back to top
2024. július 02. 17:17

KezdőlapF1Drasztikus lépésre készül a nagymúltú F1-es csapat – jön az első kínai istálló?

Drasztikus lépésre készül a nagymúltú F1-es csapat – jön az első kínai istálló?

-

Ismét felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint hamarosan eladhatja F1-es istállóját a Renault, de van egy igen komoly csavar a dologban.

Az Alpine versenyzőinek monacói ütközése és a csapatfőnök kiakadása a francia istállóra irányította a figyelmet az utóbbi napokban, de Joe Saward veterán F1-es újságíró szerint nem ezek a legfontosabb fejlemények a csapattal kapcsolatban.

„A monacói hétvége nagy sztorija az Alpine F1 volt, és nem azért, mert a versenyzőik (szokás szerint) összeütköztek, és nem is azért, mert a csapatfőnök azt mondta, hogy valaminek változnia kell, hanem inkább azért, mert Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója nem jelent meg a helyszínen, és a jelek szerint feladta, hogy megpróbálja helyrehozni problémás F1-es istállóját, amely nem érte el, amit szerinte elérhetett volna. Ez nagyrészt az általa hozott döntéseknek köszönhető, de ezen gyorsan túlléphetünk” – írta Saward szokásos futamhétvége utáni blogbejegyzésében.

F1-es karrierje is zátonyra futhat a Monacóban főnökét feldühítő pilótának

Egy ideje már pletykálták, hogy a csapat eladóvá válthat, ám ezeket tagadták, az utóbbi napokban viszont kiderült, hogy de Meo egy ideje már azon dolgozik, hogy motorszállítói szerződést kössön valakivel 2026-ra. Ez természetesen azt jelentené, hogy a Renault 2026-tól nem gyártana F1-es motort Viry-Chatillon-ban (és máshol sem). „Ez nem spekuláció, és két elképesztően jó forrás is megerősítette” – írta Saward, hozzátéve, hogy természetesen ez nagyon érzékeny téma, és nem azt jelenti, hogy a Renault bezárná a motorrészlegét, hanem inkább azt, hogy drága és bonyolult F1-es erőforrások helyett mást építene benne.

A veterán újságíró szerint amennyiben így döntenek, attól még a csapat eladás esetén is tovább promotálhatja az Alpine-brandet, hiszen a deal feltételei közé felvehetik ezt, ha pedig nem adják el a csapatot (csak a motorgyártással állnak le), akkor természetesen csak rajtuk múlik a döntés. Ezzel a Renault a tavalyig az Alfa Romeo által használt modellhez hasonló felállásban szerepelhetne tovább az F1-ben, és jóval kisebb ráfordítással arathatná le az ezzel járó marketing előnyöket, míg az emberek többségét úgysem érdekelné, hogy tényleg az általuk gyártott motor van-e az autóikban, miként sokan a Saubernek a név- és festéshasználati jogokért fizető Alfa Romeót is sokan az olasz gyártó saját gyári csapatának gondolták, miközben korántsem volt az, és Ferrari-motorokkal versenyzett.

Ez persze aligha lenne népszerű lépés a többi, az ebben a modellben elköltött összeg sokszorosából versenyző gyártó szemében, és Saward szerint Bernie Ecclestone nem is hagyta volna, hogy ilyesmi megtörténjen, de a Liberty Media hozzáállása inkább az, hogy ha „néhány szexi márka” szerepel a sportágban, akkor szemet huny afölött, hogy ezt milyen módon teszi (itt bukik ki, hogy az Andrettivel sem az a legfőbb problémájuk, hogy nem a General Motors által épített erőforrással érkeznének).

Örökre eltiltották csalásért, de most visszatér egykori csapatába az F1-es csapatfőnök

Hogy ki lehet a vevő eladás esetén, azt egyelőre persze nem lehet megmondani, de akár az Andretti is beláthatja, hogy ily módon sokkal könnyebben és hamarabb beszállhat, főleg, hogy már az eddig az F1 által elutasított amerikai istálló pártját fogó FIA-elnök, Mohammed bin Szulajm is azt javasolja nekik, hogy egy jelenlegi csapat megvásárlására törekedjenek. „[Szulajm] azt akarja, hogy 2025-ben újraválasszák az FIA elnökének, ezért most buzgón próbálja eloltani az általa a pozíciójába kerülése óta gyújtott tüzeket” – írta erről Saward, majd megemlítette, hogy nemcsak az Andretti van ott a potenciális vevők között.

Hanem a kínai autógyártó cég, a Geely is, amely ráadásul a Renault partnere a frissen alapított és közösen tulajdonolt, hibrid és belső égésű erőforrásokhoz alkatrészeket és rendszereket gyártó Horse Powertrain Limited nevű cégükben. Míg akár az is megeshet, hogy olyasvalakinek adják el a csapatot, aki a Cosworth modern verzióját akarja létrehozni, és Saward felveti azt is, hogy a Renault talán még fizetni is hajlandó lesz ehhez (csak hogy valaki megszabadítsa őket a terhektől), miként azt 2009-ben tette.

Friss