A Forma–1 versenyigazgatójának távozása mutatja, hogy kezd tarthatatlanná válni a Nemzetközi Automobil Szövetségen (FIA) belül kialakult helyzet. A valószínűleg kirúgott, vagy legalábbis a távozás felé lökött Niels Wittich újabb fontos láncszem a távozók névsorában, és alighanem eddig a legfontosabb.
Egy – legalábbis a magyar olvasóknak – álmoskás, ködös és hideg kedden, szó szerint a semmiből jött a hír, hogy azonnal hatállyal távozik a Forma–1 versenyigazgatója, Niels Wittich. A német szakember a 2021-es abu-dzabi botrány után menesztett Michael Masit váltotta másodmagával a 2022-es idény előtt, majd Eduardo Freitas kiválásával jó ideje egyedül töltötte be a versenyigazgatói pozíciót. A távozása amellett, hogy mindenfajta előjel nélkül történt, rendkívül rosszkor jött a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és az F1 számára, hiszen az idei szezonból még hátravan három futam, és noha az egyéni világbajnoki cím jó eséllyel Brazíliában eldőlt, a konstruktőri küzdelem még egyáltalán nincs lefutva.
Emiatt aztán nagyon fontos lenne, hogy egy tapasztalt, a csapatok és pilóták körében is köztiszteletnek örvendő, megbízható személy álljon a kormánynál és segítse ennek a három versenynek a zökkenőmentes lebonyolítását, Wittich távozásával ez azonban nem fog megvalósulni, és az F2-ből előléptetett Rui Marques-nek elképesztően nehéz dolga lesz. De egyelőre foglalkozzunk azzal, hogy mi okozhatta az immár csak korábbi versenyigazgató búcsúját.
Az F1-es pilótáknak elege lett abból, hogy szórakoznak velük
Vita lehet a háttérben
Egybehangzó sajtóhírek és a puszta logika is azt mutatja, hogy Wittich valamilyen kibékíthetetlen ellentét miatt állt fel, vagy inkább állították fel, a Motorsport-Magazin.com ugyanis azt írja, beszélt a német szakemberrel, aki ragaszkodott hozzá, hogy nem ő mondott le, magyarán egyszerűen csak egyik pillanatról a másikra kirúgták. A BBC eközben arról írt, hogy a szezon végén mindenképpen menesztették volna őt, és a korai búcsúja a Mohammed bin Szulajm FIA-elnökkel megromlott kapcsolatának eredménye, a The-Race.com pedig arról számolt be, hogy az FIA és az F1 berkein belül is általános meglepetést okoztak a fejlemények.
Ezek persze meg nem erősített információk, és azt nem tudjuk, hogy mi játszódott le a színfalak mögött. Régebb óta húzódó vitáról van szó? Köze van ennek ahhoz, hogy a versenyzők nemrég éles hangvételű levélben kérték számon a most éppen a káromkodás ellen keresztes hadjáratot hirdető elnököt? Esetleg a pilótákkal az egyéb, pályán történtekhez szorosan kapcsolódó dolgok mellett a káromkodós büntetések kapcsán is folyamatos párbeszédet folyató Wittich kifejezte nemtetszését bin Szulajmnak? Nem tudni, de a versenyigazgató távozásának hirtelensége miatt szinte biztosan konfliktus áll a háttérben, noha az F1 egyik veterán újságírója, Joe Saward már két hete megmondta, hogy Wittichet ki fogják rúgni, ezért szerinte az összeesküvés-elméleteket gyártóknak Austin körül kellene keresgélnie. Ez volt az a futam, amelyen ismét hangsúlyosan előtérbe kerültek a versenyzési irányelvek és azok megfelelősége, miután a közvélemény számára több esetben sem volt egyértelmű, hogy a felügyelők miért büntették az egyik pilótát, a másikat pedig miért nem. A legnagyobb visszhangot kapó eset természetesen Max Verstappen és Lando Norris csatája volt, amelyben utóbbi kapott büntetést.
Menekülnek az emberek az FIA-tól
Akármi miatt is kellett mennie Wittichnek, a távozása igencsak aggasztó, hiszen ő már a sokadik magas rangú személy, aki elhagyja a szövetséget, az F1-es versenyhétvégék lebonyolításának szempontjából pedig ő az eddigi legfajsúlyosabb. Alighanem már a szövetségen belül is nehezen követik a vezető beosztásból lelépők névsorát, úgyhogy itt egy kis emlékeztető az utóbbi egy évben távozottakról: Luke Skipper kommunikációs igazgató; Jacob Bangsgaard mobilitási főtitkár; Natalie Robyn, az FIA történetének első vezérigazgatója; Pierre Ketterer irányítási és szabályozási igazgató; Edward Floydd, kereskedelmi jogi ügyekért felelős vezető; Steve Nielsen sportigazgató; Tim Goss formaautós technikai igazgató.
Az Autosport szerint az FIA-n belül elképesztően rossz a morál, ez pedig egyre-másra üldözi el a jó szakembereket. De valamikor megálljt kell parancsolni a példátlan folyamatnak, a háttéremberek közül a leginkább előtérben levő személy hirtelen kiválása pedig időszerű pillanat lehet erre. A kérdés persze a hogyan, hiszen egy valami közösnek tűnik a fentebb felsoroltakban: mindegyikük korábban állt tovább, mint ahogyan azt tervezte, azaz vélhetően nem egyeztek az elképzelései a finoman szólva is ellentmondásos tevékenységet folytató elnökéivel.
Az egyre valószínűbbnek látszik, hogy a helyzet kezd tarthatatlanná válni, és nem mehet így sokáig tovább, hiszen egy versenyigazgató egyik pillanatról a másikra történő lemondása komoly problémákat szül, és az első számú FIA-sorozat működésében is fennakadásokat okozhat, illetve akár biztonsági kockázattal is járhat. Hogy a szükséges változások hogyan mehetnek végbe egy olyan szervezetben, amelyből folyamatosan menekülnek az emberek, az jó kérdés, és amíg bin Szulajm az FIA elnöke, nagyon nehéz látni, hogy mi lehet rá a válasz.
Hamilton olyan kiváltságot kap a Ferraritól, amiben csak Schumachernek volt része