back to top
2024. július 02. 14:14

KezdőlapF1Katasztrofálisan zárult Verstappen és Norris újabb csatája, Russell ölébe hullott az ausztriai...

Katasztrofálisan zárult Verstappen és Norris újabb csatája, Russell ölébe hullott az ausztriai győzelem

-

George Russell nyerte az Osztrák Nagydíjat Oscar Piastri és Carlos Sainz előtt, miután Max Verstappen és Lando Norris ütköztek az élen. A balesetért a címvédőt találták hibásnak.

Max Verstappen indulhatott az élről az Osztrák Nagydíjon, miután a sprintkvalifikáció és -futam után az időmérőn is legyőzte a mezőnyt. Mellőle Lando Norris várhatta a piros lámpák kialvását, míg a második sorból George Russell és Carlos Sainz rajtolhattak. Ami a hátsó régiót illeti, Csou Kuan-jü a bokszból kezdte meg a 71 körös viadalt. A gumiválasztás nem volt túl változatos, a keményeken nyitó kínai pilótán kívül mindenki a közepesek mellett tette le a voksát az első etapra.

Verstappen brutális erődemonstrációt tartott a történelmi Q1-et hozó osztrák időmérőn

Verstappen jól jött el, mögötte viszont több csata is kialakult: Norris végül megtartotta második helyét Russell-lel szemben, a másik Mercedest vezető Lewis Hamilton viszont sikerrel járt Sainz ellen, és megelőzte őt a 3-as kanyarban. A rajt legnagyobb vesztese Charles Leclerc volt, akinek az Oscar Piastrival történt ütközés miatt megsérült  az első szárnya, és ki kellett állnia, hogy kicseréljék azt. Az ausztrál versenyzőt nem sokkal később Pérez szorította a kavicságyra.

A címvédő hamar DRS-távolságon kívülre került, és a McLaren versenyzője is ellépett a Mercedesektől, akik viszont csatázni kezdtek: a 3. körben Hamilton elment Russell mellett, de csak ideiglenesen, ugyanis az ifjabbik brit pilóta az állítható hátsó szárny segítségével visszavette a dobogós pozíciót. Mögöttük Sainz, Pérez és Piastri is 1 másodpercen belül voltak az előttük autózóhoz képest.

A 6. körben aztán már nem Hamilton volt Russell első számú üldözője, ugyanis Sainz visszaelőzte majdani utódját. Igaz, a hétszeres világbajnok elengedte a Ferrarit, miután vizsgálat alatt állt. A következő körben sikertelenül próbálkozott, ellentétben Piastrival, aki nem túl szokványos, ám annál látványosabb módon a 6-os kanyar külső ívén ment el Pérez mellett, és jött fel a hatodik helyre.

A tervezett kiállások sora a 10. körben kezdődött, amikor Kevin Magnussen a 250. versenyét teljesítő Daniel Ricciardo és Logan Sargeant álltak ki kemény abroncsokért. A következő körben Nico Hülkenberg és Fernando Alonso tették meg ugyanezt. Előbbi közvetlenül csapattársa elé tért vissza, és a dán versenyző a már üzemmeleg gumikon el is vette tőle a pozíciót a 4-es kanyarban. A 36 éves pilóta azonban nem hagyta annyiban, és a következő körben ismét maga mögé utasította az egyszeres dobogóst.

Hogy Leclerc futama mennyire rémálomszerűen alakult, azt jól szemlélteti, hogy a többiek kerékcseréje után a két Williams között, a tizenkilencedik helyen autózott, és nem tudta megelőzni Alexander Albont. A 17. körben aztán ismét meglátogatta a bokszutcát, és újból közepes abroncsokat kapott. Nem sokkal később legalább Logan Sargeant mellett el tudott menni.

A 20. körben Fernando Alonso újabb tőle szokatlan hibát követett el, ugyanis a 3-as kanyarban nemes egyszerűséggel felöklelte Csout. Szerencséjükre csak a kerekeik ütköztek össze, így a Sauber versenyzője vissza tudott térni a pályára. A kétszeres F1-es világbajnokot később 10 másodperccel szankcionálták.

Egy körrel később Hamilton és Pérez, újabb egy kör múlva pedig Russell és Sainz álltak ki friss kemény keverékekért, illetve a 26 esztendős versenyző esetében közepesekért. A kvartettet csak Piastri előzte meg, illetve Pérezt még a Haasok is átugrották. Hamilton és Pérez azonban nem csináltak mindent tökéletesen, ugyanis előbbi a bejáratnál ráment a pályát a bokszutcától elválasztó fehér vonalra, utóbbi túlságosan gyorsan haladt. Ennek következtében mindketten 5 másodperces büntetésben részesültek.

A 23. körben aztán a versenyt vezető duó is teljesítette első kiállását, így Piastri vette át a vezetést. Két körrel később az ausztrál pilótát is kihívták, így ismét reális sorrend alakult ki az élmezőnyben. Verstappent, pontosabban a Red Bullt viszont elkezdték vizsgálni, mondván, ráengedték a még a saját cseréje előtt álló Norrisra. A címvédő ráadásul a váltásokra kezdett el panaszkodni, ennek ellenére növelte előnyét.

