back to top
2024. november 22. 09:23

KezdőlapF1Kijelölték, mikor térhet vissza a Forma-1-be a libabőröztető motorhang

Kijelölték, mikor térhet vissza a Forma-1-be a libabőröztető motorhang

-

A versenyzők és a közönség részéről a két leggyakrabban felmerülő kritika a jelenlegi Forma-1-es autók kapcsán az, hogy túl nehezek és túl halkak. Mindkettő fő okozója a hibrid erőforrás, a sport pedig immár hajlandóságot mutat a technológia száműzésére.

Vitathatatlan, hogy az F1-be immár tíz éve megérkezett hibrid erőforrások összetettségük és energiahatékonyságuk terén csúcstechnológiát képviselnek a világban – ebben pedig mindig is igyekezett élen járni a sport –, ugyanakkor megjelenésük olyan kellemetlenségekkel is járt, amelyek megváltoztatták az F1 megítélését és a versenyzés milyenségét is az elmúlt évtizedben.

A korábbi 2,4 literes V8-asoknál jóval nehezebb, 1,6 literes V6-os hajtásláncok az autók tömegének növekedéséhez is hozzájárultak, amelyen a sport apró lefaragásokkal igyekszik most javítani 2026-ra. A két év múlva érkező új szabályrendszer továbbra is a hibrid erőforrások köré épül, s bár a hőenergia-visszanyerő egységet száműzik, a motorok karaktere alapvetően nem változik.

Változás viszont, hogy a jelenleg még csak 10%-ban megújuló erőforrásból származó üzemanyagok 2026-tól még zöldebbek lesznek, előállításuk és használatuk pedig teljesen karbonsemleges lesz, vagyis az általuk a környezetbe kibocsátott szén-dioxidot a gyártók más módokon ellensúlyozzák. Következő lépésként pedig 2030-ra az F1 egésze megcélozta már a karbonsemlegességet. Nem most vetődik fel először, hogy ebben az esetben már nem lenne szükség a környezettudatosabbnak számító elektromos hajtásra is nagy hangsúlyt helyező hibrid motorokra a sportban, de most az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali is belengette, hogy 2030-ra teljesen újragondolhatják a motorformulát.

„Domenicali helyében visszahoznám a V10-es motorokat, és e-benzinnel hajtanám azokat”

„Amint véglegessé válnak a 2026-os szabályok, máris elkezdünk gondolkodni a következő lépéseken, például a 2030-as motoron” – idézi az Autosport Domenicalit, aki szerint az átfogó új szabályrendszer június 1-jére végre a csapatok elé kerül.

„Van egy saját elgondolásom, amiről az FIA-val már beszéltünk, de a csapatokkal még nem osztottunk meg, miszerint ha a fenntartható üzemanyagok beválnak, fontolóra kell vennünk, hogy vannak-e jobb opcióink a hibrid motorok használatánál.”

Domenicali tart attól, hogy a 2026-os szabályrendszer szerint épülő autók, amelyek várhatóan négy éven át lesznek velünk, még a jelenlegi 798 kg-osoknál is nehezebbek lesznek, ám azt ezt követő ciklusra a tömeg és a hang problematikájának megoldása is prioritást kaphat.

„Azzal, hogy 2026-ra is megtartjuk a hibrid hajtást, elkerülhetetlen az autók tömegének jelentős növekedése. Minden versenyző könnyebb autókat szeretne, én pedig személy szerint egy kicsit erősebb hangnak is örülnék. Ezért most is dolgozunk azon, hogy feljavítsuk néhány decibellel.”

Korábbi F1-es pilóta: erről lecsúsztak, vissza a V10-es motorokat!

„A kutatásainkban kiütközik, hogy minden piaci szegmens és minden korcsoport jobb motorhangot szeretne, és vágyik arra az energiára és vibrációra, amit csak egy bizonyos motortípus képes adni, amikor a közelében vagyunk a pályán” – fogalmazott Domenicali, akinek ígéretében amiatt mindenképpen bízhatunk, mert a sport korábbi fontos szabályváltozásai, a naptár bővítésének és a sprintversenyek bevezetésének szükségét is ilyen nem publikus kutatások eredményeivel indokolta.

Friss