back to top
2025. november 27. 20:21
Többi

    KezdőlapF1Elmagyarázták, mi okozta a Las Vegas-i Nagydíj furcsa szabálytalanságát

    Elmagyarázták, mi okozta a Las Vegas-i Nagydíj furcsa szabálytalanságát

    -

    Andrew Showlin elárulta, nem az érintett a hibás Andrea Kimi Antonellinek a Las Vegas-i Nagydíj rajtjánál történt kiugrásáért, hiszen az olasz versenyző megfelelő módon járt el. A Mercedes mérnökigazgatója két lehetséges okot nevezett meg, amelyek előidézhették az autó előregurulását.

    Bár a Las Vegas-i Nagydíjon a nézők a futamgyőztes Max Verstappennek szavazták meg a „nap versenyzője” díjat, erre az egyébként a voksoláson másodikként végző Andrea Kimi Antonelli is rászolgált. A 19 éves pilóta ugyanis a tizenhetedik helyről indulva az ötödik helyen végzett, majd a McLarenek kizárása után hivatalosan harmadik lett.

    Ezt elsősorban a kifejezetten hosszú, ennek ellenére remek tempóval végigcsinált második etapjának köszönhette. Olyannyira, hogy a pályán valójában negyedik lett, de utólag 5 másodperces időbüntetést kapott. Bár ez a wokingiak diszkvalifikálása miatt végül nem számított, de érdemes megvizsgálni ennek a hátterét, hiszen még a lassításon is alig látszott, hogy Antonelli mit követett el.

    Az olasz versenyzőt ugyanis hivatalos a rajtnál történt kiugrásnál szankcionálták. Azonban nem az történt, ami ilyen esetben általában szokott, és nem arról volt szó, hogy a Mercedes pilótája látványosan bemozdult volna a kezdés előtt. Ellenkezőleg, az autó szabad szemmel is nehezen látható módon épphogy előregurult, ami nem túl szokványos látvány. Éppen ezért Andrew Shoviln elmagyarázta, mi okozhatta ezt.

    Antonelli természetfeletti képességet villantott, ettől még Verstappen szája is tátva maradt

    „Amikor az emberek kiugrást emlegetnek, akkor általában arra gondolnak, hogy a versenyzők azelőtt engedik fel a kuplungot, hogy kialszanak a [piros] lámpák, hogy egy kis előnyt szerezzenek az ellenfelekkel szemben – jelentette ki a brackley-iek mérnökigazgatója a csapat szokásos futam utáni videójában. – Ez elég más, meglehetősen szokatlan volt. Ha megnézzük a videót, azt látjuk, hogy a lámpák kialvása előtt az autó körülbelül két centimétert gurul előre nagyon lassan. Kimi azonban nem engedte fel a kuplungot, valójában teljesen behúzva tartotta azt.”

    „Szerintünk az történt, hogy az autó akkor kezdett el gurulni, amikor levette a lábát a fékről – folytatta. – Ahogyan készülnek a rajtra, leveszik a lábukat, ami körülbelül egy másodperccel azelőtt történik, hogy kialszanak a lámpák. Talán az autó vibrációja okozta, esetleg volt némi nyomaték a hajtásláncban, de biztos, hogy nem Kimi, illetve a kuplung miatt gurult előre az autó.”

    Ennek tudatában az ember igazságérzetét bánthatja a büntetés, még ha utólag nem is számított. Antonelli ugyanis amellett, hogy nem hibázott, nyilvánvalóan előnyt sem szerzett az autó előre gurulásával. Azonban természetesen az FIA a szabályoknak megfelelően járt el, hiszen amennyiben jelez a szenzor, a sportfelügyelők nem hunyhatnak szemet az ilyesmi felett, függetlenül attól, hogy ki vagy mi okozta.

    „Az FIA rendszerei rendkívül érzékenyek, ezt a kis mozgást is képesek észlelni – jelentette ki a brit szakember. – Amikor végül megnéztük a videót, és volt időnk rendesen megvizsgálni, akkor látható volt ez a nagyon apró elmozdulás. Szóval balszerencséje volt, hogy összeszedte ezt a büntetést, mindent jól csinált abból a szempontból, hogy mit mondtunk neki, de ki kell dolgoznunk, hogy miként tegyük biztossá, hogy ez még egyszer ne forduljon elő.”

    Friss