back to top
2024. szeptember 19. 20:40

KezdőlapF1Tényleg kell aggódnia Hamiltonnak? – Schumacher, Räikkönen és Alonso példáját is megnéztük

Tényleg kell aggódnia Hamiltonnak? – Schumacher, Räikkönen és Alonso példáját is megnéztük

-

Nemrég felmerült, hogy Lewis Hamilton a Ferrari színeiben esetleg jóval gyengébb lesz egy körön Charles Leclerc-nél. Ennek kapcsán megnéztük, hogy a modern korszak 40 éven felül versenyző világbajnokai mire mentek ebben a korban.

A 2025-ös idény messze legjobban várt átigazolása Lewis Hamilton Ferrarihoz történő szerződése. Ezzel kapcsolatban nyilvánvalóan rengeteg kérdés felmerül onnantól kezdve, hogy mennyire lesz jó az autó, és a hétszeres világbajnok milyen célokért küzdhet, egészen odáig, hogy csapaton belül mire fog menni Charles Leclerc-rel.

Ennek kapcsán felmerült, hogy egy körön talán nagy lesz a különbség, és nem a brit versenyző javára. Jövőre ugyanis már 40 évesen lesz ott a mezőnyben, és számos példa volt rá, hogy ebben a korban már sokkal inkább a futamon, mintsem az időmérőn villog az adott pilóta. Ráadásul a monacói versenyző a mezőny egyik, ha nem a legjobb a kvalifikációkon. Ugyanakkor, ahogyan arról mi is beszámoltunk, Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke nem aggódik emiatt.

Visszavethetik a természet törvényei Hamiltont a Ferrarinál?

Ezzel együtt mi megnéztük, hogy mire mentek a modern kor világbajnokai azután, hogy betöltötték a 40. életévüket. Persze nyilvánvaló, hogy ez nem egy éles vonalat jelent, amelyet követően a versenyzők teljesítménye hirtelen bezuhan, de adta magát, hogy itt húzzuk meg a határt Fernando Alonso, Kimi Räikkönen és Michael Schumacher esetében is.

Az átláthatóság kedvéért ugyanakkor mind a spanyol, mind a finn versenyzőnél csak azt tekintettük ilyen szezonnak, amelyet már negyvenen felül kezdett meg, az azt megelőző idényeket pedig csak referenciaként említjük meg. Ez utóbbi a német legenda esetében értelmetlen lenne, hiszen 2010-es visszatérése előtt három évig nem versenyzett, a 2006-os évet pedig nem érdemes idekeverni.

A három versenyzőt az aktuális csapattársával hasonlítottuk össze két szempontból: megnéztük, hogy átlagosan hány ezrelékkel győzte le az azonos autóval szereplő versenyzőt, vagy éppen hány ezrelékkel kapott ki tőle (minden esetben a vizsgált pilóta jelenti a referenciát), illetve azt, hogy az időmérők hány százalékában győzte le a másik pilótát. A sprintkvalifikációkat szintén figyelembe vettük, de az esős időmérőket nem, ahogyan azokat sem, amikor legalább az egyikük nem tudott gyorskört futni az utolsó olyan szakaszban, amelyen mindketten ott voltak. Merthogy mindig azt a szakaszt vettük figyelembe, ameddig a gyengébbik versenyző eljutott, vagyis például ha valamelyikük kiesett a Q1-ben, akkor az ott elért köröket hasonlítottuk össze.

A három vizsgált versenyző közül Räikkönennel kapcsolatban a legegyszerűbb következtetéseket levonni. Az egyszeres világbajnok 2019-ben, tehát még nagyrészt 39 esztendősen átlagosan 0,414 ezrelékkel (nem ezreddel!) győzte le Antonio Giovinazzit, és az időmérők 52,632 százalékában felülmúlta őt. A következő két évben pedig folyamatosan jött a lejtmenet: 2020-ban már 0,619 ezrelék volt az átlag az olasz versenyző javára, és Räikkönen csak a kvalifikációk 40 százalékában verte őt meg, míg a finn pilóta utolsó évében már 3,045 ezrelékkel kapott ki, és a győzelmi aránya a 30 százalékot sem érte el.

Miért hagyja el Hamilton a Mercedest? – házon belül sincs egyetértés

Räikkönen esetében tehát egyértelműen érzékelhető a lejtmenet, de a másik két versenyzőnél már más a helyzet. Fernando Alonso például egyenesen javult 40 felett: 2021-es visszatérése alkalmával0,5 ezrelékkel kikapott Esteban Ocontól, és csak az időmérők 47,368 százalékában győzte őt le, ám ebben minden bizonnyal a kétéves kihagyás is szerepet játszott. Ezt igazolja a következő idény is, amikor már a spanyol versenyző 1,260 ezrelékkel múlta felül akkori csapattársát, és ugyanannyi időmérőn volt nála gyorsabb, mint ahányszor kikapott. Tavaly pedig már 4,028 ezrelék, illetve 87,5 százalék volt az arány, de persze akkor már Lance Stroll mellett versenyzett az Aston Martinnál, így ezt nehezebb beilleszteni a képletbe.

Räikkönenéhez hasonlóan Schumacher csapattársának a személye sem változott a Mercedesnél eltöltött három éve alatt, hiszen 2010-től 2012-ig Nico Rosberg mellett szerepelt. A sportág első hétszeres világbajnokánál nehéz megállapítani a tendenciát, z viszont biztos, hogy egy körön utolsó idényében volt a legjobb, amikor csupán 0,981 ezrelékkel kapott ki honfitársától. Persze egy évvel korábban ugyanez a mutató 5,086 ezrelék volt, de tény, hogy Rosberg később megmutatta, hogy mennyire jó egy körön, vagyis a három vizsgált pilóta közül alighanem Schumachernek volt a legnehezebb ellenfele.

Ami Hamiltont illeti, első látásra semmiképpen nem néz ki jól, hogy az eddigi tizennégy normál időmérőből tízszer kikapott George Russelltől, de az már nagyobb bizakodásra adhat okot a szurkolóinak, hogy a legutóbbi két kvalifikáción ő volt a gyorsabb, a legutóbbi ötből pedig háromszor felülmúlta honfitársát. Persze hogy mire megy Leclerc ellen, azt rengeteg tényező határozza meg.

Friss