2024. április 25. 08:37

KezdőlapHírekColin McRae hőstette még minden idők egyik legdrámaibb F1-es vb-döntőjét is legyőzte

Colin McRae hőstette még minden idők egyik legdrámaibb F1-es vb-döntőjét is legyőzte

-

A szavazatok alapján Colin McRae 1995-ös rali-világbajnoki címe végzett a szurkolók kedvenc autósport-pillanataiból álló listájának élén. Lewis Hamilton első, drámai körülmények között megszerzett F1-es elsősége még a dobogóra sem fért fel.

Jövő héten tartják a szokásos, év eleji Autosport International show-t, és ez alkalomból a szervezők szavazást tartottak a közönség számára. A feladat az volt, hogy ki kellett választani a kedvenc, autósporttal kapcsolatos pillanatot. Mindezt egy szűkített listáról kellett megtenni, amelyet egy erre kijelölt bizottság állított össze. Mivel a voksoláson többségében brit rajongók vettek részt, ezért nem meglepő módon sok brit érintettségű momentum került be a „versenybe”.

A bizottság tagjai között ott volt a háromszoros Forma-1-es világbajnok, Sir Jackie Stewart is. Az Autosport mellett az ő, Race Against Dementia (Versenyzés a demencia ellen) elnevezésű jótékonysági szervezete volt a kezdeményező. Stewart felesége, Helen, sok más emberhez hasonlóan évek óta ebben a betegségben szenved, ezért hozta létre a brit expilóta a szervezetet, amelynek célja, hogy segítse a gyógymód kutatását.

Az alábbiakban a szavazás végeredménye olvasható.

10. 1957-es Német Nagydíj

Juan Manuel Fangio fél perccel vezetett a régi Nürburgringen, amikor a bokszkiállása rosszul sült el, és 51 másodperccel visszaesett a két Ferrari, Mike Hawthorn és Peter Collins mögé. 10 köre volt ledolgozni ezt a hátrányt (igaz, ez majdnem a futam felét jelentette), és saját elmondása szerint életében először kockáztatott, és a szokásosnál magasabb fokozatban vette be a kanyarokat. Folyamatosan körrekordokat autózott, és a végén még az is megnehezítette a dolgát, hogy az ülésének hátulján eltört az egyik csavar. Végül 3,6 másodperces előnnyel megnyerte a versenyt, és bebiztosította pályafutása ötödik, egyben utolsó vb-címét. Mint később kiderült, karrierje utolsó győzelme is ez volt.

Embed from Getty Images

9. 1969-es Olasz Nagydíj

A futam minden idők egyik legszorosabb F1-es befutóját hozta, ugyanis a szélárnyékcsatát követően mindössze 19 század másodperc választotta el az első négyet egymástól. A versenyt Stewart nyerte, aki ezzel bebiztosította élete első vb-címét, mögötte Jochen Rindt, Jean-Pierre Beltoise, illetve Bruce McLaren végzett. A skót és az osztrák pilóta között 8 század volt a különbség, ebben a tekintetben a két évvel későbbi monzai futam még szorosabb csatát hozott, hiszen Peter Gethin csupán egyetlen századdal verte meg Ronnie Petersont.

Embed from Getty Images

8. 1992-es brit túraautó-bajnokság – silverstone-i szezonzáró

Egy futammal a vége előtt még hárman is reális eséllyel pályáztak a bajnoki címre. John Cleland 3 ponttal vezetett Tim Harvey, és további 1 egységgel Will Hoy előtt. A silverstone-i futam elején egymás mögött haladtak, Harvey csapattársával, Steve Soperrel kiegészülve. Többször is oda-vissza előzgették egymást, aztán Soper elengedte Harvey-t, Clelanddel szemben pedig keményen védekezett. Utóbbi a Brooklandsben támadott, de riválisa becsukta a kaput, így összeértek, és mindketten kiestek. A mai napig ez a bajnokság történetének egyik legnagyobb botránya, Cleland konkrétan állatnak nevezte Sopert a futam után. A bajnokságot egyébként Harvey nyerte, aki a negyedik pozícióban ért célba, egy hellyel és így összességében 3 ponttal megelőzve Hoyt.

7. 2016-os Le Mans-i 24 órás verseny

A hét évvel ezelőtti viadal minden idők egyik legdrámaibb befutóját hozta. Miután az 5-ös számú Toyotának gondja akadt, a 6-os számú autó vette át a vezetést, és Nakadzsima Kazukival a volán mögött a győzelem felé haladt. 3 perccel a vége előtt azonban, amikor a japán pilóta éppen megkezdte az utolsó körét, a kocsi lerobbant, így a Porsche ölébe hullott a diadal. Marc Lieb és Neel Jani az első, míg Romain Dumas a második győzelmét ünnepelhette a legendás futamon.

