A Skoda autógyártól megszokhattuk, hogy az igen gazdag rally múltját és jelenét is bőségesen felhasználja a márka promótálására. Most a Fabia, a Scala és a Kamiq Monte-Carlo bemutatójára vitték el a Skoda 130 RS-t, amely 1977-ben nyert kategóriát mega Monte-Carlo Rallyn.
„A Monacói Hercegség utcáin tartott sajtóesemény főszereplője az új Fabia Monte-Carlo volt, de a Kamiq Monte-Carlo és a Scala Monte-Carlo is látványosan követte
Nem véletlen, hogy a Skoda a Côte d’Azur híres területének nevét választotta néhány modelljének sportos változatához. Ez a Skoda autógyár gyökereiből és a legendás Monte Carlo Rallyn elért sikereiből ered.
Éppen ezért az egyik bemutatott autó a Skoda 130 RS volt, amely 1977-ben a híres rallyn kategóriájában az első két helyet szerezte meg” – áll a gyár közleményében.
A Skoda 130 RS coupé, 1975 tavaszán készült és a 110 R (1970-1980) szériamodellen alapult. Az „RS”, az 1970-es és 1980-as évek egyik legsikeresebb versenyautója az 1300 köbcentiméterig terjedő kategóriában, mindössze 720 kg-ot nyomott. A kiválasztott karosszériaelemeket, például a tetőt, a motorháztetőt és a külső ajtópaneleket alumíniumötvözetből préselték az utcai autók karosszériájának a gyártó üzemében.
A lökhárítókat és a motorháztetőt üvegszálból készítették. Az első tengely megegyezett a korábbi Š 200 RS versenytípuséval, míg a hátsó felfüggesztés új tervezésű volt.
A 130 RS szíve az OHV négyhengeres motor, amely hasonló a szériamotorhoz, de a versenyzéshez módosították, és az Š 120 S Rallye autókban tesztelték. Az 1,3 literes motor akár 130 lóerőt (96 kW) is leadhatott.
Műszaki különlegességei közé tartozott a két dupla Weber-karburátor, a nyolcjáratú hengerfej és a sportkocsikban vagy éppen ellenkezőleg, a terepjárókban – a hagyományos olajteknőben lévő olaj nem kívánt túlfolyása miatt – gyakori szárazkarteres megoldás. A motorblokkot – a sorozatgyártású változatnak megfelelően – alumíniumötvözetből, progresszív cseh technológiával öntötték; a hengerfej szürke vasöntvényből készült.
Paradoxnak tűnhet, hogy a 130 RS sorozat „csupán” négyfokozatú sebességváltóval érte el híres versenysikereit, mivel a szocialista blokk beszállítói akkoriban nem tudtak homologizációs sorozatban ötfokozatú sebességváltót biztosítani. Ennek ellenére a 130 RS körpályás versenyváltozatai akár 220 km/h-s sebességet is elértek.
A 130 RS az egyik legnagyobb sikerét az 1977-es Monte-Carlo Rallyn érte el. 198 páros indult a versenyen, de hat nappal később a célban a két Skoda 130 RS kupé mellett csak 43 autó ért célba. Václav Blahna és Lubislav Hlávka nyerte a kategóriát, őket követte Milan Zapadlo és Jiří Motal. A két 130 RS kupé abszolút értékelésben a tizenkettedik és a tizenötödik helyen végzett.