Herczig Norbert és Ferencz Ramón megnyerte az ERC felkészülési versenynek szánt Rally Lloret de Mar-t a hétvégén. A pilótával a hazaérkezés után beszélgettünk az élményekről és a tapasztalatokról.
A hétvége folyamán végig azt tartottuk szem előtt, hogy tesztelni mentünk, ezért még az utolsó két gyorsasági előtt is állítottunk az autón, mert az eredménynek nem volt jelentősége számunkra – kezdte az összegzést Herczig Norbert. A csapatnak viszont fontos volt az eredmény is, Llarena tulajdonosként szeretett volna győzelemmel bemutatkozni. Szerencsére ez nem forgott veszélyben, még úgy sem, hogy a mérnökünkkel is megbeszéltük, hogy a fő cél a felkészülés az ERC szezonnyitóra, ezért közösen ezt képviseltük a csapatvezető felé. Tehát különféle beállításokkal mentünk egész hétvégén, és szerencsére mindig jó irányba mentünk el. Nagyon jó volt az, is hogy ez egy nagy főpróba volt nekünk és minden olyan apró dolog előjött az autóban amire oda kellett figyelnünk. Ugye egy versenyautó amikor kijön a gyárból még nincs készen, nem úgy áll a biztonsági öv, az ülés, az italtartó, ahogy az nekünk kényelmes. Ki kell találni hová kerül a szerszámos táska, a guminyomás mérő, a lámpasor kapcsolója és még sorolhatnám. Szerencsére volt éjszakai gyorsasági is, így be tudtuk állítani a lámpasort, úgy, hogy nekem kényelmes legyen, a kanyarlámpát, hogy megfelelő helyre világítson, de még arra is oda kell figyelni, hogy a navigátor lámpája jó helyre világítson, és ne zavarja a pilótát. Ezt a rengeteg apróságot mind be tudtuk állítani, és mellette megnyertük a versenyt is, ami plusz öröm. Furán hangozhat, de ha úgy jövünk el, hogy harmadikak vagyunk, akkor sem lettem volna csalódott, mert ezúttal a szokottnál is jobban koncentráltunk saját magunkra.
Lehet akármennyit tesztelni zárt pályán, mégis egy verseny a legjobb felkészülés?
Ezt ugye szokták mondani azok, akik ehhez nagyon értenek, hogy a versenynél nincs jobb teszt, és ez valóban így van. Úgy gondolom, hogy mikor a beállítások 75-80 százalékban készen vannak egy autónál, akkor el lehet menni tesztversenyre, mert akkor már finomhangolni kell. Emellett azokat a procedúrákat, amit alapvetően egy versenyző páros vagy egy csapat egy mérnökkel, szerelőkkel együtt végrehajt egy versenyen, csak ott tudod modellezni. Nekünk is nagyon fontos volt, hogy az etapon a megállást, a guminyomás beállítást, a gumimelegítést, a beöltözést, a pontos érkezést az időellenőrzőre gyakorolni tudjuk. Lehet, hogy 30 év versenyzés után furcsán hangzik, de mivel nálunk picit több idő maradt ki, ezek a rutin-felfrissítések nagyon hasznosak voltak. Ráadásul a Toyota három ajtós, emiatt sokkal többet nyitogatjuk a csomagtartót, és folyamatosan használtuk az emelőt is a menet közbeni állítások miatt.

Ahogy mondtad, az eredmény másodlagos, de mégis nyertetek, ráadásul a helyi versenyzők ezeken a pályákon mindig gyorsak.
Valóban nem voltak óriási nevek, de például a harmadik helyezett srácra szeretném felhívni a figyelmet. Az etapon a navigátora vezetett, mert ő még csak 17 éves, de nagyon ügyes, nagy tehetség, és a helyiek azt mondták, hogy az idősebb Carlos Sainz egyengeti az útját. Volt egy skodás páros, akik szintén figyelemreméltóan mentek, sajnos ők az első napon kiestek, kiütötték a futóművet amikor nekimentek egy szalagkorlátnak.
A második helyezettet is érdemes megemlíteni, a francia duó tavaly, ha jól számoltam, 16 versenyen indult a Hyundai i20-szal.
