A nézők számára úgy tűnhetett, hogy a Spanyol Nagydíjon érvénybe lépett technikai direktíva nem vagy legfeljebb alig változtatott az erőviszonyokon. A csapatok szakemberei ugyanakkor másként látják a helyzetet, és könnyen lehet, hogy hosszabb távon a nagyközönség számára is érzékelhető elmozdulások lesznek.
A Spanyol Nagydíj hétvégéje előtt kis túlzással másról sem lehetett hallani-olvasni a Forma–1-es sajtóban, mint hogy jön a technikai direktíva, amely betiltja a túlzottan hajlékony első szárnyakat. Sokan azt várták vagy éppen remélték, hogy ezzel, ha nem is felborulnak, de jelentősen megváltoznak az erőviszonyok a mezőnyben.
Nos, ez látszólag nem történt meg, az elején semmiképpen sem, hiszen a McLaren kettős győzelmet aratott, a harmadik erő tempóból továbbra is Max Verstappen volt, a Ferrari és a Mercedes pedig mögöttük voltak. „Azt hiszem, ha az űrlények messziről figyelik, valószínűleg nem vették volna észre, hogy Spanyolországban érvénybe lépett egy technikai direktíva – nyilatkozta James Allison, a brackley-iek technikai igazgatója.
Verstappen a végén bukta el a dobogót, míg a McLaren simán nyert Barcelonában
Jonathan Noble, a The-Race.com hivatkozott cikkének szerzője azonban felhívta rá a figyelmet, hogy a csapatoknak más jellegű pályákon nehezebb kompromisszumokat kell megkötniük az alacsony és a nagy sebességű kanyarok között. Már csak azért is, mert elveszítik azt az előnyüket, hogy a hajlékony szárny révén könnyebben kezelik a lassú kanyarokban fellépő alul-, illetve a gyorsakban előjövő túlkormányzottságot. Az istállóknak pedig meg kell választaniuk, hogy melyikre helyezik a nagyobb hangsúlyt.
„Ami az egyensúlyt illeti, ha kisebb az aeroelasztikus hatás, akkor nagy sebességnél az autó kicsit élesebb lesz, míg alacsony tempónál valamivel alulkormányzottabb – magyarázta Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke. – Azonban minden olyan apró mértékű, hogy beleolvad a zajba, az egyik és a másik kör közötti eltérés zajába.”
Persze bizonyos szempontból a wokingiaknak volt a legkönnyebb dolguk, hiszen az ő autójuk a legfejlettebb, így jó eséllyel ők tudják a leghatékonyabban kompenzálni a merevebb szárnnyal járó teljesítményveszteséget. Ugyanakkor még ők is megérezték a változást, ahogyan mások is, de mivel ez mindenkire érvényes volt, a közönség számára kevésbé volt látható.
„Van hatása – szögezte le Allison. – A szárnyak merevítése azt jelenti, hogy ha minden más változatlan, az autó idegesebb lesz, miközben befordul egy nagy sebességű kanyarba. Azonban ezt lehet enyhíteni a kocsi más részleteinek beállításával, és ha még ez nem is sikerül teljesen, akkor másnak sem fog. Szóval az autó teljesítménye szempontjából ugyan kevésbé optimális ez a kialakítás, az, hogy mindenki másnak is ezt kell ennie, azt jelenti, hogy a relatív sorrend nem változik.”
A Red Bullt irányító Christian Horner szerint nem meglepetés, hogy a felfüggesztés és a differenciálmű beállításaival a csapatok ki tudják egyensúlyozni az autóikat, arról nem is beszélve, hogy a technikai direktíva tartalma és a bevezetésének időpontja már hónapok óta ismert volt. „Elég idő volt rá, hogy a csapatok megbarátkozzanak vele – jelentette ki. – Nálunk ennek nagyon kicsi hatása volt. [Az autó] a jellegét tekintve enyhén módosult, de semmi különös. Ez mindenki számára változás volt, és azt hiszem, volt idejük alkalmazkodni.”
Hamarosan sztárpilótáját és csapatfőnökét is elveszítheti a Red Bull?
Azt is ki kell emelni, hogy a mezőny hátsó szegmensében már nagyobb eltérések voltak a korábbiakhoz képest, elég csak a Williams visszaesésére vagy a Sauber feltámadására gondolni. Frédéric Vasseur úgy véli, a McLarenhez képest ez azért kevésbé érzékelhető, mert nekik eleve jelentős előnyük volt a többiekkel szemben.
„Ha a teljesítménykülönbséget egy tizeddel megváltoztatjuk, az óriási differenciát jelenthet a pozíciókat illetően, de nem a McLarenhez képest, mivel szerintem még mindig két-három tizeddel előrébb vannak – magyarázta a Ferrari csapatfőnöke. – Úgy gondolom, megnézve a futam képét, a 40. körben egy szakaszon öt másodperccel voltunk lemaradva [Lando] Norristól. Ez a tempó sokkal jobb volt, mint három-négy versennyel ezelőtt, amikor leköröztek minket. Nem akarom azt mondani, hogy ez az első szárnyon múlott… de, még ha nem is ez befolyásolja a legjobban a teljesítményt, akkor is figyelembe kell venni, mert az ember egy tizeddel nagyon elmozdul, teljesen megváltozik a rajtrács, és ez pozícióban is különbséget jelenthet.”
Nem kizárt, hogy más helyszíneken nagyobb változást hoz a direktíva. A következő három futamot Montrealban, Spielbergben, valamint Silverstone-ban rendezik, amelyek között azért jelentős az eltérés, így alighanem néhány hét múlva már tisztább lesz a kép. Stella ugyanakkor hangsúlyozta, az alternatív stratégián lévő Verstappen már Montmelóban is veszélyesen közel volt hozzájuk, ráadásul erre a melegben volt képes.
„Azt gondoltuk, nem lesz probléma, mert már előtte voltunk a pályán, és megfelelő tempóelőnnyel kellett volna rendelkeznünk – fogalmazott. – Azonban a valóság az, hogy gyors volt. Gyors volt, és amikor a második etapban a közepes gumikra váltottunk, nyomtuk, kontrolláltuk a tempót, ő pedig nagyon gyorsan felzárkózott, gyorsabban, mint reméltük. Egy bizonyos ponton még mondtuk is a versenyzőinknek, hogy »jobban kellene nyomnunk«, és mindketten olyasmit válaszoltak, hogy »nem vagyok benne biztos, hogy van bennem ennél több tempó«.”