50 évvel ezelőtt rendezték az 1974-es Spanyol Nagydíjat, amely leginkább Niki Lauda első F1-es győzelméről maradt emlékezetes. Egyvalaki viszont egy elképesztő hiba miatt részt sem vehetett a futamon, pedig bizonyos értelemben történelmet írt volna.
Napra pontosan 50 évvel ezelőtt rendezték az 1974-es Spanyol Nagydíjat Jaramában. A futam leginkább Niki Lauda első F1-es győzelméről, valamint egy ijesztő, ám szerencsés kimenetelű balesetről maradt emlékezetes, ezekről azonban korábban már írtunk, így most nem részletezzük. Helyette arról emlékezünk meg, hogy miért nem állhatott rajthoz a sportág történetének első grúz származású pilótája.
Óriási szerencse kellett, hogy Lauda első győzelmét ne árnyékolja be egy szörnyű tragédia
Jorge Bagrationról van szó, aki Rómában született, majd élete nagy részét Spanyolországban töltötte, és ennek megfelelően hispán színekben versenyzett, ám egy nagyon régi grúz család leszármazottja volt. 1959-ben kezdett el versenyezni, majd a kilenc évvel későbbi Spanyol Nagydíjra benevezett, ám a döntéshozók visszautasították.
1974-ben viszont sokkal közelebb állt a csúcskategóriás bemutatkozáshoz, ugyanis rajta volt a nevezési listán. Akkoriban még léteztek ügyfélautók, és az akkor 30 éves pilóta egy ilyennel akart elindulni a jaramai viadalon: az 1964-es világbajnokságot megnyerő John Surteestől vásárolt autót, egy Surtees TS16-ost.
Ekkor azonban jött a rossz hír, a nevezési lista ugyanis elveszett. Ennek oka, hogy a spanyol motorsportszövetség élén elnökváltás volt, és a leköszönő vezető pont abban az időszakban távozott. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az irodában nagytakarítást végeztek, és a beszámolók szerint ekkor tűnt el az értékes dokumentum.
Itt még nem volt minden veszve, ám ezen a ponton a különböző források mást állítanak. Matt Bishop, a McLaren és az Aston Martin korábbi kommunikációs igazgatója a Motor Sport Magazine honlapján megjelent cikkében azt írja, hogy a szervezők egyszerűen kifelejtették Bagrationt, amikor emlékezetből újraírták a listát. Máshol viszont az olvasható, hogy azért maradt le, mert időközben szponzorációs gondjai támadtak.
16 años sin Jorge de Bagration y de Mukhrani, fallecido con 63 años. Español, pero nacido en Roma y heredero del trono de Georgia. Tocó muchos palos competitivos, casi llegó a la F1, y corrió en sports. Destacó en rally con 2 campeonatos de España en 1979 y 1981. pic.twitter.com/mdWtuEASlT
— Jose Miguel Vinuesa (@Josemivn) January 16, 2024
Akármi is volt a valódi ok, a spanyol versenyző végül nem vehetett részt hazája nagydíján, ahogyan más F1-es futamon sem. Később raliversenyzőként is kipróbálta magát, ahol sikeresnek bizonyult: 1979-ben és 1981-ben is megnyerte a spanyol bajnokságot. 1982-ben vonult vissza, amikor Grúziában papíron már öt éve hercegi és grófi címet viselt, hiszen édesapja 1977-ben elhunyt. Ennek ellenére csak 1995-ben járt először a kaukázusi országban, amikor apja hamvait hazaszállították. Élete hátralévő részét ott töltötte, mielőtt 2008-ban májgyulladásból adódó szövődmények következtében meghalt.