainz és Sergio Pérez követte, míg Charles Leclerc csak ötödik lett. A Mercedesek küszködtek, Hamilton már a Q2-ben búcsúzott.

Q1

Az első mért idő Alex Albon nevéhez fűződött, akinek van mit visszafizetnie a Williamsnek, hiszen azok után, hogy pénteken hibázott és összetörte az autóját, a csapat visszahívta Logan Sargeantet, és a thai-brit versenyzőnek adta az amerikai autóját a hétvége hátralevő részére. Albon nem kezdett jól, hiszen rögtön az első idejét elvették pályaszélesítés miatt.

Az egyetlen Williams után szépen sorban a többiek is feliratkoztak a tabellára, ám teljesen az a kép rajzolódott ki, ami a 3. szabadedzésen, mert bár 1:17.244-es idővel Charles Leclerc vezetett 4 századdal előzve Carlos Sainzot, a két Mercedes küszködött (Hamilton elsőre 8., Russell csak a 17. időt autózta), így a Red Bullok foglalták el a virtuális második sort.

Ám ahogyan azt a szabadedzésen is láthattuk, a lágy gumikban több kör is volt, így kerékcsere nélkül is folyamatosan záporoztak az egyre jobb idők. Előbb a javító Fernando Alonso ugrott az első helyre, de aztán jöttek újra a Ferrarik, és visszaállt vörös 1-2, de ezúttal Sainz volt a gyorsabb, két és fél tizedet adva a csapattársának. A szintén javító Verstappen a 4. helyen már fél másodperces hátrányban volt.

A pilóták közben sorban azt jelentették a rádióban, hogy a pálya nagyon más, mint amilyen a 3. edzésen volt, és nehéz ugyanazt a kört megfutni, mint néhány órával korábban. George Russell ráadásul az első fékjeivel sem volt kibékülve, mert úgy érezte, mintha nem működnének. Második próbálkozásával ugyanakkor így is 3 századra zárkózott a szintén javító Hamiltonra, ám a két Mercedes így is csak a 8. és a 9. helyet foglalta el.

Hogy senki nem ülhet a babérjain, jól jelezte, hogy az új gumikat felpakoló Albon bő 3 perccel a vége előtt 4 tizedes hátrányban felugrott az 5. helyre. A két Red Bull még az első szettjén javított: Pérez a 2., Verstappen a 3. pozícióba ugrott előre. A két bikás autó mellett a két Ferrari és Alonso sem vett részt a Q1 végi tűzijátékban, mindenki más azonban még érkezett. Végül Nico Hülkenberg, Pierre Gasly, Daniel Ricciardo és Csou Kuan-jü búcsúzott ebben a sorrendben (azért csak négyen, mert Sargeant kiválásával csak 19-en vettek részt az időmérőn), azaz Esteban Oconnak sikerült kimenekülnie a másik Alpine-nak a kiesőzónából.

Ricciardo különösen bosszankodhat, hiszen hazai közönsége előtt kapott ki ismét Cunodától, ráadásul úgy, hogy az 5-ös kanyar kiszélesítése miatt törölték az egyébként simán továbbjutást érő (Cunodánál úgy is lassabb lett volna) körét. Csou sem örülhetett, hiszen Valtteri Bottas 13. helye mutatta, hogy simán tovább lehetett jutni a Sauberrel. A kínai pilóta a 10-es kanyar kijáratát annyira kiszélesítette, hogy a kerékvető megrongálta az első szárnyának bal oldalát, innentől pedig esélytelen volt, hogy értékelhető időt érjen el.

A Q1 végeredménye:

Q2

A második szakasz első pengeváltásából Max Verstappen került ki győztesen és 1:16.387-tel az élre állt, viszont mindezt új gumikon tette, míg a mögötte felsorakozók használt abroncsokon kezdtek. A hollandtól 2 tizedre elmaradva Piastri sorolt be a második helyre, majd jött a két Ferrari Sainz-Leclerc sorrendben. Őket Norris, Pérez, Russell, Hamilton, Stroll és Alonso követte az első tízben.

A folytatásra aztán természetesen a többiek is feltették az új gumit, Sainz pedig jött és 2 tizedet adott Verstappennek, így 1:16.189-cel átvette a vezetést. Ehhez Leclerc hozzászagolni sem tudott, és közel 4 tizeddel lassabb körrel Verstappent sem előzte meg, viszont a 3. helyre azért odaért. Persze ezzel messze nem volt vége, hiszen többek között a McLarenek, a Mercedesek és az Aston Martinok is érkeztek még.

Közülük végül öten tovább is jutottak, Lewis Hamilton viszont nem. A hétszeres világbajnok körének vége eléggé hektikusra sikerült – de már az első szektorban 4 tizeddel volt lassabb Sainznál –: az utolsó előtti kanyarban megcsúszott a W15-ös, a célegyenesre fordulva Hamilton pedig már az autóban gesztikulálva jelezte, hogy egyáltalán nem elégedett. Végül Lance Stroll taszította ki a legjobb tízből és 59 ezreddel csúszott le a továbbjutásról, ami egyenlő azzal, amennyivel a csapattársától kikapott, George Russell zárt ugyanis a 10. helyen.

Az Ausztráliában 2010 óta a Q3-ról először lemaradó Hamilton mögött a hajrára a garázsból ki sem hajtó Albon, majd Bottas, Magnussen és Ocon volt a kiesők további sorrendje, míg az élen Sainz mögé Leclerc végül 115 ezredes hátránnyal felzárkózott a 2. helyre Verstappen és Piastri elé. Elismerés illeti még Cunodát, aki szintén a hajrában javítva ugrott be a továbbjutók közé, és a 9. helyen vitte Q3-ba az RB-t.

A Q2 végeredménye:

Q3

A mindent eldöntő 10 perces finálé elején Verstappen vitte be az első ütést, és 1:16.048-cal közel 3 tizedet adott a Leclerc-t tovbbra is verő Sainznak, míg a monacói hátránya már kis híján 4 tizedre rúgott. A 4. helyre Pérez ért oda, majd jött Norris, Piastri, Russell és Cunoda. A két Aston Martin nem ért el időt, mivel Strollt ki sem küldték, Alonso pedig nagy tempóval átvágtatott a 6-os kanyar kavicságyán, így nem fejezte be a körét.

Amíg nem jött az állva maradt mezőny többi tagja, Lance Stroll egyetlen Q3-as mért körét nézhettük végig, a kanadai Cunoda előtt jött be a 8. helyre.

Na de vissza az élre. A hajrában Verstappen ért elsőként körbe, és 1 tizedet lefaragott az addigi legjobbjából (1:15.915), amitől Sainz 27 századdal maradt el, Pérezt viszont megelőzte és bejött másodiknak. Ekkor potenciálisan már csak Leclerc-nek volt esélye pole-t szerezni, ám a monacói pilóta be sem fejezte az utolsó mért körét, mert a 12-es kanyarban hibázott, ezután pedig inkább a bokszba hajtott. A rádióban eközben azt jelentette, hogy nagyon nehéz volt vezetni az autót, ami hol alul-, hol túlkormányzott volt, és nem tudja, miért.

Az első három helyen így Verstappen, Sainz, Pérez lett a sorrend, majd utánuk Norris, Leclerc, Piastri, Russell, Cunoda, Stroll és Alonso következett. A kétszeres világbajnok a végén ugyan futott egy mért kört, ám ez igencsak gyengére sikeredett, így csak a 10. helyre fért oda.

Az Ausztrál Nagydíj időmérő edzésének végeredménye:

Friss