back to top
2025. június 14. 07:16
Többi

    KezdőlapF1Hiába az állítólagos jó motor, a Mercedes idén eljátszhatja a 2026-os esélyeit,...

    Hiába az állítólagos jó motor, a Mercedes idén eljátszhatja a 2026-os esélyeit, ha nem figyel oda?

    -

    Több jel is arra utal, hogy jövőre ismét a Mercedesé lehet a legjobb motor, ám a brackley-iek semmiképpen sem dőlhetnek hátra. Olyannyira, hogy az idei, illetve az elmúlt években tapasztalt problémák akár a 2026-os autó kapcsán is adhatnak okot az aggodalomra.

    Hogy jövőre melyik motorgyártóé lesz a legjobb erőforrás, azt természetesen egyelőre nem lehet megmondani. Ugyanakkor, ha meg kell mondani, hogy melyik márka a legnagyobb esélyes erre a címre, akkor a legtöbben talán a Mercedesre szavaznának. Ennek két oka van: egyrészt a pletykák szerint a motor rendkívül jó számokat produkál a tesztpadon, másrészt a „historikus adatok” is erre utalnak, hiszen 2014-ben, amikor ennél is nagyobb változások jöttek ezen a téren, messze az övék lett a legjobb erőforrás.

    Ha pedig ezek a várakozások beigazolódnak, akkor elméletileg a Mercedes gyári csapata kell hogy legyen a legnagyobb favorit, hiszen ők azok, akik teljes mértékben a saját autójukra szabhatják a hajtásláncot, és semmilyen kompromisszumot nem kell megkötniük, ellentétben az ügyfeleikkel, akiknek alkalmazkodniuk kell. A The-Race.com azonban érdekes és elgondolkodtató cikkben azt fejtegette, hogy a jelenlegi, illetve az elmúlt években tapasztalt helyzet azt mutatja, hogy ezt egyáltalán nem lehet készpénznek venni, még akkor sem, ha az előző bekezdésben felvázolt feltételezés kiállja a valóság próbáját.

    A Mercedes 2014-től 2021-ig a tizenhat megszerezhető világbajnoki címből tizenötöt begyűjtött, és a tizenhatodik is karnyújtásnyira volt, de ebbe most ne menjünk bele. Aztán jöttek az új technikai szabályok és a szívóhatásra alapuló autók, és az (olykor feketére festett) ezüstnyilak az azóta megrendezett hetvenhét főfutamból mindössze ötöt nyertek meg, és ebből a tavalyi Osztrák Nagydíjat ajándékba kapták Max Verstappen és Lando Norris ütközése után.

    Menjünk vissza az időben bő három évet: a Mercedes a bahreini tesztre egy extrém, rendkívül keskeny oldalszekrényes megoldással állt elő, és néhány szakértő már oda is adta nekik a világbajnoki címet. Azonban hiába ígértek a szimulációk nagy leszorítóerőt és teljesítményt, egyvalamit nem jeleztek előre: a pattogást.

    Ha nevetségessé is válik az F1, idén már akkor sem változtatna szabályt a Mercedes

    A jelenség végigkísérte a csapat bő egy évét, és ennek következtében az esetek túlnyomó többségében nem tudták ideálisan beállítani az autót. 2023 májusában aztán letértek erről az útról, bár igyekeztek hangsúlyozni, hogy ez valójában nem egy nagy változtatás, és a padlólemezen, a fékhűtőkön, valamint az első szárnyon elvégzett módosítások nagyobb jelentőséggel bírnak.

    A tavalyi év előtt abban reménykedtek, hogy ezek végre elhozzák a megváltást, de ismét csalódniuk kellett, az autó hátulja ugyanis meglehetősen instabil volt, még annak ellenére is, hogy Lewis Hamilton kérésére a korábbinál hátrébb helyezték el a pilótafülkét. A Monacói Nagydíjra megérkező hajlékony első szárny némileg orvosolta a problémát, és nyáron a Mercedes a legjobb időszakát produkálta ebben az érában, hiszen a spielbergi és a spa-francorchamps-i forduló között négyből három főversenyt is megnyert. Ekkor azonban már egyértelműen kirajzolódott, hogy az autó csak hűvösben működik igazán jól, nem véletlen, hogy Las Vegasban teljesítették a legdominánsabb hétvégéjüket.

