back to top
2024. szeptember 18. 03:59

KezdőlapF1Majdnem „leszakadt a feje”, miután közel 300-zal elütött egy szarvast az F1-es...

Majdnem „leszakadt a feje”, miután közel 300-zal elütött egy szarvast az F1-es pilóta

-

37 éve rendezték az 1987-es Osztrák Nagydíjat, amelynek egyik szabadedzésén Stefan Johansson elütött egy szarvast. Az állat nyilvánvalóan nem élte túl a találkozást, de a svéd versenyző elmondása szerint nála sem sokon múlt, hogy bekövetkezzen a legrosszabb, ám végül sérülten is hősiesen teljesítette a futamot.

1987. augusztus 16-án, azaz napra pontosan 37 esztendővel ezelőtt zajlott az az évi Osztrák Nagydíjat. A versenyt Nigel Mansell nyerte, miután megelőzte csapattársát, a pole pozícióból rajtoló Nelson Piquet-t. A brit pilóta helyzetét nehezítette, hogy közvetlenül a hétvége előtt vették ki az egyik bölcsességfogét, ám ez semmi nem volt ahhoz képest, amilyen helyzetben Stefan Johansson teljesítette a távot.

A McLaren versenyzője ugyanis nem mindennapi balesetet szenvedett az egyik edzésen. Egy teljesen átlagos gyorskör vége felé közeledett, amikor a ma már nem használt utolsó, Jochen Rindtről elnevezett kanyar felé haladva olyat látott, ami egy közel 300 km/h-val száguldó Forma–1-es versenyző vágyainak listáján az utolsó helyek egyikén szerepel: egy szarvas volt a pályán.

„Még mindig felfordul a gyomrom az egész esettől, amikor eszembe jut – idézte fel még 2015-ben a Motorsport.com-nak. – Az ember teljesen vakon hajtott fel az emelkedőre, és az autó a pálya külső oldalán lévő sportbírói pont felé nézett, így a következő kanyarra megvolt az ideális ív. Ahogyan az autó elérte az emelkedő csúcsát, megláttam a szarvast, és az éppen készült leülni a pálya közepén.”

Innentől kezdve a másodperc tört része alatt zajlottak le az események, de Johanssonnak természetesen ennyi is elég volt arra, hogy a jeges rémület fusson végig a testén. Mivel a pórul járt állat az akkor 27 éves versenyzőhöz hasonlóan későn észlelte a bajt, egyikük sem tudott érdemi kísérletet tenni az ütközés elkerülése érdekében. A találkozás pedig egyiküknek sem kecsegtetett sok jóval: azt aligha kell magyarázni, hogy a szarvasnak miért volt megpecsételve a sorsa, de egy pilóta számára sem jó, ha nekimegy egy ilyen lénynek, hiszen bár fajtájához képest nem volt nagy, de még így is közel egy mázsa lehetett.

„Egyáltalán nem volt időm, hogy bármit is csináljak, még a fékezést sem kíséreltem meg – emlékezett vissza Johansson. – Az [autó] bal oldala ütközött neki, és a mai napig emlékszem a hangra. Szörnyű volt. Nagyon erős becsapódás volt. Az egész bal oldalát letépte a kocsiról. A felfüggesztés rögzítési pontjai kiszakadtak a vázszerkezetből, a monocoque teljesen le lett rombolva. Ha talán tíz hüvelykkel (25,4 cm-rel – a szerk.] arrébb lettem volna, akkor eltalál, és leszakad a fejem, semmi kétség.”

Bár a szarvas nyilvánvalóan azonnal elpusztult, Johansson szerencsére elkerülte az utolsó mondatában emlegetett forgatókönyvet. Ugyanakkor még nem volt túl a baleseten, hiszen ezután autója ráment a nedves fűre, és többször is eltalálta a falat. Mivel addigra kormányozni és fékezni sem tudott, lényegében csak utas volt.

„Csak arra emlékszem, hogy felhúztam a lábam, amennyire csak tudtam, keresztbe tettem a karom, és a legjobbakban reménykedtem – fogalmazott. – Szörnyű ütés volt, és eltört néhány bordám. Végigcsináltam a versenyt, de olyan fájdalmaim voltak, hogy az nagyon kellemetlen volt. Emlékszem, hogy Ayrton [Senna] talán tíz autónyival volt mögöttem a Lotusával, és ő is kapott abból, ami a szarvasból megmaradt. Nem hiszem, hogy utána nagyon hálás volt érte.”

A bordatörések mellett Johanssonnak a feje és a nyaka fájt, ezért kórházba szállították, hogy megröntgenezzék, de ennél komolyabb bajt nem találtak. A McLarennek szintén fájhatott a feje, hiszen az autó totálkárosra tört. Ebből a szempontból szerencséjük volt, hogy Európában történt az incidens, mert így az éjszaka folyamán egy repülő segítségével el tudtak szállítani egy tartalékkocsit a wokingi gyárból az Österreichringre.

A svéd versenyző a tizennegyedik helyet szerezte meg az időmérőn. Másnap az első két rajt után félbe kellett szakítani a futamot egy-egy tömegbaleset miatt, amelyek közül a másodiknak ő is részese volt. A tartalékautónak köszönhetően azonban harmadszorra is felállhatott a rajtrácsra, és ekkor ugyan a verseny végre érdemben elindult, de a McLaren pilótájára ekkor is rájárt a rúd: előbb defektet kapott, majd a kiállás után leesett az egyik kereke, így megint vissza kellett mennie a bokszba. Ehhez képest kisebb csoda, hogy majdnem pontot szerzett, hiszen a közvetlenül előtte végző Sennához és Alain Prosthoz hasonlóan kétkörös hátrányban hetedikként zárt. A leintés után csak segítséggel tudott kiszállni a kocsiból, akkora fájdalmai voltak.

Johansson utólag kifejezetten szerencsésnek tartja magát, hogy ennyivel megúszta, pláne a szűk 19 évvel később történtek fényében. 2006. augusztus 3-án a korábban szintén az F1-ben versenyző Cristiano da Matta egy Champ Car-teszten vett részt a Road Americán, amikor szintén nekihajtott egy szarvasnak. A brazil pilóta akkora ütést kapott, hogy napokra mesterséges kómába helyezték, és el kellett távolítani egy vérömlenyt a fejéből. Szerencsére aztán sikerült felépülnie.

Friss