David Coulthard úgy véli, Ayrton Sennánál és Michael Schumachernél nem voltak akkora különbségek csapaton belül, mint Max Verstappen esetében. Egy konkrét mutatót megnézve megpróbáltunk igazságot tenni.
Teljesen egyértelmű, hogy a Red Bullnál mér jó ideje nem ideális a helyzet, hiszen az autóval már csak Max Verstappen tud hatékonyan bánni, és tavaly óta ő is csak úgy-ahogy. A csapattársai viszont már ennél jóval régebb óta megégnek mellette: Daniel Ricciardo távozása óta egyedül Sergio Péreznek volt egy jobb időszaka, de ez sem tartott túlságosan sokáig.
A Red Bull megvédte alulteljesítő pilótáját, úgyhogy lecserélte Yuki Tsunodára
Most pedig már ott tartanak, hogy Liam Lawsont mindössze két hétvége után váltották le Yuki Tsunodára, akinek szintén nehéz dolga lesz. Az új-zélandi versenyző egyszerűen képtelen volt megzabolázni a valóban nehezen vezethető autót. Ennek kapcsán David Coulthard felidézte, hogy aktív korában neki is adódtak ilyen jellegű nehézségei. „Pályafutásom során volt néhány nehéz időszak, amikor nem volt meg a magabiztosságom – jelentette ki a ’Formula For Success’ podcastban. – Az én esetemben az autó hátulja nem volt stabil, és nagyon nehéz volt felépítenem egy kört. Azonban soha nem voltak ekkora különbségek.”
A brit expilóta azonban nála jóval nagyobb legendák esetében is azt gondolja, hogy nem volt ekkora dominancia csapaton belül. „Max nyilvánvalóan egy jelenség, de láttunk már más jelenségeket a sportág történelme során – folytatta. – [Ayrton] Sennákat, [Michael] Schumachereket és másokat. Náluk pedig soha nem voltak ekkora különbségek.”
„Persze lehetne mondani, hogy az egyik évben Senna több mint egy másodperccel volt gyorsabb [Alain] Prostnál a monacói időmérőn, de ez abban az időszakban történt, amikor a McLaren amúgy is rendre több mint egy másodpercet adott a második sor [tagjainak]. Ez egy másik korszak volt. A Forma–1 jelenleg rendkívül szoros, egy kiváló és egy átlagos versenyző között csupán két-három tizednek kellene lenni, nem pedig közel egy másodpercnek.”
Verstappen olyasmit tesz, amit Schumachertől láttunk, de most a Red Bull szív miatta
Hogy a tizenháromszoros F1-es futamgyőztesnek igaza van-e, azt nehéz eldönteni. Ha az időmérős teljesítménynél maradunk, az átlagos különbségekre valóban nem érdemes alapozni, hiszen a 80-as, 90-es években jóval nagyobb volt a differencia, mint manapság, Ami viszont teljesen objektív mérce, hogy az adott versenyző zsinórban hány alkalommal győzte le csapattársát a kvalifikáción.
Nos, ebben hármuk közül toronymagasan Schumacher vezet, már ha az egyéni rekordot nézzük. A hétszeres világbajnok az 1992-es idény szezonnyitójától 1995 közepéig sorozatban ötvenhat alkalommal múlta felül a másik Benettonban szereplő pilótát (ebbe természetesen nem számít bele az a két hétvége, amikor a német versenyzőt eltiltották). Senna negyvennégynél, míg Verstappen 34-nél állt meg.
Azonban több tényező is a holland pilóta javára billentheti a mérleg nyelvét. Schumacher sorozatáról elmondható, hogy a nagyobbik részében a Benetton nem volt annyira versenyképes, hogy a világbajnoki címért lehessen vele harcolni. Sennára ez hatványozottan igaz, hiszen a széria túlnyomó részét még a Lotus színeiben építette fel, a McLarennél csak néhányat tudott hozzátenni Prost csapattársként. Mindeközben Verstappen ezzel párhuzamosan folyamatosan vezette a világbajnoki pontversenyt.
Sajtó: Verstappennek nem tetszik, hogy a Red Bull megint mással viteti el a balhét
Amit pedig szintén érdemes kiemelni, hogy Schumacher ezután az egyéni rekordjának a közelébe sem került, sőt, még a húszat sem lépte át. Senna ezt ugyan megtette, de már abban az időszakban, amikor a Williams egyértelműen átlépte a McLarent. Verstappennek viszont ezen felül egy harmincegyes és egy húszas sorozata is van (előbbibe nem vettük bele a 2019-as Olasz, míg utóbbiba a 2021-es Orosz Nagydíjat, hiszen ezeken az időmérőkön a Red Bull versenyzője büntetésének tudatában egyetlen kört sem tett meg). Utóbbi nagy részét ráadásul akkor építette fel, amikor első vb-címéért vívott ádáz csatát Lewis Hamiltonnal.
A futamok esetében ezt már sokkal nehezebb vizsgálni a kiesések miatt. Némileg önkényesen csak azokat a versenyeket vesszük figyelembe, ahol a vizsgált versenyző célba ért, a csapattárs esetében viszont nem foglalkoztunk az esetleges kieséssel. Így számolva Verstappennek egy harmincnyolcas és egy negyvenhármas sorozata is van, míg Schumachernek harminckettes, Sennának huszonkilences a legjobb sorozata (ide az 1991-es Japán Nagydíjat is beleszámítottuk, amikor csak azért kapott ki Gerhard Bergertől, mert a végén elengedte).
Ha azt is számításba vesszük – amit persze ennél a mutatónál nem feltétlenül muszáj –, hogy mikor hány futamot rendeztek, akkor ebben a tekintetben közel egálban vannak. Verstappen esetében viszont kiemelendő, hogy a 2019-es idény kezdete óta teljesített százharminc futamából száztizenhétszer ért célba, és ebből mindössze nyolc alkalommal ért célba az aktuális csapattársa mögött. Ráadásul ebből a nyolc alkalomból csupán kettőre lehet azt mondani, hogy a holland versenyzőt az időmérőn és a futamon sem hátráltatták rajta nem múló tényezők, sőt, a 2022-es Monacói Nagydíj esetében is rezeg a léc, hiszen szinte biztos, hogy Pérez direkt állt keresztbe a kvalifikáción, hogy csapattársa előtt végezzen.
Különleges évfordulóról emlékezik meg a Red Bull az új, egyszeri festésével (képek)