back to top
2025. november 06. 17:12
Többi

    KezdőlapF1A Ferrari könyörtelen módszere helyett a Red Bullt másolná a McLaren, de...

    A Ferrari könyörtelen módszere helyett a Red Bullt másolná a McLaren, de erre már többen ráfáztak

    -

    Többször is előfordult már, hogy amikor két csapattárs egymással harcolt a világbajnoki címért, akkor jött egy nevető harmadik, és elvitte előlük a végső győzelmet. Azonban jól is sült már el az „egyenlősdi”, a McLaren pedig egyértelműen ezt az utat akarja bejárni, nem pedig azt, amit anno a Ferrari tett.

    A McLaren jelenleg olyan helyzetben van, amelyről a többi csapat jelenleg csak álmodhat. A szezon nagy részében messze övék volt a legjobb autó, így a két jó kvalitású pilótával már hetekkel ezelőtt megnyerték a konstruktőri világbajnokságot. Maradt tehát az egyéni vb, és bár még mindig jó esély van rá, hogy ez is meglesz, azért a helyzet nem annyira egyértelmű, mint nyáron volt.

    Max Verstappen ugyanis 36, illetve 35 pontra megközelítette Lando Norrist és Oscar Piastrit. A holland pilóta által jelentett fenyegetést persze ki lehetne küszöbölni, vagy legalábbis jelentősen lehetne enyhíteni azzal, ha a wokingiak beállnának valaki mögé, de ezt a jelenlegi helyzetben nem hajlandóak megtenni. Ennek kapcsán a Racefans összegyűjtötte azokat az eseteket, amikor két csapattárs úgy harcolt a végső győzelemért, hogy közben minimum még egy külső szereplő is beleszólt a küzdelembe.

    A McLaren inkább Verstappen vb-címét választaná, mint hogy igazságtalanul bánjon egyik pilótájával

    Többször is előfordult, hogy ez a csapat végül ráfázott, legalábbis ami az egyéni pontversenyt illeti. Ilyen volt például az 1981-es Williams, amelynek álomszerűen indult a szezon, hiszen Alan Jones és Carlos Reutemann két kettős győzelemmel indították az évet. A második, brazíliai futamon viszont utóbbi nem tartotta tiszteletben, hogy a címvédő az első számú pilóta, és nem engedte át a győzelmet neki.

    A következő tizenkét fordulóban ketten együtt összesen egy győzelemig jutottak. Ezt az argentin versenyző szerezte meg, aki a szezonzáró előtt még így is vezette a tabellát, de Las Vegasban végül fordult a kocka, és Nelson Piquet-é lett a bajnoki cím. Csapattársa diadala pedig akkor már legfeljebb annyiban számított, hogy Jacques Laffite-ot visszaelőzve a tabella harmadik helyén zárt.

    Vesztegetés is szerepet játszott Piquet első vb-címében, és lehet, ez volt Ecclestone kisebbik bűne

    Öt évvel később aztán a grove-i alakulat ismét belelépett ugyanabba a folyóba. 1986-ra szerződtették az akkor már kétszeres világbajnok Piquet-t, aki abban a hitben írt alá, hogy ő lesz az első számú versenyző. Az első futamot be is húzta hazai pályán, de öt forduló után csapattársa, Nigel Mansell mögött találta magát összetettben.

    A következő kilenc viadalból nyolcat szintén ők nyertek, de a Mexikói Nagydíj egyiküknek sem sikerült jól, így Mansell nem tudta bebiztosítani a vb-címet, miközben Alain Prost megelőzte Piquet-t az idényzáró előtt. Adelaide-ben pedig a brit pilóta emlékezetes módon defektet kapott, csapattársát biztonsági okokból kihívták, hogy a McLaren versenyzője örülhetett a végén.

    Persze a wokingiak a másik oldalon is álltak, és ehhez nem is kell ennyit visszamenni az időben. 2007-ben két új versenyzővel vágtak neki a szezonnak: az egyik autót az előző két évadban világbajnoki címet szerző Fernando Alonso, a másikat az újonc Lewis Hamilton vezette. Utóbbi pedig váratlanul jól kezdett, hiszen első kilenc versenyének mindegyikén dobogóra állt, és ebből kétszer a futamgyőzelem is összejött.

    Eközben Alonso és Hamilton, illetve Alonso és a csapat között egyre nagyobb volt a feszültség, ami a hungaroringi időmérőn történt feltartásban, majd a kémügy részleteinek kiteregetésében csúcsosodott ki. Két fordulóval a vége előtt egyértelműen Hamiltonnak állt a zászló, de Kínában a McLaren érthetetlen taktikája miatt kiesett, így Alonsónak és Kimi Räikkönennek is maradt esélye. Brazíliában aztán furcsa módon lelassult a brit pilóta McLarenje, csapattársa pedig nem tudott mit kezdeni a Ferrarikkal, így a maranellóiaknak csak annyit kellett tenniük, hogy a bokszkiállások segítségével megcserélik versenyzőiket. Ez meg is történt, így a finn versenyző elhappolta a Scuderia mindmáig utolsó egyéni vb-címét.

    Bunda volt Räikkönen egyetlen vb-címe, Hamilton felsőbb utasítás miatt nem nyerhetett?

    Persze nem mindig sült el rosszul, amikor egy csapat a külső fenyegetés ellenére is ragaszkodott az egyenlő bánásmódhoz. Persze sokak szerint a 2010-es Red Bullnál valójában nem ez volt a helyzet, hanem mindvégig Sebastian Vettel sikerét akarták. Könnyen lehet, hogy ez így is van, hiszen akkor sem álltak be Mark Webber mögé, amikor az elég indokoltnak tűnt.

    Az akkor az utolsó előtti fordulóként megrendezett Brazil Nagydíjon annak ellenére hagyták meg a Vettel–Webber sorrendet az élen, hogy fordított esetben az ausztrál versenyző – aki jelenleg pont Piastri menedzsere – 1 pontra feljött volna Alonso mögé. Végül nekik lett igazuk, hiszen Abu-Dzabiban a német pilótát koronázták meg, miután a Ferrari a másik Red Bull stratégiáját követte le, aminek következtében a kétszeres F1-es világbajnok beragadt Vitaly Petrov mögé.

    Egyértelmű, hogy a McLaren idén a Red Bull akkori módszerével szeretne sikert elérni, és úgy, ahogyan a Ferrari járt el 1979-ben. Akkor három fordulóval a vége előtt Jody Scheckter vezette a táblázatot Laffite, Jones és Gilles Villeneuve előtt, de a mínuszolás, illetve a szezon két részre bontása miatt az ausztrál versenyzőnek már nem volt matematikai esélye.

    Az Olasz Nagydíjon aztán kanadai pilótát arra kérték, hogy maradjon csapattársa mögött, aki ezt korrektül be is tartotta. Még akkor sem előzhetett, amikor kilenc körrel a vége előtt Laffite alatt megállt a Ligier, amivel egyébként is minimálisra csökkentek volna a bajnoki esélyei. Scheckter ennek köszönhetően bajnok lett, miközben ha Villeneuve megelőzi, utána pedig minden más ugyanúgy alakul, ahogyan a valóságban történt, akkor a másik Ferrari örülhetett volna a végén.

    Friss