A futam féltávjához közeledve az élmezőnyben nem változott a sorrend, leszámítva azt, hogy Pérez átment a Haasokon. Hátrébb az Alpine-ok harcoltak, és Esteban Ocon megelőzte Pierre Gaslyt, igaz, csupán a tizenkettedik helyért. Az idősebbik francia pilóta ezután kijelentette a rádióban, hogy csapattársának meg kell előznie az előttük haladó Alonsót.

Leclerc-nek eközben azt jósolták, hogy még a problémák ellenére is meglehet a pontszerzés. A 34. kör végén ismét kiállt új gumikért, ezúttal megint közepeseket kapott. Nem sokkal később az Alpine-ok megelőzték Alonsót, aki aztán ki is ment a bokszba, letöltve ezzel büntetését. Gasly kis híján Ocont is visszaelőzte, ám utóbbi leterelte őt a pályáról a 4-es kanyarban. A 40. körben aztán folytatódott a két francia versenyző párharca, és ezúttal Gasly jött ki győztesen a kanyarokon át tartó küzdelemből, hogy aztán három körrel később másodszorra is kiálljon. Honfitársa egy körrel később követte őt, miután letört egy nagyobb darab a bal hátsó felfüggesztés környékéről.

Az élmezőnyből ismét Russell nyitotta meg a második kerékcserék sorát, akinek muszáj volt keményeket kapnia, mivel eddig kizárólag közepes gumikat használt. Egy körrel később Sainz is meglátogatta a bokszutcát sárga oldalfalú abroncsokért, aminek következtében Hamilton és Piastri immáron a harmadik, illetve a negyedik helyet foglalták el. Ebben a pozícióban történt közöttük a helycsere, melynek során az ausztrál versenyző maga mögé utasította a hétszeres világbajnokot.

Leclerc eközben folyamatosan zárkózott, és az 50. körben már a tizenegyedik pozícióban autózott, az Alpine-ok előtt, ugyanakkor eddigre már Verstappen és Norris is lekörözte őt. Ráadásul Gaslyt ugyanakkor nem zavarta, hogy egy Ferrari van előtte, és elment a monacói versenyző mellett.

Verstappen körülbelül a 40. kör óta panaszkodott a gumijaira, és az 51. körben érkezett számára a megváltás, amikor a két McLarennel egyetemben kiállt. A Red Bull viszont ezúttal nem hozta a szokásos formáját, és 6,5 másodperc alatt cserélték le a holland versenyző abroncsait, amelyek ráadásul használt közepesek voltak, ellentétben Norriséival. Ha pedig ez nem lenne elég, a kivezető körben el is fékezte magát a 4-es kanyarban, így a következő kör végére már DRS-távolságon belül találta magát a címvédő mögött.

Sőt, az 55. körben meg is akarta támadni, de végül nem bújt be mellé a 3-as kanyarban. A brit pilóta szerint ugyanakkor ellenfele szabálytalan volt, ugyanis akkor mozdult be, amikor látta, hogy ő is elszánta magát. Verstappen mindeközben meggyőződéssel állította, hogy valami nincs rendben az autóval, ugyanis nincs elég tapadása. Azonban Norris sem volt biztonságban, ugyanis fekete-fehér zászlót kapott pályaelhagyásokért, ami egy utolsó figyelmeztetésnek felel meg.

Az 59. körben aztán megtörtént az előzés, de Norris szélesre sodródott a 3-as kanyarban, így vissza kellett adnia a pozíciót, ami a 4-es előtt meg is történt. Igaz, a McLaren versenyzője szerint vetélytársa sem volt teljesen szabályos, és ugyanazt ismételte el a rádióban, amit pár perccel korábban mondott.

A 61. kör végén aztán jött az újabb fordulat, ugyanis Norrist elkezdték vizsgálni pályaelhagyás miatt. Egy körrel később a 24 éves pilóta ismét bevetődött a 3-as kanyarban, és ezúttal Verstappen ment szélesre. Előbbi azt állította, hogy a holland pilótának vissza kell adnia a pozíciót, míg utóbbi szerint a McLaren kiszorította őt.

A 64. körben Norris megkapta a büntetését, de ez akkor már nem számított: a két versenyző ugyanis kétszer is összeért, és mindezt olyan szerencsétlen módon tették meg, hogy mindketten defektet kaptak. A címvédő valamivel előbb ért be a bokszba, míg a brit versenyzőnek fel kellett adnia a futamot.

A pályára került törmelék miatt virtuális biztonsági autót rendeltek el, a vezetést pedig Russell vette át. Piastri még előtte megelőzte Sainzot, és 3 másodperces hátrányban vehette üldözőbe a brit pilótát pályafutása első győzelméért. Verstappen még így is az ötödik helyre tért vissza Hamilton mögé, de a sportfelügyelők 10 másodperces büntetést osztottak ki neki az ütközés miatt.

Innentől kezdve már nem változott az élmezőny sorrendje, így Russell pályafutása során másodszor tudott győzni, míg a dobogóra Piastri és Sainz állhattak fel mellé. Hamilton negyedik lett, míg Verstappen a büntetéssel együtt is megőrizte ötödik pozícióját a szezonbeli legjobb eredményét elérő Hülkenberg előtt. Mögöttük Pérez, Magnussen, Ricciardo és Gasly lett az első tíz sorrendje.

Friss