2024. május 03. 01:46

KezdőlapF1Egyre közelebb a szomorú vég Alonso számára? – a spanyol veterán szavai...

Egyre közelebb a szomorú vég Alonso számára? – a spanyol veterán szavai erre utalnak

-

Elfogyni látszanak Fernando Alonso lehetőségei arra, hogy a győzelmekért, esetleg világbajnoki címért harcolva zárja le a pályafutását.

Alighanem a Forma–1 rajongóinak nagy része szívesen látná a 42 esztendős Fernando Alonsót ismét a győzelmekért, vagy akár a világbajnoki címért harcolni, hiszen a spanyol veterán teljesítményével bőven rászolgált arra, hogy ütőképes autója legyen. Az F1 azonban nem így működik, és a versenyt 2013 óta nem nyerő kétszeres világbajnok Japán Nagydíj utáni nyilatkozatai arra engednek következtetni, hogy jelenleg Alonso közelebb áll a visszavonuláshoz, mint ahhoz, hogy ismét nyerjen. Persze az ő esetében az ember sosem mehet biztosra, hiszen minden alkalmat megragad arra, hogy a saját érdekeinek megfelelően manipulálja a közvéleményt és a róla kialakított képet, Szuzukában azonban egyértelmű volt, hogy nem csupán ez a helyzet.

Alonso a 2025-ös pilótapiac egyik lényeges szereplője lett, hiszen amellett, hogy az Aston Martin nagyon szeretné, ha szerződést hosszabbítana és náluk maradna, a neve a Mercedesnél Lewis Hamilton utódjaként, illetve potenciális üresedés esetén a Red Bullnál is felmerült. Viszont utóbbi kettőből egyik csapatnál sem ő az első számú opció, mert bár a teljesítménye alapján simán lehetne, a Mercedes a jelek szerint úgy döntött, hogy felkészíti Andrea Kimi Antonellit a 2025-ös bemutatkozásra, a Red Bullnál pedig az sem biztos, hogy egyáltalán lesz kiadó ülés.

Eldőlt, hogy ki lesz Hamilton utódja a Mercedesnél?

Utóbbinak oka leginkább Sergio Pérez idei szezonra látványosan feljavult teljesítménye, amely láttán Christian Horner csapatfőnök Szuzukában már arról beszélt, hogy a mexikói megtartása „a fő prioritás”, és Péreznek „csak folytatnia kell azt, amit most csinál.” Amennyiben pedig a 2021 óta Max Verstappen csapattársaként versenyző pilóta teljesítménye esetleg visszaesik, úgy is vannak még jelöltek Alonso mellett – Horner és Helmut Marko például az utóbbi időben többször is az egekig magasztalta a Ferraritól távozó Carlos Sainzot.

Arról nem ejtettünk szót, hogy mi van akkor, ha Max Verstappen úgy dönt, hogy elhagyja az energiaitalos csapatot, de Alonso Japánban maga mondta, hogy szerinte erre „nulla az esély.” Reálisan nézve így jelenleg az Aston Martinnál maradás a 42 éves veterán legfőbb lehetősége arra, hogy tovább versenyezzen, miközben azt sem lehet kizárni, hogy a Mercedes először inkább elküldi tanulni Antonellit a Williamshez. Toto Wolff Japánban azonban azt mondta, hogy nem fogja elsietni a döntést, és azt is hajlandó kockáztatni, hogy lemarad vonzó szabadügynökökről.

A verseny után Alonso pedig arra a kérdésre, hogy kapcsolatban áll-e Wolffal egy esetleges Mercedeshez igazolás miatt, sokatmondó kijelentést tett, és közölte: „A Mercedes [ma] mögöttünk végzett, úgyhogy ez nem érződik olyan vonzónak.”

Fernando Alonso, Aston Martin, Japán Nagydíj
Elfogytak az alternatívák? / Fotó: Aston Martin F1 Team

A spanyol mindezt azután mondta, hogy a Sky Sportsnak arról értekezett, hiába van benne a valaha volt legjobb 5 versenyhétvégéjében a mostani (ne feledjük, Alonso mindig tudta, hogyan reklámozza a saját teljesítményét), „holnapra teljes mértékben a feledés homályába fog veszni.” Ezután megkérdezték tőle, hogy azért ahhoz elég kielégítő-e ilyen versenyhétvégéket teljesíteni, hogy eldöntse, akar-e versenyezni 2024 után is, mire közölte: „Ennek két oldala van. Remekül szórakozom, ami nagyszerű ahhoz, hogy folytassam a versenyzést. A vezetés szempontjából ez volt az egyik legjobb hétvégém valaha, de 44 másodperccel végeztem az első helyezett mögött, ami ugyanakkor már nem érződik vonzónak.”

