back to top
2024. november 22. 08:09

KezdőlapNE VEDD ELHatékonyabb aerodinamikát kap a Skoda Fabia Rally2

Hatékonyabb aerodinamikát kap a Skoda Fabia Rally2

-

A Rally2 szabályrendszere annak ellenére, hogy sok területen meglehetősen kötött, bőven nyújt lehetőséget a fejlesztésekre is. Az egyik ilyen az aerodinamika, ami a Rally1-es autók után a Rally2-esekben is egyre nagyobb szerepet kap. A Skoda Motorsport gőzerővel fejleszti az új Fabiát, ennek egyik fontos eleme az aerodinamika lesz.

Az utcai autó már eleve jó alap, az új Fabia légellenállási együtthatója 0,28, ami a kategóriában a legjobbak között van. Az elődmodell Cw értéke 0,32 volt – látható a fejlődés. A közel tíz százalékos csökkenés a közúti modellen üzemanyag-takarékosságot jelent, a rallyban azonban más szempontok számítanak.

A hatékonyság a kulcsszó, ennek mentén folyt a munka. „A fő fejlesztési cél a nagyobb leszorítóerő volt, egyúttal javítva az autó általános aerodinamikai hatékonyságát” – mondja Lukas Vojik, az aero részleg munkatársa.

Fontos, hogy a Rally2-ben tilos az aktív elemek használata, emiatt volt olyan terület ahol visszalépés történt. A hűtőrács mögötti elektromosan állítható lamellákat ki kellett szerelni az autóból. Az első lökhárítón viszont megtartották a nyílásokat amelyek az autó oldala melletti légáramlatot generálják, de ennek együtt kell működnie a rallyautó splitterével is.

Skoda Fabia Rally2
foto: Skoda Motorsport

Nem meglepő, hogy a legfontosabb aero elem a hátsó szárny, az viszont érdekes, hogy az ide érkező áramlatot már a tetőlemez alakításával szabályozzák. Sőt a versenyzőket friss levegővel ellátó nyílást is úgy formálták, hogy minél tisztább levegő érkezzen a hátsó szárny felé.

„A hátsó szárny sokkal nagyobb az utcai modellnél. A teljes leszorítóerő duplája a most futó Fabia Rally2 evo hasonló értékének” – mondja Lukas Vojik.

Skoda Fabia Rally2
foto: Skoda Motorsport

A munka először számítógépen kezdődött. A CFD szimulációval kapott eredményeket előbb a szélcsatornában ellenőrizték, majd a spanyolországi aszfaltos és murvás teszteken valós körülmények közt fejezték be a munkát. Az autó már versenyen is indult, Kris Meeke gyűjtött vele tapasztalatokat.

Friss