    A mostani szezon előtt a szimulációkat látva ismét reménykedtek, és bár a McLaren a mezőny előtt járt, George Russell az első hat hétvégéből négyszer dobogóra állt. Azonban, ahogyan jöttek a meleg helyszínek, a Mercedes egyre inkább visszaesett, mert a gumik magas hőmérsékleten nem működtek jól. „Akkor kezdtünk el bukdácsolni, amikor egyre melegebb lett” – nyilatkozta Toto Wolff csapatfőnök.

    Ebből a szempontból már Dzsiddában és Miamiban is akadtak nehézségek, az imolai, valamint a monacói felvonás pedig kifejezetten rosszul sikerült, bár ez részben vezetői, illetve technikai hibáknak is betudható. Montmelóban már egy fokkal jobb volt a helyzet. „Az első két [hétvégén] eléggé elrontottuk az autó beállítását, túl sokat kértünk a hátsó tengelytől” – utalt a tripla fordulóra James Allison, a Mercedes technikai igazgatója.

    Wolff úgy véli, ezek a problémák a csapat „belső DNS-ének” részét képezik, és nem igazán értik, hogy miből fakadnak. „Annak ellenére, hogy nagy szervezet vagyunk, sok tudóssal és mérnökkel, néha nem tudjuk, hogy egy autó miért csinál valamit” – jelentette ki az osztrák üzletember. Az ilyesmi pedig soha nem jelent jót.

    Átgondolatlan szabályokkal fogja nevetségessé tenni magát a Forma–1?

    A Mercedes Imolában újfajta hátsó felfüggesztéssel állt elő, de Russell és Andrea Kimi Antonelli is szenvedett, így a Spanyol Nagydíjon ismét a korábbi verziót használták. Ugyanakkor elképzelhető, hogy a továbbfejlesztett változat Montrealban vagy máshol visszatér, amennyiben az istállónál arra jutnak, hogy nem a visszakozás okozta az előrelépést.

    Ez utóbbi pedig a korábban felsoroltakkal együtt arra utal, hogy a Mercedesnél csak egy bizonyos szintig értik a saját autójukat, és nem rendelkeznek olyan mélységű tudással, mint például a szezont uraló McLaren szakemberei. A brackley-ieknél továbbra sem tudják, mi okozza a gumikkal kapcsolatos gondokat. A hűtési rendszer? A felfüggesztés kinematikája? Esetleg valami más?

    Persze lehet mondani, hogy most már érdemes teljesen leállítani a 2025-ös fejlesztéseket, és a jövő évi autóra koncentrálni, de a helyzet nem ennyire egyszerű. Még akkor sem, ha a padlólemez által generált leszorítóerőnek nem lesz ekkora jelentősége, és más lesz a légáramlási rendszer, ami csökkenti a pattogásból eredő problémák esélyét, illetve az egyensúllyal kapcsolatos gondokat is enyhíti.

    Egyfelől azért nem lehet elintézni ezt az egészet egy kézlegyintéssel, mert, ahogyan az ilyenkor sokszor lenni szokott, nem biztos, hogy minden pontosan úgy fog működni, ahogyan azt a szabályalkotók elképzelték. Azonban, ami talán ennél is fontosabb, jól látható, hogy a Mercedesnél valamit nem értenek, és egyáltalán nem kizárt, hogy ennek semmilyen hatása nem lesz a 2026-os konstrukcióra.

    Mindeközben a McLarennél jelenleg sokkal jobban állnak, és bár nyilvánvalóan ügyfélcsapatról van szó, szoros kapcsolatban állnak a Mercedes brixworthi motorgyárával, így akár a jövő évre is átmenthetik lendületüket. Sőt, Russell azt sem zárta ki, hogy a szintén az ő erőforrásukat is használó és egyre több életjelet mutató Williams is fenyegetést jelenthet számukra. Vagyis a Mercedesnek továbbra is arra kell törekednie, hogy minél jobban megértse mostani autóját, mert ez a technikai eltérése ellenére a következő idényben is hasznosulhat.

    Friss