Ezután arra a kérdésre, hogy egy olyan csapatban, amely előrébb van az Astonnál, annak érződne-e, Alonso azt mondta: „Ez egy nagyon jó kérdés.” Majd jött a Mercedesről tett kijelentés.

Aston vagy visszavonulás?

Alonso gondolatainak pontos megértéséhez tisztázni kell, hogy a spanyol nem az egyébként újfent igencsak problémásra sikerült Mercedes W15-öst próbálta meg rosszabb autóként beállítani az Aston Martin AMR24-esnél, mert az interjú során elismerte, hogy a Mercedes jelenleg gyorsabb, Szuzukában mindössze nem sikerült a brackley-ieknek kihozni belőle, ami benne van, míg ők több szempontból is megtették ezt. A kétszeres világbajnok egyértelművé tette, hogy jelenleg egyértelműen ők az ötödik erő, és többek között ezért is töltötte el akkora elégedettséggel az időmérőn és a futamon elért eredménye.

„[Az utóbbi időben] ez volt a legjobb hétvégém, ott van a valaha volt legjobb ötben – nyilatkozta. – Ötödik hely az időmérőn, majd hatodik hely a futamon abszolút nem az, ahol az autó alapján lennünk kellene, szóval nagyon büszke vagyok. Szerintem mi vagyunk az ötödik legjobb csapat, jelentős lemaradással a negyedik mögött, és jelentős előnnyel a hatodik előtt. Eléggé be van betonozva a helyünk. Nem lehet összehasonlítani minket a Ferrari, McLaren, Mercedes, Red Bull négyessel, ezért ötödiknek és hatodiknak lenni teljességgel szokatlan, de megtettük Ausztráliában a hatodik hellyel, majd itt ismét hatodikak lettünk, Dzsiddában pedig ötödikek. Nagyon jól kivitelezzük a versenyeket, míg mások kísérletezgetnek a stratégiával és más dolgokkal. Kihasználjuk ezeket, de az biztos, hogy javítanunk kell a tempón.”

Fernando Alonso, Aston Martin, Japán Nagydíj
Az Aston Martin csapatként remekel, de az autó ettől még nem elég gyors / Fotó: Aston Martin F1 Team

Az Aston Martin tehát csapatként jobban teljesített Szuzukában a Mercedesnél, ami korántsem elhanyagolható tény Alonso döntéshozatalát illetően, és mindenképpen elismerésre méltó a silverstone-i gárda felé. Ám nem szabad elfelejteni, hogy ez nem a 2022 előtti Mercedes, hanem az, amely a jelenlegi szabályrendszerben zsinórban a harmadik versenyképtelen autóval rukkolt elő. Alonso kijelentése ezért nem értelmezhető az Aston Martin melletti teljes bizalom megnyilvánulásaként – hiszen elmondta, hogy a tempójukkal nem tartanak ott, ahol szeretnének –, helyette mindössze arról van szó, hogy a Mercedes nem jelent egyértelműen jobb alternatívát a jelenlegi csapatánál.

És itt jön a képbe az, hogy Alonso legtöbbször arról beszél, hogy mindenek előtt azt akarja eldönteni, folytassa-e egyáltalán a pályafutását 2025-ben. Ezt persze nem árt a helyén kezelni, de egyre inkább valós forgatókönyvnek tűnik, hogy amennyiben nem tud győztes autóba ülni – és erre jelenleg csak a Red Bullnál lenne esélye –, inkább befejezi. Hiszen miután 2018 végén elsétált a McLarentől és az F1-től, többször is hangsúlyozta, hogy számára semmilyen különbséget nem jelent, hogy az 5., 6., 7., vagy 12. helyért csatázik, mert egyik sem a győzelem.

Mike Krack, Aston Martin
Mike Krack csapatfőnök Alonso megtartásáért is küzd / Fotó: Aston Martin F1 Team

Jelenleg pedig csak abból választhat, hogy az Aston Martinnal vagy a Mercedesszel akar küzdeni hétvégétől függően az 5., 6., 7., 8. vagy 9. pozícióért, ami az ő helyzetében teljesen mindegy. És mivel utóbbi csak rövid távra szerződtetné – ha egyáltalán – még arra sem bazírozhat, hogy a Mercedes 2026-os erőforrása tényleg van olyan jó, mint amennyire pletykálják. Úgyhogy Alonso döntése jelenleg alighanem leszűkült arra a két eshetőségre, hogy vagy visszavonul, vagy aláír mondjuk két évre az Aston Martinnal, és bízik abban, hogy a 2026-os szabályváltozások évében a silverstone-i gárdából is győztes erő válik.

Ehhez azonban még 45 évesen is versenyeznie kell…

Friss