Fernando Alonso már jó ideje a Forma–1 történetének legtapasztaltabb versenyzője, miközben még legalább két évig láthatjuk őt a száguldó cirkuszban. 25 évvel ezelőtt azonban aligha gondolta ezt bárki is, amikor a Minardival kihajtott a pályára Jerzeben, mindössze 18 évesen.
Fernando Alonso a múlt hétvégén pályafutása – még kimondani is elképesztő – 21. Forma–1-es szezonját zárta le, de 43 évesen még eszébe sincs visszavonulni, így 401 rajttal a háta mögött jövőre nekivág a 22. idényének is. A kétszeres világbajnok elmondása szerint továbbra is arról álmodik, hogy összejön neki a harmadik világbajnoki cím, amire értelemszerűen az átfogó szabályváltozásokat hozó 2026-os szezon kínálja majd számára a legnagyobb esélyt. Az Aston Martinhoz jövő tavasszal csatlakozó Adrian Newey-tól ugyanis mindenki azt várja, amit korábban már több alkalommal megtett, azaz, hogy az új szabályokhoz az általa vezetett technikai gárda alkalmazkodik majd a legjobban és világbajnoki címre képes autóval áll majd elő.
Alonso azt is elmondta, úgy tekint 2026-ra, mint az utolsó évére az F1-ben, lévén ennek az évnek a végén lejár a szerződése. Amennyiben tényleg így lesz, közel 450 futammal a háta mögött vonulhat majd vissza, és zárhat le egy több szempontból is páratlan karriert. Azt a karriert, amelynek Forma–1-es története 2001 márciusában, az Ausztrál Nagydíjon vette kezdetét a Minardival, legalábbis hivatalosan. Alonso azonban már jóval korábban, 1999. december 13-án, mindössze 18 évesen megejtette első tesztjét F1-es autóval, miután 15 futamból 6-ot megnyerve bajnok lett az Euro Open by Nissan sorozatban.
Videó Alonso első tesztjéről, amelyben arról beszélt, meglepően könnyű vezetni az F1-es autót az Euro Openben használt, kézi váltóval szerelt autójához képest, és még többet is ki tudna hozni belőle, ha elkezdhetne játszani a különböző beállításokkal:
Alonso Jerezben kapta meg a lehetőséget, hogy kipróbálja az abban az évben is sereghajtó, Marc Gené 6. helyének köszönhetően a kaotikus Európa Nagydíjon egy pontot így is szerző, V10-es Cosworth motorral hajtott M01-esbe. A három napos, esős időjárás által nehezített gyakorláson a Ferrari, a hamarosan Jaguarrá váló Stewart és a BAR is tesztelt, illetve Gené is pályára lépett. Alonso utóbbitól is 1 másodperccel elmaradt, a leggyorsabb időtől pedig több mint 4 másodpercre volt, ám így is mély benyomást tett az őt figyelőkre.
Alonso a teszten:
A bemutatkozásra azonban még várnia kellett, így 2000-ben az európai Forma–3000-ben versenyzett (1 győzelemmel az összetett 4. helyén végzett), mielőtt visszatért a Minardihoz, hogy a faenzai kiscsapattal debütáljon a legjobbak között.
Öröm nézni, ahogy Alonso megzabolázta a 2001-es Minardit (videó)