back to top
2025. január 31. 13:52

KezdőlapF1Kritika a Red Bullnak: Newey finoman bemártotta volt kollégáit

Kritika a Red Bullnak: Newey finoman bemártotta volt kollégáit

-

Adrian Newey érdekes részletet árult el a Red Bull tavalyi visszaesése kapcsán.

Már csak alig több mint egy hónapot kell várnia az Aston Martinnak arra, hogy munkába álljon náluk minden idők legjobb Forma–1-es tervezője, de addig is Adrian Newey-nak még van ideje visszatekinteni erre-arra. Az Auto Motor und Sportnak például nagyinterjúban beszélt többek között arról, hogy miért jött el a Red Bulltól és miért nem vonult nyugdíjba, de azt is kifejtette, hogy már előre látta, amit az energiaitalos csapatnál sokan nem akartak észrevenni.

„Nyilván ennek egy része különösen a McLaren, de a Ferrari is. Nagyon jó munkát végeztek az autójukkal – reagált a Red Bull tavaly szezon közbeni visszaesését firtató kérdésre. – És közben abból, amit láttam, a Red Bull 2024-es autója, és a 2023-as autó nagyon késői változatai egyre nehezebben vezethetővé váltak. Természetesen Max [Verstappen] megbirkózott ezzel. Nem passzolt hozzá, de megbirkózott vele, Checo [Pérez] viszont nem tudott. Ezért a 2023-as év során nagyobb különbséget kezdtünk tapasztalni Max és Checo teljesítménye között, ami aztán átment 2024 első részébe. Eközben az autó még mindig elég gyors volt ahhoz, hogy elbírjuk ezt, de ez olyasmi, ami miatt kezdtem aggódni, miközben a csapatban látszólag nem voltak sokan, akik ugyanígy aggódtak volna.”

Mint utólag kiderült, Pérez már a 2023-as Spanyol Nagydíj után jelezte, hogy szerinte a Red Bull nem jó irányba fejleszt, ám a csapat nem vette őt komolyan, mivel Verstappen sorra nyerte a futamokat. Azóta viszont tudjuk, hogy valóban letértek a helyes útról, és hasonló történt velük, mint 2020-ban, amikor a holland kiemelkedő képességei egyszer már elfedték a valós problémákat. Aztán, amikor eljutottak arra a pontra, hogy már Verstappen sem tudott megbirkózni az autóval, elkezdték visszafejteni a történteket és reagáltak a fejlesztésekkel. Newey arra gondol, hogy mindez talán a volt kollégái kevesebb tapasztalata miatt történhetett meg.

„Amit kívülről látok, miközben nem tudom, de a srácok a Red Bullnál – és ez nem kritika – szerintem mentek tovább ugyanabba az irányba, talán a kevesebb tapasztalatuk miatt. A probléma pedig ezzel egyre akutabbá vált, egészen addig a pontig, hogy Max is elkezdte nehéznek találni a vezetést.”

A sztártervező egyúttal arra is rávilágított, hogy régen rossz, ha egy autót a beállítások változtatásával akarnak működésre bírni. „A beállításokkal bizonyos mértékig el lehet fedni a problémát, de az attól még ott lesz. Számomra a beállítás egyszerűen az autó tulajdonságainak, és természetesen bizonyos szintig a pilótának az optimalizálását jelenti, de szerintem ennek túl nagy jelentőséget tulajdonítanak. Főként arra szolgál, hogy kiegészítse az autó jellemzőit, és aztán persze pályáról pályára változik, az adott pálya természetétől függően.”

Newey szavai olyan szempontból meglepőek, hogy rávilágítanak, a Red Bullnál az utolsó időszakában vélhetően már nem volt akkora a befolyása, mint korábban, hiszen egykor elképzelhetetlen lett volna, hogy amennyiben ő aggasztónak talál valamit az autó fejlesztésével kapcsolatban, akkor ne kövessék az általa jónak tartott irányt.

Alonsót már most kikiálthatjuk háromszoros F1-es világbajnoknak?

Friss