2022. december 10. 00:32
KezdőlapNE VEDD ELÚjabb technikai részleteket mutatott a Skoda az új Rally2-es Fabiáról

Újabb technikai részleteket mutatott a Skoda az új Rally2-es Fabiáról

-

- Hirdetés -

A mérnököknek nem gyakran van lehetőségük a semmiből kifejleszteni egy új versenyautót. Az új generációs Skoda Fabia Rally2-vel lehetőségük adódott, hogy a nulláról kezdve új biztonsági struktúrát építsenek az új versenyautónak.

Az új generációs Skoda Fabia Rally2 a jelenlegi raliautótól eltérő alapokra, az utcai modell padlólemezére épül.  „A sorozatgyártású Skoda Fabia új platformja nagy szilárdságú és ultranagy szilárdságú acélból készül az utasbiztonság szempontjából kritikus területeken. Ez az új generációs Skoda Fabia Rally2 számára is előnyös.

A karosszéria jobb torziós szilárdságában és a rallyautó karosszériájának jobb tartósságában jelentkezik” – magyarázza Tomáš Karniš, a Skoda Motorsport biztonságért felelős mérnöke. „2015-ös debütálása óta a jelenlegi Skoda Fabia Rally2 is bizonyította már ellenállóképességét a balesetekben.

Ezeknek a baleseteknek adatai a való életből származnak, ami segített nekünk, hogy az új autó biztonsági paramétereit tovább javítsuk. Összehasonlítottuk ezeket az adatokat a jelenlegi raliautóról szerzett egyéb tapasztalatokkal, és újradefiniáltuk az új generációs Skoda Fabia Rally2 karosszériájának terhelési értékeit.”

- Hirdetés -
- Hirdetés -

A mérnökök csapata számos számítógépes szimulációt készített a végeselem-módszer (FEM) segítségével. Ez a megközelítés, leegyszerűsítve, lehetővé teszi összetett rendszerek viselkedésének szimulálását nagyszámú, ismert tulajdonságokkal rendelkező egyszerű elemre való felbontással. „A számításokat kiterjedt tesztelés követte aszfaltos és murvás utakon, hogy igazoljuk a szimuláció eredményét” – teszi hozzá Karniš.

Az új generációs Skoda Fabia Rally2 biztonsága meghaladja az FIA által támasztott követelményeket, például az oldalsó ütközés szempontjából releváns betétek jelentősen túlméretezettek az FIA szabályaihoz képest. Természetesen ebben az esetben is a bukóketrec alkotja a versenyzők biztonságát célzó stratégia gerincét, amelynek méreteit és anyagát a szabályok határozzák meg. Az új autó bukóketrece 35 méter nagy szilárdságú króm-molibdén csőből áll.

Skoda Fabia Rally2
foto: Skoda Motorsport

„Szerelőink innovatív módszert alkalmaznak az autó ezen részének megépítésére: a biztonsági cellát minősített hegesztő szakemberek kézzel hegesztik a csupasz platformra, még mielőtt az oldalsó részeket és a tetőt hozzáadnák. Ez a módszer nagyobb pontosságot, valamint jobb csőcsatlakozásokat és méretpontosságot garantál” – mondja Tomáš Karniš.

Noha az új generációs Skoda Fabia Rally2 biztonsági szerkezetének minden területét továbbfejlesztették, a fő cél az oldalsó ütközésbiztonság jelentős növelése volt. Ennek érdekében a mérnökök három területre koncentráltak: az ülésrögzítéseken, a bukókeret ajtókban található részein, és az ajtópaneleken.

Az autó bal és jobb oldalát az ülések tartószerkezete és egy kiegészítő sín köti össze. Így az oldalütközés erői jobban átadódnak az autó egyik oldaláról a másikra. „Ez csökkenti a karosszéria és a bukóketrec deformációját. Ezen a téren is túlszárnyaljuk az FIA követelményeit” – magyarázta Karniš. Ezenkívül az új generációs Fabia Rally2 további megerősítéseket kapott a bukóketrec ajtókeresztjein, amelyek további védelmet nyújtanak az oldalirányú erők ellen.

A Rally2 autók belső ajtóburkolatait energiaelnyelő habbal kell feltölteni. „Az új generációs Fabia Rally2 párnázottsága ezen a területen is meghaladja az FIA által előírt mennyiséget” – mondja a mérnök. Ezenkívül hat réteg szénszál és kevlár zárja le a habot a pilótafülke irányába, hogy megvédje a személyzetet az éles szilánkoktól.

Skoda Fabia Rally2
foto: Skoda Motorsport

A biztonsági övek rögzítési rendszerét is továbbfejlesztették. A vállhevederek rögzítési pontjainak szilárdságának és merevségének további javítása érdekében az autó mindkét oldalán egy plusz bukócső darabot helyeztek el. A védelem utolsó eleme a bevált tűzoltórendszer, amely a pilótafülkében és a motortérben habszóró fúvókákkal felszerelt automata egységet és kézi tűzoltó készülékeket tartalmaz.

A továbbfejlesztett biztonsági szerkezet egyik hozadéka a karosszéria fokozott tartóssága, ami a üzemeltetési költségeinek csökkenését jelenti.

Az új karosszéria tartóssága szintet lép a mostani autóhoz képest” – fejezte be Tomáš Karniš.

Az új Skoda Fabia Rally2 várhatóan az év végén kerül a pályákra, kérdés, hogy a jelenlegi helyzetben a Skoda Motorsport milyen ütemben tudja majd teljesíteni a rendeléseket.

Friss