back to top
2024. szeptember 17. 19:52

KezdőlapF1Megúszta minden idők egyik leglátványosabb bukását, majd főnöke kirúgta – vagy mégsem?

Megúszta minden idők egyik leglátványosabb bukását, majd főnöke kirúgta – vagy mégsem?

-

39 évvel ezelőtt rendezték az 1985-ös Osztrák Nagydíjat, amelyen Andrea de Cesaris megúszott egy igencsak látványos horrorbukást. Ezután távozott a Ligier-től, ám ezzel kapcsolatban másként emlékezett, mint a közvélemény.

Andrea de Cesaris neve többféle statisztikai mutatóban előkerül vagy előkerült. Az 1982-es Long Beach-i időmérőn minden idők legfiatalabb pilótája lett, aki pole pozíciót szerzett, ezt leszámítva viszont nem éppen pozitív mutatóknál kell keresni. Az idei évig ő volt a legtöbb futammal rendelkező versenyző, aki soha nem nyert (és ha Nico Hülkenbergnek hátralévő karrierjében sikerül diadalmaskodnia, akkor ismét az olasz versenyző neve lesz a lista élén), valamint Riccardo Patresével holtversenyben neki van a legtöbb kiesése, szám szerint 147.

Íme néhány, már soha meg nem dőlő Forma-1-es rekord (és olyanok is, amikhez kisebb csoda kellene)

Ráadásul ez sokszor a saját hibájából történt, mivel rendszeresen összetörte az autóját. Ezért kapta a „De Crasheris” gúnynevet, utalva arra, hogy az angol „crash” szó karambolt jelent. Egyszer pedig annyira rossz formába került, hogy az 1985-ös Francia és az 1986-os Portugál Nagydíj között minden egyes futamon kiesett, ahol elindult. Ez szám szerint 18 versenyt jelent, és mondanunk sem kell, hogy ez is rekord, méghozzá olyan, amilyet aligha fognak valaha is megdönteni.

Ennek a szériának volt a negyedik állomása az 1985. augusztus 18-án, vagyis éppen 39 éve rendezett Osztrák Nagydíj. De Cesaris ekkor második évét töltötte a Ligier-nél, és addig összesen hat alkalommal esett ki baleset vagy kipördülés következtében. Az österreichringi időmérőn mindössze tizennyolcadik lett, de hozzá kell tenni, hogy a pénteki napot még tizennegyedikként zárta, szombaton pedig nem tudott mért kört teljesíteni.

A futamon aztán szintén a középmezőnyben autózott, amikor a 14. körben újabb, minden addiginál nagyobb és látványosabb balesetet szenvedett. A dupla balos első kanyarjának bejáratánál a a Ligier hátulja elindult, és ezt ugyan még sikerült megfognia, de lesodródott az éjszakai esőzés miatt vizes fűre. Innentől kezdve a kocsi irányíthatatlanná vált, egy bukkanó pedig megdobta a hátulját. Ennek következtében a levegőbe repült, majd összesen négyszer fordult át a tengelye körül, mire megállt.

Az akkori biztonsági feltételek közel sem nyújtottak garanciát arra, hogy egy versenyző megússzon egy ilyen balesetet, ám De Cesarisnak szerencséje volt. Az olasz pilóta azonnal kiszállt, és látszott, hogy a legnagyobb problémája csupán annyi, hogy sáros lett a sisakja és a versenyzői overálja, ezt leszámítva viszont kutya baja volt.

Amikor visszament a bokszba, a csapattagok még nem látták a visszajátszást, De Cesaris pedig állítólag annyit mondott nekik, hogy az autó lefulladt, és nem indult újra. Persze idővel kiderült az igazság, és Guy Ligier, az istálló alapítója és akkori csapatfőnöke nem kertelt. „Nem engedhetem meg magamnak, hogy tovább foglalkoztassam ezt az embert” – fogalmazott.

Bár De Cesaris a soron következő Holland Nagydíjon még ott volt (ezúttal a turbó meghibásodásából esett ki), a szezon hátralévő részét Philippe Streiff teljesítette a helyén. Utána viszont még nyolc teljes és egy csonka idényt lehúzott a sorozatban, de azt csak évtizedekkel később, néhány évvel 2014-es halála előtt állította, hogy valójában nem bocsátották el, hanem lényegében két szék között a pad alá esett.

„Az emberek azt állítják, hogy Guy Ligier kirúgott, de ez baromság – nyilatkozta a Motor Sport Magazine-nek. – Herbie Blash [csapatmenedzser] felajánlotta nekem, hogy vezessek a Brabhamnél. Azt mondta, hogy Marc Surer távozik, így én közöltem Ligier-vel, hogy megyek. Ezt senki nem tudja. Aztán Bernie Ecclestone [csapattulajdonosnak] meg kellett tartania Surer-t, mert a BMW pilótája volt, szóval én befejeztem a Ligier-nél, Herbie pedig mondta, hogy az ülés a Brabhamnél elúszott. Ilyen az F1.”

Schumacher első F1-es csapattársa nem értette, amit lát, csak hajtogatta, hogy „ez nem lehetséges”

Friss