back to top
2024. június 24. 01:17

KezdőlapF1Lesújtott az Alpine bosszúja? – utolsó körös botrány is volt a Kanadai Nagydíjon

Lesújtott az Alpine bosszúja? – utolsó körös botrány is volt a Kanadai Nagydíjon

-

A Monacói Nagydíjon történt balhé után Kanadában is összement a tej az Alpine-nál, legalábbis Esteban Ocon részéről, aki csapatutasítás áldozata lett. 

Egy, a közvetítésből kimaradt botrány is borzolta a kedélyeket a rendkívül eseménydús Kanadai Nagydíjon, ugyanis míg az utolsó körökben Lewis Hamilton és George Russell csatáját figyeltük, az Alpine csapatutasítással tette frusztrálttá egyik versenyzőjét. Mint ismert, a francia istálló közismerten rosszban levő pilótái Monacóban ütköztek, ami után Esteban Ocont el akarta tiltani a kanadai futamtól Bruno Famin csapatfőnök. Erről francia sajtóhírek szerint az istálló ügyvédei beszélték le Famint, aki viszont a monacói és kanadai verseny között közölte Oconnal, hogy az év végén nem hosszabbítanak vele szerződést, így a hivatalos bejelentés is megérkezett arról, hogy Ocon az év végén távozik.

Botrány és pereskedés lehetett volna abból, ha kispadra ültetik a renitens F1-es pilótát

Hogy a felek között továbbra sem csitulhatnak a kedélyek, azt Ocon kanadai időmérő után adott nyilatkozata is mutatta, amelyben a 27 esztendős versenyző elmondta: azért is kaphatott ki a csapattársától, mert futamok óta több kilóval nehezebb autóval versenyez, mint Pierre Gasly, és bár rotálni fogják a nehezebb alkatrészeket, most ez a helyzet. Az ilyesmit a nyilvánosság elé tárni nem szokás, Ocon azonban megtette, aminek az Alpine-nál aligha örülhettek.

A versenyen aztán fordult a kocka és Ocon Gasly elé került, majd egészen a 69. körig ott is maradt. Azért csak addig, mert amikor a 67. kör végén Daniel Ricciardo megelőzte a 8. helyezett Ocont, az Alpine rögtön arra kérte a 22 körös közepes gumin haladó pilótáját, hogy engedje el a mögötte 26 körös kemény gumikon futó csapattársát. Ekkor az alábbi párbeszéd játszódott le Ocon és mérnöke között.

Mérnök: Esteban, el kell engednünk Pierre-t, kérlek. Hülkenberg két másodperccel van mögötte.
Ocon: Mi az oka?
Mérnök: Meg kell próbálnunk megtámadni Ricciardót (a csapatnak, azaz Gasly-nak – a szerk.).
Ocon: Igen, felejtsd el!
Mérnök: Rendben, ez egy kérés. Három kör van még hátra.
Ocon: Visszaadjátok utána a helyet vagy nem?
Mérnök: Ezen dolgozom, várj egy kicsit.
Ocon: Rendben, elengedem, de a végén tegyük, ami a helyes.

Ocon végül a 69., azaz utolsó előtti kör felénél félreállt Gasly elől, ám Ricciardo ekkorra már 2 másodperccel volt előttük. Gasly így a 69. körben nem támadhatott DRS-sel, majd a következő körben sem, és végül 1,3 másodperccel az ausztrál mögött ért célba. Közben pedig nem adta vissza az ajándék helyet Oconnak, amit mérnöke az utolsó kör végén közölt a hoppon maradt pilótával.

Mérnök: Esteban, nem cseréljük vissza a pozíciót. Nyomd a végéig, kérlek!
Ocon: Igen, csodálatos. Köszönöm, csodálatos. Köszönöm!

Ezután Ocon célba ért, de nem kapcsolta ki a rádiót, amire a mérnöke figyelmeztette.

Mérnök: Oké, a rádió még mindig be van kapcsolva.
Ocon: Oké. Nem kommentálom. Túl kedves vagyok, túl kedves.
Mérnök: Oké, figyelj, így is 10.-ek lettünk, így is szereztünk egy pontot, rendben? Sok van még hátra. Oké, tudom, tudom, tudom. Tudom, hogy frusztráló.
Ocon: Megtettem, amit kellett, és ez a legfontosabb, de ti nem tettétek meg, amit nektek kellett. Ennyi.
Mérnök: Nemsokára megbeszéljük.
Ocon: Mint általában.

