back to top
2025. május 21. 23:43
Többi

    KezdőlapF1A pályán kívüli hadviseléssel győzné le a Red Bull a McLarent, és...

    A pályán kívüli hadviseléssel győzné le a Red Bull a McLarent, és az sem baj, ha nem minden jön be?

    -

    A pályán kívül legalább annyira zajlik a csata a McLaren és a Red Bull között, mint a futamokon, és ezt esősorban a bikások gerjesztik. Úgy tűnik, az energiaitalosok így vagy úgy, de destabilizálnák ellenfelüket.

    Max Verstappen meglepően nagy fölénnyel nyerte meg az Emilia-romagnai Nagydíjat a két McLaren előtt. Mindez alighanem a Red Bull imolai fejlesztési csomagjának volt köszönhető: az RB21-es működési tartománya szélesebbé vált, a címvédő pedig idén nagyjából először dicsérte az autó egyensúlyát. Mindez pedig jó eséllyel hozzájárult ahhoz, hogy a gumikezelés is sokkal jobb lett a korábbiakhoz képest.

    A 27 éves versenyző második idei sikerét aratta, ugyanakkor Szuzukában és most is a számára lehető legrosszabb forgatókönyv valósult meg olyan értelemben, hogy a dobogón a McLaren pilótáival osztozott. Éppen ezért továbbra is hátrányban van mind Oscar Piastrival, mind Lando Norrisszal szemben – kérdés, hogy a továbbiakban hogyan alakulnak az erőviszonyok.

    Az viszont tény, hogy a szezon első negyedében a McLarené volt a leggyorsabb autó, Imolában viszont valami láthatóan megváltozott. Azóta kiderült, hogy az FIA a hétvége előtt két technikai direktívát is kiadott. Hogy ennek volt-e köze a McLaren lelassulásához – ahogyan Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke fogalmazott –, azt egyelőre nem lehet biztosan tudni, mindenesetre úgy tűnik, hogy a bikások mindent megtesznek annak érdekében, hogy a pályán kívül is eredményesek legyenek vetélytársukkal szemben.

    Sikerrel járt a Red Bull a McLaren trükközésének megállításában?

    Erre az Auto Motor und Sport hívta fel a figyelmet, és a cikk kiemeli, hogy ez a folyamat már tavaly elindult. Egészen pontosan a Piastri által megnyert Azeri Nagydíj után, amikor nyilvánosságra kerültek a McLaren hajlékony hátsó szárnyáról készült felvételek. A Nemzetközi Automobil Szövetség akkor azonnal lépett, és a szárny megerősítésére kötelezte a wokingiakat, hogy eltűnjön a „mini DRS-nek” hívott jelenség.

    Az idei év elején az első szárnyakra került a fókusz, és a Red Bull tulajdonképpen ezen a fronton is sikerrel járt. Igaz, a szigorúbb előírások ezúttal csak a montmelói forduló során lépnek életbe, és az is kérdéses, hogy mekkora lesz a hatásuk az erősorrendre. Az energiaitalosok nyilvánvalóan nagy változásban bíznak, a McLarennél viszont nem gondolják, hogy jelentősen felborulnak a megszokott erőviszonyok.

    Ráadásul itt még nincs vége: szintén a tavalyi év óta téma, hogy a wokingiak esetleg vizet, vagy legalábbis valamilyen folyadékot juttatnak az abroncsokba, amelyek ezáltal kellően alacsony hőmérsékleten maradnak, és nem melegszenek túl. A Red Bull gyanúja szerint elsősorban ennek köszönhető a vetélytárs kifejezetten jó gumikezelése.

    Ennek kapcsán viszont nem értek célt, hiszen mind az FIA, mind a Pirelli cáfolta, hogy bármilyen trükközés lenne ezen a fronton. Illetve bizonyos szempontból talán mégiscsak sikerrel jártak: Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója egy „gumivíz” feliratú palackkal jelent meg Miamiban, reagálva a vádaskodásokra. Emellett arra is panaszkodott, hogy a Red Bull mindig csak a színfalak mögött tesz feljelentéseket, és felszólította a bikásokat, hogy nyújtsanak be óvást, mondván, akkor kiderül az igazság.

    Verstappen zseniális előzéssel nyert, Hamilton erős eredményt mentett a Ferrarinak Imolában

    A német szaklap szerint pedig ebből is látszik, hogy a Red Bull betalált, legalábbis abból a szempontból, hogy reakciót váltott ki a riválisból. Ahogyan az is egyre jobban körvonalazódik, hogy az energiaitalosoknál részben arra megy ki a játék, hogy minden módon igyekezzenek elterelni az ellenfél figyelmét.

    Mindez az imolai verseny után is megmutatkozott, amikor Horner Norris és Piastri párharcáról lamentált. „A McLarennél két pilóta küzd a világbajnoki címért – jelentette ki. – Egy bizonyos ponton mindig eljön az a pillanat, amikor az önérdek megelőzi a csapat érdekeit, ami konfliktust szül. Jól csinálták, és nem ütköztek össze. Dicséretes, hogy harcolnak egymás ellen. Azonban látszott, hogy mennyire közel volt.”

    Persze lehet mondani, hogy ez a fajta hadviselés egyelőre nem jött be, hiszen az egyéni tabellán a McLaren párosáé az első két hely, a konstruktőri bajnokságban pedig utcahosszal vezetnek. Ugyanakkor nem kizárt, hogy ilyen módon zavar kerülhet az erőbe, pláne akkor, ha a wokingiak valamilyen okból kifolyólag lelassulnak – ami akár már a Spanyol Nagydíjon is bekövetkezhet.

    Friss