A versenyirányítás hőségriasztást adott ki a Forma–1-es Szingapúri Nagydíj előtt. Ez azt jelenti, hogy a versenyzők opcionálisan használhatnak egy hűtőmellényt, de aki nem veszi fel, az sem kerülhet teljesítményelőnybe a kisebb súly miatt.
A Forma–1 mezőnye már Szingapúrban tartózkodik, hiszen ezen a hétvégén az ázsiai városállamban rendeznek futamot. A helyszín híres az extremitásáról: egyrészt általában itt a leghosszabbak a versenyek, amelyek olykor a 2 órát is elérik, másrészt az óriási hőség, illetve páratartalom rendkívüli megpróbáltatás elé állítja a pilótákat.
Idén pedig ismét szélsőséges körülményekre lehet számítani: az előrejelzések szerint szombaton és vasárnap is 31 fok lesz a környezeti hőmérséklet. Ez pedig egy határátlépést jelent, így Rui Marques, az FIA versenyigazgatója csütörtökön felhívta a csapatok figyelmét, hogy elő fognak kerülni a nemrég kifejlesztett hűtőmellények.
Mindez azt jelenti, hogy az autóba mindenképpen be kell szerelni a rendszer működtetéséhez szükséges eszközöket, vagyis a szivattyút, a hűtőfolyadék-tartályt, valamint a hőcserélőt. Ennek ellenére a mellény használata továbbra sem kötelező, de azok sem kerülnek a kisebb súly miatt teljesítményelőnybe, akik nem veszik fel, hiszen ez esetben ballasztot kell elhelyezni a kocsiban. „A versenyző által általában használt és a rendszer részét képező személyes felszerelésének tömege közötti különbséget 0,5 kg ballaszt elhelyezésével kell kompenzálni a pilótafülkében” – írja a szabályzat.
Kitart Verstappen lendülete egy más típusú pályán is? – a Szingapúri Nagydíj menetrendje
Ezek a mellények pont 31 fokos vagy afeletti környezeti hőmérséklet esetén kerülnek elő. A „ruhadarabban” csőhálózat található, amelyben hűtőfolyadék áramlik, csökkentve a pilóták teste körüli hőmérsékletet. Eleinte kötelező volt a használata ilyen esetben, de mivel ez még szűkebbé teszi az amúgy sem tágas teret a pilótafülkében, így most már csak opcionális, de ezt csak ballaszttal lehet kiváltani.
A mellényt a 2023-as Katari Nagydíjra reagálva vezették be. Az emlékezetes futamon több versenyző is teljesen kikészült fizikailag az extrém körülmények miatt, Logan Sargeant pedig be sem tudta fejezni. A sportautózásban már egy ideje használnak hasonló rendszert, de az ottani versenyzők tartanak a nagyobb súly okozta hátránytól és az esetleges meghibásodástól.
Az F1-es hűtőmellényt egyszer már bevetették élesben, hiszen az idei Bahreini Nagydíjon George Russell magára öltötte. A Mercedes versenyzőjének elmondása szerint nemcsak fizikailag érezte jobban magát, hanem mentálisan is élesebb volt, ami kellett is, hogy az elektronikai problémája ellenére megtartsa második helyét. „Természetesen mindig van tér a fejlődésre – nyilatkozta akkor. – Mi azonban csapatként olyan keményen dolgoztunk, és annyira bíztunk a rendszer működésében, hogy tenni akartam egy próbát. Eddig minden jól megy.”