A felügyelők vizsgálják, hogy Fernando Alonso szándékosan lassított-e le az Ausztrál Nagydíj utolsó előtti körében George Russell előtt, a Mercedes versenyzőjének balesetét eredményezve ezzel.
Hatalmas balesettel ért véget az Ausztrál Nagydíj, amikor George Russell az ultragyors hatos kanyarban a kavicságyon átszánkázva a falnak csapódott, majd a pályára visszapattanva állt meg. A Lewis Hamilton motorhiba miatti kiesése után az egyetlen állva maradt Mercedesszel Fernando Alonsót üldöző versenyző első ránézésre sem feltétlenül saját hibájából bukott, a kétszeres világbajnok ugyanis valamiért az addiginál sokkal lassabban ment át ezen a kanyaron, ami megzavarhatta Russellt.
A 42 esztendős veterán fedélzeti kamerás felvételeit nézve és hallgatva telemetria nélkül is egyértelmű, hogy Alonso jobban visszalassított, mint azelőtt bármikor, a baleset előtt ugyanis mindössze 200 km/órával haladt át a hatos kanyaron (fedélzeti kamerás felvétel ITT) a kérdés már csak az, hogy miért tette. Legfeljebb néhány órán belül ez is kiderül, a felügyelők ugyanis vizsgálatot kezdeményeztek az ügyben, amely során mindkét pilóta meghallgatása mellett természetesen az ennél sokkal részletesebb telemetriát is tanulmányozni fogják.
A most rendelkezésre álló adatok mindenesetre azt mutatják, hogy Alonso jóval korábban elvette a gázt az utolsó körben, mint az utolsó előttiben, a kanyarban mért minimum tempói közötti eltérés pedig valahol a 15-20 km/óra közötti tartományban volt.
Amennyiben Alonso szándékosan vett ennyire vissza, nem lehetett más a célja, mint megtörni Russell lendületét a 9-es kanyar felé vezető, DRS-zónát is magában foglaló padlógázas sprint előtt, ezen a szakaszon a Mercedes ugyanis már az előző körben is majdnem bebújt mellé. Az ilyen húzás egyáltalán nem lenne idegen Alonsótól, akit legutóbb Lewis Hamilton vádolt meg a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon azzal, hogy féktesztelte őt. Alonsónak akkor is az volt a célja, hogy ő kerüljön kedvező helyzetbe a DRS-zóna előtt.
FRISSÍTÉS: Russell egyelőre nem hibáztatja Alonsót
A Mercedes fiatalabbik britje a Sky Sports-nak úgy összegzett, hogy „Kicsúsztam, ami az én hibám. Fél másodperccel voltam Fernando mögött 100 méterrel a kanyar előtt, és hirtelen extrém gyorsan kezdtem el közeledni rá. Nem tudom, hogy gondja volt-e vagy nem, de most megyünk a felügyelőkhöz, ami kicsit bizarr a körülmények ismeretében.”
Russelltől ezután megkérdezték, hogy szerinte Alonso féktesztelte-e őt, mire azt felelte: „Egyértelmű, hogy fékezett 100 méterrel a kanyar előtt, majd ismét a gázra lépett és normálisan vette be a kanyart. Ezt már láttuk az adatokon. Nem fogom semmivel vádolni, amíg nem látunk többet. Sok körön át közvetlenül mögötte voltam, [az utolsó körben] pedig fél másodperccel voltam lemaradva, majd hirtelen drámaian lelassított, utána pedig ismét a gázra lépett. Nem számítottam erre, meglepett, amiről én tehetek, de érdekes, hogy beidéztek minket a felügyelők.”
A baleset Russell szemszögéből:
Big impact for George Russell 😮
Good to see the Mercedes man walk away unscathed from this crash 👍#F1 #AusGP pic.twitter.com/Jsq6RZ1UBS
— Formula 1 (@F1) March 24, 2024
FRISSÍTÉS 2: Alonso technikai problémákkal szembesült
A kétszeres világbajnok az esetről úgy nyilatkozott a Sky Sports-nak, hogy „előrefelé koncentráltam, nem hátra”, majd elárulta, hogy a verseny utolsó 15 körében „volt valami az akkumulátorral”. „Tudtam, hogy jön és már 5-6 kör óta DRS-távolságban volt. Nagyon közel került, én pedig csak időmérős köröket futottam és próbáltam maximalizálni a tempót.”
Alonso fedélzeti kamerás felvételei és rádiózása alátámasztják a szavait, menet közben ugyanis folyamatosan jelentette a csapatnak, hogy valami furcsa a gázpedállal kapcsolatban, a levezető körben pedig már furcsa hangokat is hallatott, illetve rázkódott is az autója. Ekkor arról érdeklődött a csapatnál, hogy kockáztatja-e a motor károsodását azzal, hogy visszaviszi a kocsit a bokszutcába.
Miután veszélyeztette Hamiltont, Alonso viccet csinált a Mercedes-pilóta vádaskodásából