back to top
2024. szeptember 09. 11:21

KezdőlapF1„A hóhérom volt”, „sz*rt sem ért az F1-hez” – ez vezetett az...

„A hóhérom volt”, „sz*rt sem ért az F1-hez” – ez vezetett az emlékezetes botrány kirobbanásához

-

15 éve menesztette a Renault a Forma–1-es istállójától Nelson Piquet Jr.-t, aki erre megvádolta Flavio Briatorét, korábbi menedzserét és egyben az alakulat akkori csapatfőnököt, hogy rosszul bánt vele. Mint később kiderült, ennek az lett a vége, hogy kirobbant minden idők egyik legnagyobb Forma–1-es botránya.

2009. augusztus 3-án, vagyis éppen 15 évvel ezelőtt menesztette a Renault F1-es csapata Nelson Piquet Jr.-t. A háromszoros világbajnok Nelson Piquet fia 2008-ban mutatkozott be, és bár abban az évben még dobogóra is állt a Német Nagydíjon, a következőben a hungaroringi fordulóig bezárólag egyetlen pontot sem szerzett, miközben csapattársa, Fernando Alonso már 13-nál tartott.

A hírt egyébként maga a versenyző is nyilvánosságra hozta, ám a közlemény hangvétele nem a manapság megszokott stílusú volt, ahol az érintett mindenkinek mindent megköszönt. Pontosabban egyetlen mondat szólt erről, utána viszont folyamatosan vádolta egykori csapatát, és azon belül is különösen egyetlen embert.

Az F1 egyik legarcátlanabb csalása volt, mégis olcsón megúszták a bűnösök

„Kaptam egy értesítést a Renault F1-es csapatától, miszerint nem áll szándékukban velem versenyezni a jelenlegi szezonban – kezdte. – Szeretnék köszönetet mondani annak a kis csapatnak, akik támogattak, és akikkel együtt dolgoztam a Renault-nál, bár nyilvánvalóan nagyon csalódottan fogadom a hírt. Ugyanakkor megkönnyebbülést érzek, hogy véget ért pályafutásom legrosszabb időszaka, hogy most továbbléphetek, újra a helyes útra terelhetem a karrieremet, és megpróbálhatom visszaszerezni a hírnevemet, miszerint egy gyors, győztes pilóta vagyok. Csapatjátékos vagyok, és több tucat ember van, akivel pályafutásom során együtt dolgoztam, és kezeskednek a jellememről és a tehetségemről, kivéve sajnos egy személyt, aki a legnagyobb hatással volt a Forma–1-es karrieremre.”

Ez az ember pedig nem volt más, mint Flavio Briatore, a Renault akkori csapatfőnöke, aki ráadásul korábban Piquet menedzsereként is dolgozott. Piquet kezdetben nem teregetett ki mindent, de már akkor olyan vádakkal illette az olasz üzletembert, hogy megkeserítette az életét, és tevékenységével egyáltalán nem segítette versenyzőjét.

„Bárki, aki ismeri a múltamat, tudja, hogy az F1-ben elért eredményeim nem felelnek meg az önéletrajzomnak és a képességeimnek – folytatta. – A körülmények, amelyekkel az elmúlt két évben meg kellett küzdenem, finoman szólva is nagyon furcsák voltak. Vannak olyan esetek, amelyekről magam is alig hiszem el, hogy megtörténtek. Ha most magyarázkodnom kell, akkor biztos vagyok benne, hogy ez annak a tisztességtelen helyzetnek tudható be, amelyben az elmúlt két esztendőben voltam. Mindig is úgy gondoltam, hogy egy menedzser egy csapat része és partnere. Egy menedzsernek bátorítania kell az embert, támogatnia kell, és lehetőségeket kell biztosítania számára. Az én esetemben ennek az ellenkezője történt. Flavio Briatore volt a hóhérom.”

Szinte azonnal is lelepleződhetett volna az F1 egyik legnagyobb csalása

Az akkor 59 éves csapatfőnök hamar reagált egykori pilótájának és ügyfelének szavaira. Kijelentette, hogy versenyzőit mindig is egyenlően kezelte, de Piquet-től többet vár, és úgy véli, csupán kifogásokat keres. Hozzátette, előfordult, hogy az autók között volt technikai különbség, de egyrészt csak minimális mértékben, másrészt egy futamhétvégénél nem tartott tovább. A csapaton belüli küzdelmet illetően pedig Mark Webbert hozta fel pozitív példaként, aki előző évi lábtörése után az idény elején elmaradt Sebastian Vetteltől, de a szezon közepére magára talált. Piquet viszontválaszára aztán szintén nem kellett sokat várni, és tovább kritizálta Briatorét.

„Flavio egy üzletember, de az F1-hez sz*rt sem ért – mondta, ami azért talán túlzás, hiszen az általa vezetett csapatok négy egyéni és három konstruktőri bajnoki címig jutottak. – Ő a menedzserem, de a csapatfőnöki szerepében nem tisztel engem. Csak a pénzre gondol, arra, hogy mennyi pénzt tehet zsebre mindenben, amiben részt vesz. Ő egy olyan ember, akinek nincsenek barátai. Minden nap mindenki megkérdezi tőlem, hogy mi a helyzet, miért kellene mindig hallgatnom? Webber 2001 [valójában 2002 – a szerk.] óta van az F1-ben. Ő egy másik korszakban kezdte, amikor nem korlátozták a tesztelést. Valószínűleg több mint 20 ezer kilométert tesztelt, szóval az összehasonlítás nem igazságos. Most egy kis tapasztalattal rendelkező pilótának nehezebb a helyzete. Emellett Briatore és maga Alonso ellen kellett küzdenem, aki egy fantasztikus pilóta. Amikor az időmérőn nem voltam versenyképes, én voltam az első, aki ezt elismerte. Ha viszont Briatore ezt nem érti meg, akkor én mit tehetek?”

Hamarosan kiderült, hogy ez a szócsata csak a kezdete egy ennél jóval nagyobb horderejű botránynak, melynek ismeretében Piquet egyes mondatai is egészen más megvilágításba kerültek. A brazil pilóta ugyanis nem sokkal később kitálalt, és beismerte, hogy az egy évvel korábbi Szingapúri Nagydíjon szándékosan törte össze az autóját, méghozzá Briatore és a mérnöki ügyvezető igazgató, Pat Symonds utasítására. Az olasz üzletembert először örökre eltiltották az FIA rendezvényeitől, de aztán ezt öt évre csökkentették. Az elmúlt években már többször is feltűnt a paddockban, idén pedig a formális visszatérés is megtörtént, hiszen a Renault jogutódja, az Alpine tanácsadónak nevezte őt ki.

Briatore visszatérése ismét bebizonyította, hogy mennyire képmutató az F1 és annak vezéralakjai

Friss