6. 1987-es Brit Nagydíj

Nigel Mansell 2 másodperccel haladt csapattársa, Nelson Piquet mögött, amikor a Williams úgy döntött, hogy kihozza a brit pilótát. A kerékcsere után 28 köre volt ledolgozni a 29 másodpercre nőtt különbséget. Az akkor 33 éves versenyző azonban nyolcszor is megdöntötte a körrekordot, és három körrel a vége előtt utolérte ellenfelét, hogy aztán a következő körben maga mögé utasítsa. A silverstone-i közönség megőrült a boldogságtól, miközben a levezető körön Mansell autója megállt. Mint kiderült, az utolsó körökre időmérős üzemmódba tekerte fel a motorját, amivel azt kockáztatta, hogy kifogy az üzemanyaga. Ez egyébként nem nyerte el a Honda tetszését, és hozzájárult az év végi szakításhoz.

Embed from Getty Images

5. 1955-ös Mille Miglia

Stirling Moss történelmet írt az 1000 helyett csak 992,332 mérföldes, azaz körülbelül 1597 km-es viadalon, hiszen Denis Jenkinson navigátorral az oldalán ő volt az egyetlen brit versenyző, aki megnyerte a legendás versenyt. A páros 10 óra, 7 perc és 48 másodperc alatt, 158 km/h-s átlagsebességgel teljesítette a távot, megelőzve csapattársát, Fangiót a Mercedes színeiben. A brit pilóta ráadásul megdöntötte a sebességrekordot, hiszen egy ponton 170 mérföld per órára, azaz közel 270 km/h-ra gyorsult fel.

Embed from Getty Images

4. 2008-as Brazil Nagydíj

Ez volt az a szezonzáró, amelyhez drámaiság tekintetében csak a 2021-es finálé érhet fel a modern kori F1 történetében. Felipe Massa magabiztosan vezetett, miközben riválisa, Lewis Hamilton a számára bajnoki címet jelentő negyedik helyen haladt, amikor leszakadt az ég. Timo Glock kint maradt a száraz gumikon, és a brit versenyzőt a szárnyaló Sebastian Vettel is megelőzte, így a célvonal felé haladva úgy tűnt, hogy egy éven belül másodszor is vezető pozícióból bukja el a vb-t az utolsó fordulóban. Massát már leintette a kockás zászló, amikor az utolsó előtti kanyarban utolérték a teljesen lelassuló Toyotát, így Hamilton ötödikként zárt, ami elég volt pályafutása első világbajnoki címéhez. Emlékezetes képsorok voltak, ahogyan pár másodpercig mindkét csapat ünnepelt, aztán a Ferrarinál szembejött a számukra szomorú valóság.

3. 1968-as Német Nagydíj

Stewart mindössze a hatodik helyről indult a Nürburgring-Nordschleifén rendezett futamon. A verseny borzalmas körülmények között, esőben és ködben zajlott, a brit pilóta később önéletrajzi könyvében számolt be róla, hogy Chris Amont vakon előzte meg. Nemcsak az új-zélandi versenyző, hanem mindenki más mellett is elment, és végül több mint 4 perccel verte meg a második Graham Hillt. Ha mindez önmagában nem lenne elég bravúros, azt is hozzá kell tenni, hogy Stewart ekkor törött csuklóval versenyzett. Ezzel egyébként 4 pontra megközelítette Hillt a bajnokságban, de a következő négy forduló nem neki kedvezett.

Embed from Getty Images

2. 1966-os Le Mans-i 24 órás verseny

Az év, amikor a Ford megszakította a Ferrari hat esztendeje tartó győzelmi sorozatát, ám egy ellentmondásos döntés beárnyékolta a diadalt. Ken Miles és Denny Hulme párosa magabiztosan vezetett, ám az amerikai gyártó vezetősége azt akarta, hogy a három autó egyszerre, holtversenyben érjen be a célba. Ez meg is történt, csak hogy a szabályok szerint ilyenkor azé a győzelem, aki hátrébbról indult, ez pedig McLaren és Amon párosa volt. A történetet többször is feldolgozta a filmipar, legutóbb a 2019-es Ford v Ferrari (magyarul Az aszfalt királyai) című alkotás formájában.

1. 1995-ös RAC Rally

Colin McRae és Carlos Sainz egyaránt 70 ponttal érkezett meg a WRC szezonzárójára, amelyet előbbi hazájában rendeztek. A párharc végül a brit pilóta győzelmével zárult, aki megszerezte idénybeli harmadik sikerét, és így hazájából elsőként ülhetett fel a ralizás trónjára. Később három második és egy harmadik helyig jutott az összetettben, de a diadal nem jött össze még egyszer.

„Őszinte köszönet a rajongóknak, akik emlékezetes pillanatokat javasoltak a listára, majd időt szakítottak a szavazásra – nyilatkozta Stewart. – Rengeteg emlék szóba jöhetett volna, de Colin eredménye méltó győztesnek bizonyult. Ő tette vissza a brit ralit a térképre, és sok új rajongót hozott a sportágnak. Gyorsasága, tehetsége és egyedi személyisége a szurkolók kedvencévé tette őt, és nagyon hiányzik a sportágnak.”

Friss