2024. április 27. 16:57

KezdőlapF1Átgondolatlan szabályokkal fogja nevetségessé tenni magát a Forma–1?

Átgondolatlan szabályokkal fogja nevetségessé tenni magát a Forma–1?

-

A Red Bull F1-es csapatának technikai igazgatója állítja, nem sikerült egyidőben átgondolni a Forma–1 2026-ban érkező szabálycsomagját, ami miatt most folyamatosan foltozgatni kell azokat. Ez pedig szerinte már régen rossz.

Max Verstappentől és Christian Hornertől már tavaly megkapták a magukét a 2026-os motorszabályok, most pedig Pierre Waché, a Red Bull technikai igazgatója is kritikusan nyilatkozott róluk és a teljes szabálycsomagról. A holland pilóta 2023 nyarán azt mondta, hogy a szimulátorban előfordult, hogy az egyenesekben vissza kellett váltania, amikor elfogyott az elektromos rásegítés, a Red Bull csapatfőnöke szerint pedig „Frankenstein-szerű” szörnyautókat fog eredményezni az új szabályozás.

Mint ismert, 2026-tól száműzik az erőforrásokból a drága és bonyolult hőenergiájú motorgenerátort (MGU-H), és megnövelik az elektromos komponens szerepét, amely az erőforrás teljes erőleadásának 50%-ért felel majd. Ilyen konfigurációban jelenleg azonban még nem tudnak a mostanihoz hasonló szintet elérni a gyártók, amit Verstappen beszámolója és az is alátámaszt, hogy az FIA lázasan dolgozik a motorteljesítményt kompenzáló aerodinamikai szabályokon, és várhatóan menet közben mozgó első és hátsó szárnyakkal igyekszik majd javítani a helyzeten.

Radikális szabályváltozással érné el az FIA, hogy visszatérjen valami a régi Forma-1-ből

„A sebesség csökken, az érzet pedig nem valami kellemes. Az FIA dolgozik a csapatokkal azon, hogy az energiát miként fogják felhasználni, hogy kevésbé legyen idegesítő a versenyzőnek és jobb legyen a sebességprofil a kör során. Emellett az autók karakterisztikáján is dolgoznak, hogy csökkenjen a légellenállás és a leszorítóerő. Ha kisebb a leszorítóerő, több energiát lehet visszanyerni, mert az autók több időt töltenek a kanyarokban és a féktávokon, illetve [a kisebb légellenállás miatt] kevesebb időt az egyenesekben” – nyilatkozta Waché az Autosportnak, előrevetítve, hogy 2026-ban csökkenni fog a kanyartempó az F1-ben.

Az aktív aerodinamikáról azonban Waché nincs túl jól véleménnyel, mert szerinte az FIA jelenleg nem csinál mást, mint toldozza-foldozza a szabályokat, hogy valamilyen módon megoldást találjon az erőforrások jelentette problémákra.

Pierre Wache, Enrico Balbo, Red Bull
Waché (balra) eléggé szkeptikus / Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Nem lehet egyfolytában foltozni, hogy elérjünk valamit – jelentette ki a technikai igazgató. – A tágabb képet kell nézni és azt mondani, »Hogyan hozom ezt rendbe és oldom meg a problémát? Milyen autókarakterisztikára van szükségem, hogy elérjek valamit?« Ha foltozásra van szükség a megoldáshoz, azt utána is meg lehet tenni. De az ember nem azzal kezd, különben soha nem fog működni.”

Waché szerint eközben pedig minél inkább az aerodinamikától függnek majd, annál nehezebb lesz elérni a 2026-ra tervezett 50 kg-os súlycsökkentést.

Más út viszont gyakorlatilag nincs, az idő rövidsége miatt ugyanis már nem lehet változtatni az energia-visszanyerés és a belső égésű motor által biztosított teljesítmény 50-50%-os megoszlásán.

A vártnál is nagyobb mértékű lehet a változás, amely valamennyire visszaadná a régi F1-et

„A gond az, hogy egy motor tervezési és fejlesztési ideje hosszabb a kasztniénál – mutatott rá a technikai igazgató. – Ezért most már nagyon nehéz lenne változtatni a belső égésű motor, az akkumulátor és az elektromos komponens koncepcióján. A helyzet az, hogy nem gondolták át egyidőben [az új szabályok] teljes koncepcióját. Először meghatározták a motorszabályokat, most pedig boldogulnunk kell azzal a kasztni terén, hogy kompenzáljuk a felmerülő problémákat.”

Hogy ez miként fog sikerülni, arra 2026-ban kapunk választ, mindenesetre soha nem jó jel, ha már 2 évvel egy új szabályciklus bevezetése előtt arról beszélnek a szakemberek, hogy nem lettek eléggé átgondolva az új regulák. Lehet, hogy Tim Goss, az FIA egyik vezető mérnökének távozása mögött is ez áll?

Friss