back to top
2025. április 22. 16:59
Többi

    KezdőlapF1A büntetésen mehetett el Verstappen győzelme, de Norrisnak ettől még nem lesz...

    A büntetésen mehetett el Verstappen győzelme, de Norrisnak ettől még nem lesz igaza

    -

    A Szaúd-arábiai Nagydíjat látva valószínűsíthető, hogy a büntetése nélkül Max Verstappen nyerte volna a futamot. Ugyanakkor mindez nem teszi igazzá Lando Norris állítását,

    miszerint a Red Bull gyorsabb a McLarennél, amivel egyébként Oscar Piastri is vitába szállt.
    Megtört az idei szezon sorozata, és Dzsiddában először fordult elő, hogy nem az a pilóta ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán, aki a pole pozícióból rajtolt. Oscar Piastri ugyanis legyőzte Max Verstappent, és így át is vette a vezetést a tabellán. A verseny kulcspillanata egyértelműen a rajt volt, utána a címvédőnek nem maradt érdemi esélye.

    Piastri az F1 új éllovasa, a Ferrari meglepetést okozott

    A McLaren versenyzője jobban rugaszkodott el az elindulásnál, amire ellenfele próbált reagálni, ám ennek az lett a vége, hogy a kelleténél jobban kipörögtek a kerekei. A holland pilóta ezután tovább próbált kompenzálni, és a külső íven bevetődött 24 éves vetélytársa mellé, ám a kanyart esélye sem volt bevenni. Ezt követően a bukótéren áthajtva tartotta meg mégis a vezetést, ám a sportfelügyelők ezt 5 másodperces büntetéssel „díjazták”.

    A négyszeres világbajnok így hiába tartotta meg a vezetést, a kiállások után megtörtént a helycsere, és onnantól kezdve nem volt sansza. Ezen a ponton pedig adódik a kérdés: mi lett volna a büntetés nélkül. A legegyszerűbb érvelés megnézni a célba érkezés pillanatában mért különbséget: Piastri 2,672 másodperccel nyert Verstappen előtt, vagyis az 5 másodpercet elvéve utóbbi nyert volna, nincs itt semmi látnivaló.

    Ennél persze nyilvánvalóan bonyolultabb a helyzet, hiszen semmilyen garancia nincs rá, hogy a McLaren versenyzője mindent kitaposott az autójából, sőt, ennek az ellenkezője áll fenn, hiszen az utolsó körben 7 tizeddel volt lassabb, mint közvetlenül előtte. Az előző bekezdésben felhozott érv tehát rossz, de ez nem jelenti azt, hogy a következtetés is az.

    Ahogyan Mark Hughes a The-Race.com-on felhívta rá a figyelmet, Piastrinak nagyon nehéz dolga lett volna, ha a pályán kell megelőznie Verstappent. Az első 12 körben ugyan ott volt közvetlenül riválisa mögött, ám aztán folyamatosan lemaradt tőle, egészen addig, amíg a 19. körben ki nem állt a bokszba. Ennek oka, hogy a turbulens levegőben egyszerűen elfogyasztotta a gumijait. „Az első etap végén semmi nem maradt [az abroncsokból]” – nyilatkozta.

    Verstappen szavak nélkül is elmondta, mi a véleménye a büntetéséről, amivel Piastri nyert

    Verstappennek ezen a ponton az lett volna az egyetlen lehetősége, hogy 5 másodpercnél nagyobb különbséget autózik ki, de erre nem volt esélye, és a Red Bull nem akart kockáztatni az alternatív stratégiával. Ennek megfelelően két körrel később őt is kihozták, majd a szankció letöltése után körülbelül 3 és fél másodperccel Piastri mögé tért vissza.

    Ráadásul aztán Lewis Hamilton mögött meglehetősen sok időt veszített, de jó eséllyel ez már nem osztott, nem szorzott. Végül másodikként ért célba, igaz, az ausztrál versenyzőt kicsit meglepte, hogy a Red Bull a helycsere után is mennyire közel tudott maradni hozzá. „Elég jó tudtam kontrollálni a dolgokat, de szorosabb volt, mint amilyet ideális esetben szerettem volna” – fogalmazott.

    A büntetésnek tehát emiatt volt nagy szerepe, nem azért, mert a Red Bull gyorsabb lett volna a McLarennél. Még akkor sem, ha az időmérőt elrontó, majd a negyedik helyig zárkózó Lando Norris ezt állította, ám ezt csapattársa gyorsan lesöpörte. „Őőő, nem – reagált kissé meglepetten a felvetésre. – A mi autónk még mindig gyorsabb volt, csak piszkos levegőben voltunk. Max viszont gyorsabb volt a vártnál. Ez a fajta vonalvezetés, illetve felület jónak tűnik a Red Bull számára, kicsit olyan, mint a szuzukai.”

    Innentől kezdve pedig már csak egyetlen kérdés vár megválaszolásra: onnantól kezdve, hogy Piastri lerajtolta őt, Verstappennek lett volna más esélye a győzelemre? Vagy ha úgy tetszik, manővere után érdemes lett volna visszaadni a pozíciót és ezzel elkerülni a büntetést? Nos, a fentiek alapján aligha, hiszen akkor neki kellett volna megküzdenie a piszkos levegő hatásaival. Ebből a szempontból tehát a holland versenyző valószínűleg nem döntött rosszul, bár a végeredményt tekintve valójában mindegy volt. Az egyetlen, ami még segíthetett volna rajta, az a több kiállás, ám a lágyabb gumik ellenére bőven elég volt az egy kerékcsere, amit biztonsági autós fázis sem befolyásolt.

    A nézők nem láthatták, mitől válhatott idegessé Max Verstappen

    Friss