Kissé furcsa kritikát fogalmazott meg a Williamsszel szemben Eddie Jordan korábbi csapatfőnök, aki mintha nem látná, hogy mi történik jelenleg az egykor szebb napokat látott istállónál.
Nem lehet elvitatni, hogy egykor sikeresen robbant be a Forma-1 könyörtelen világába, és nemhogy rögtön megvetette ott a lábát, ám saját csapatával annak első idényében a konstruktőri 5. helyet szerezte meg, olyan nagymúltú riválisokat megelőzve, mint a Tyrrell, a Lotus vagy a Brabham. Ám úgy tűnik, Eddie Jordan mostanra mintha kezdené elfelejteni, hogyan is működik a Forma–1.
A saját csapatot a királykategóriában 1991 és 2005 között működtető, azzal összesen 4 futamot nyerő ír üzletember ugyanis David Coultharddal közös podcastjában, a Formula for Success-ben páros lábbal szállt bele a Williamsbe, amiért a grove-i istállóval megesett az a csúfság, hogy csak egy autóval tudott kiállni az Ausztrál Nagydíjra. Miként azt korábbi cikkeinkben részletesen levezettük, az, hogy a James Vowles vezette gárda ilyen helyzetbe került, saját döntésének eredménye, hiszen a 44 esztendős szakember az elmúlt telet használta fel arra, hogy átalakítsa a Williams idejétmúlt folyamatait az autó tervezése és gyártása kapcsán.
Mindez annyira idő- és pénzigényes volt, hogy a csapat végül az idővel versenyt futva tudott csak két autót megépíteni az első versenyre, így tartalékváz nélkül kezdte az évet, és legalább az első négy futamon enélkül is versenyez, hiszen azt már tudni, hogy a jövő hétvégi Japán Nagydíjon sem áll majd rendelkezésére ilyen. Jordan szerint az egykor a vb-címekért harcoló istállótól ez pedig elfogadhatatlan, és szerinte válaszok kellenek.
„Az én időmben még lehetett tartalékautót használni, úgyhogy nemcsak a két versenyzőnek volt egy-egy tartalékautója, hanem még egy plusz váz is volt a kamionban, teljesen lecsupaszítva. Ez alatt azt értem, hogy egy csupasz monocoque, frissen festve, a legminimálisabb dolgokkal felszerelve. A legtöbb csapatnak már benne volt a kormányösszekötő és a kormányoszlop, valamint rajta volt az első felfüggesztés, illetve más dolgok, amelyek miatt kevesebb időbe telt versenyzésre alkalmas állapotba hozni azt” – idézte fel Jordan az F1 költségplafon előtti korszakát, amelyben a tehetősebb csapatok valóban két tartalékautóval rendelkeztek, míg a kisebbeknek is volt egy.
Szato Takuma 2002-ben tett róla, hogy sűrűn be lehessen vetni a tartalékautót
Ám 2008 óta nem lehet ilyesmit használni, azt ugyanis költségcsökkentési okokból száműzték, így azóta a csapatok tartalékvázat visznek a versenyekre, és ha valamelyik pilóta váza megsérül, azt kezdik el felépíteni.
„Abszolút meg vagyok döbbenve, és szeretném hallani, hogy milyen mondandója van erről a Williamsnek, mert válaszok kellenek. Ez már túl kritikus” – mondta Jordan az Ausztráliában történtekről, majd felvetette, hogy vissza kellene hívni a Williams egykori társtulajdonosát és mérnökigazgatóját, a Forma–1-ből 2012-ben visszavonult Patrick Headet.
„Meg kell nézni, mekkorát zuhant ez a csapat. Emlékszünk a Rothmans-érára, rád (Coulthardra – a szerk.) és Damon Hillre. Emlékszünk Mansellre, Prostra, Sennára, a nagy versenyzőkre, akik ott voltak. Az isten szerelmére, mi történt a Williamsszel? Patrick [Head] és [Sir] Frank [Williams] közül utóbbi sajnos már nincs velünk, de Patrick gyakran feltűnik Szardínián. Vissza kell térnie. Valakinek vissza kell térnie, hogy irányt mutasson. Elfogadhatatlan, hogy egy olyan csapat, mint a Williams, csak annyi vázzal menjen el egy versenyre, hogy a két pilótának legyen. Ez elfogadhatatlan” – ismételgette a 76 esztendős ír.
Az F1 tündérmeséje is kezdődhetett volna katasztrófával, de a Brawn megúszta, amit a Williams nem
Jordan szavai ugyanakkor több szempontból is megmosolyogtatók. Egyrészt, ha figyelt volna Vowles szavaira, nem követelne válaszokat, a Williams csapatfőnöke ugyanis több alkalommal is részletesen elmagyarázta, hogy miért kerültek ilyen helyzetbe. Ez alapján pedig Jordan is megérthette volna, hogy Vowles azért kockáztatott, hogy a jövőre nézve elengedhetetlen változtatásokat hajthasson végre az egyetlen olyan időszakban, amikor erre lehetőség van.
Az pedig a legkevésbé sem az ő hibája, hogy a Williams sok szempontból az F1-es léptékkel mérve kőkorszakban ragadt, és most ezeket a hiányosságokat neki kell felszámolnia. Mert az, hogy a csapat még mindig itt tart, a Williams-család sara, amely a 2000-es évek elején levette a szemét a célról, és onnantól kezdve nem mindent az istálló teljesítményének és fejlődésének rendelt alá. Innen datálódik a csapat hanyatlásának kezdete, a romlás pedig már 5 évvel ezelőtt, 2019-ben olyan méreteket öltött (nem lettek kész az autóval az első tesztre, majd számos alkalommal történt baleset az idény során amiatt, mert toldozott-foldozott, az élettartamukat kitöltő alkatrészeket használtak), ami teljességgel méltatlan volt a Williamshez. Ekkor viszont még Frank Williams volt a tulajdonos és a lánya, Claire a csapatfőnök.
Jordannek abban igaza van, hogy nem fest jól, ha egy csapat csak egy autóval tud versenyezni, és azt Vowles is elismerte, hogy többet nem hozhatják magukat ilyen helyzetbe. De hogy a korábbi csapatfőnök szerint miért lenne jó ötlet az egyértelműen irányt mutató, a Williams-t fejlődő pályára állító, ám továbbra is a múlt rossz döntéseinek következményeként meglévő hiányosságokat pótló Vowles nyakára hozni valakit, aki nagy mértékben felelős azért, hogy ezek a hiányosságok kialakultak, az a beszélgetésből nem derült ki…