A mérnök ezután a levezető körben szokásos procedúrákra figyelmeztette Ocont, majd még jött egy párbeszéd a történtekről.

Mérnök: Én azt mondom, hogy 10.-ek lettünk, miközben a mezőny végéről indultunk nagyon kevés reménnyel arra, hogy bármit is kihozunk ebből. Ez pedig nagyrészt annak köszönhető, hogy nagyon jól vezettél, és megőrizted a nyugalmadat a nehéz körülmények között. Nagyon elégedettnek kell lenned magaddal ezért, és köszönöm, hogy megtetted ezt is (az elengedést).
Ocon: Köszönöm. Örülök, hogy veletek dolgozom, srácok, veled, Dave-el és Josh-al. Nagyon örülök. És köszönöm a támogatást, köszönöm a támogatást.
Mérnök: Sajnálom, haver, sok van még. 15 verseny.

Esteban Ocon, Kanadai Nagydíj, Alpine
Ocon itt még Gasly előtt / Fotó: Alpine F1 Team

Jól döntött a csapat

Nyilván utólag nem lehet biztosra megmondani, hogy mi lett volna, ha Ocon nem autózik még egy teljes kört Gasly előtt azután, hogy először megkérték a csapattársa elengedésére, de azt nézve, hogy Gasly 1,3 másodperccel futott be Ricciardo mögött, abszolút elképzelhető, hogy amennyiben egy körrel több áll a rendelkezésére, az utolsó kör végén nyithatta volna a DRS-t. Persze ez nem jelenti azt, hogy biztosan előzött is volna, de mindenképpen érdemes volt megpróbálni az Alpine-nak a helycserét. Az pedig, hogy végül nem adták vissza Oconnak a pozíciót, szintén teljesen ésszerű döntés volt, a második Alpine mögött ugyanis ott loholt fél másodperccel Hülkenberg, így túlságosan kockázatos lett volna egy utolsó pillanatos elengedés.

Ocon frusztrációja ezzel együtt persze érthető, de a csapat szemszögéből nézve teljesen mindegy, hogy a versenyzők milyen sorrendben végeznek, az Alpine csak egy dolgot nézett: elérhető volt egy extra pont, és meg kellett próbálni megszerezni. Lévén a Kanadai Nagydíj előtt 2 ponttal álltak, az ő helyzetükben minden extra pont aranyat érhet.

Ocon nem nyugodott meg

A versenyzők menet közben nem mindig látják át pontosan, hogy mit miért tesz a csapat, így megbocsátható, ha elhamarkodottan ítélkeznek. Ocon ugyanakkor az F1 TV-nek nyilatkozva is kitartott amellett, hogy a csapat kibabrált vele.

„Őszintén szólva nem vagyok a legboldogabb. Utolsóként rajtoltunk és mindkét autóval pontot szereztünk, ami csodálatos a csapatnak, de én elvégeztem a munka rám eső részét azzal, hogy csapatjátékos voltam, a jófiú, de túlságosan is kedves voltam. El kellett engednem a Pierre-t a végén, amit megtettem, mert mindig betartom a csapat utasításait, de ennek most nem igazán volt értelme, mert amúgy sem kaptuk volna el Danielt, ami a döntés oka volt, én pedig veszítettem egy pontot. A Forma–1-ben nem jó hozzáállás, ha valaki túl kedves, de megmutattam, hogy csapatjátékos vagyok, és ez az, ami számít.”

Ocon azonban mintha fordítva ülne a lovon, hiszen pont azzal lenne csapatjátékos, ha előbb megértené, hogy mit miért csinált az Alpine, és elfogadná, hogy a csapat helyzetében teljesen irreleváns, hogy ő veszített egy pontot, mert csak az számít, hogy a konstruktőri pontokat maximalizálják. A szezon végén távozó versenyző azonban csak a történtek egyik felét veszi számításba, és az elengedésre koncentrál. Mindenesetre az Alpine nem sokkal a verseny vége után félreérthetetlenül Oconnak szóló posztban köszönte meg az együttműködést. „A csapatjátékot játszva. Hatalmas köszönet Esteban Oconnak, hogy segített nekünk hazahozni a három pontot” – írták, nem felhánytorgatva Oconnak azt, hogy amennyiben nem akadékoskodik és rögtön félreáll, akár négy pontot is szerezhettek volna.

Friss