Oda is jöttek a végén gratulálni, szimpatikusak voltak, és valóban ügyesen mentek ők is. Ettől függetlenül, ahogy mondtam is, a helyén kezeljük ezt az eredményt, mert ugyan ez is egy megméretettetés volt, amit sportolóként jó érzés a dobogó tetején befejezni, mégis inkább egy ökölvívó vagy egy teniszező felhozó versenyéhez hasonlítanám.

Milyen volt a Toyota?
Életemben először versenyeztem Toyotával, szerintem Ramón is. Nagyon jó autó, nagyon a kezemre áll, ezt a korábbi teszthez hasonlóan most is meg tudom erősíteni. Ugyanakkor kell még vele kilométert mennem, mert a tempós részeknél nem vagyok még olyan magabiztos, mint amilyen lenni szoktam. Az egyes-kettes kanyaroknál még kell egy picit szoknom, és talán a beállítások terén is tudunk ezen a részen előre lépni. A nagyobb kanyaroknál ezek már megvannak, ott nagyon jól működött a kocsi. A fékek is hibátlanok, nem tudtam elmelegíteni őket, pedig mentünk bőven lefelé, és volt 20 kilométeres gyorsasági is, amit háromszor is teljesítettünk. Összességében remek az autó, továbbra is úgy érzem, hogy jó döntés volt a váltás amikor jött a lehetőség.
Llarena milyen csapatfőnök?
Nagyon lelkes, jó ezt látni, de látszik, hogy még az út elején jár, mint csapattulajdonos. Kell neki azért még jópár verseny és egy néhány év mire fel fog érni arra a szintre, ahová szerintem ő predesztinálja a saját magát és a csapatát. Nagyon jó látni azt is, hogy nem csak ő, hanem Sara (Fernandez) is mindenben segédkezik.
Azért annak van egy diszkrét bája, amikor a három évvel ezelőtti csapattárs és Európa-bajnok tankolja az autódat, vagy a szintén Európa-bajnok navigátor készíti a szendvicsedet, aztán pedig szurkol és vár a célban.
Az utolsó gyorsaságin is bejöttek a célba és pódiumon is nagyon büszkék voltak. Nekik ez többszörösen is fontos, egyrészt az emberi oldaláról, másrészt pedig azért, mert csapatvezetőként győzelemmel mutatkoztak be.
Most pedig irány az ERC. Oda milyen megközelítéssel mentek?
Az tény, hogy van még min dolgozni, de alapvetően azt azért látni kell, hogy megvan az Eb-rutinunk. Az alapkoncepció az, hogy szeretnénk magunkat jól érezni az autóban és abba a flow-ba kerülni, amibe most ezen a versenyen kerültünk. Figyelni fogjuk az eredményeket, hazudnék, ha azt mondanám, hogy csak kocsikázni megyünk oda. Ennyi rutinnal, egy ilyen autóval, ezekkel a beállításokkal természetesen szeretnénk jól szerepelni. Azt pedig majd meglátjuk, hogy a többiek mennyit fejlődtek. A jó eredmény érdekében iktattuk be ezt a tesztversenyt, ezért voltunk decemberben tesztelni és még a verseny előtt is tesztelünk a helyszínen.
Nekünk itthon, és nektek is nagyon tetszik az autó, de a spanyoloknak mennyire tetszett az új dizájn?
Nagyon díjazták a dekort, a social médiában rengeteg helyen feltűntünk a hétvége alatt. Én ezeket kevésbé tudom mérni és figyelni, de a csapatmédiát felügyelő lányomtól azt az információt kaptam, hogy nagyon sok megtekintésünk volt. Volt például olyan posztunk is, amelyet eddig 16-18000-ren néztek meg. Személyesen is sokan odajöttek hozzánk, figyeltek minket, ezt éreztük is. Az is igaz, hogy ezen a versenyen az Eb múltunkkal, a dobogós helyezéseinkkel megvolt a nevünk, kiemelt versenyzőknek számítottunk. Aranyosak, kedvesek voltak és nagyon megköszönték, hogy eljöttünk a versenyünkre, ami egy nagyon jól szervezett, hangulatos futam volt.
