2023. január 31. 14:18
KezdőlapNE VEDD ELPaddon az Ázsia-Óceánia Rally Bajnok 2022-ben

Paddon az Ázsia-Óceánia Rally Bajnok 2022-ben

-

Hayden Paddon az Új-Zélandi bajnoki cím után megszerezte az Ázsia-Óceánia Rally Bajnokság (APRC) bajnoki címét is, miután több probléma ellenére is nyerni tudott az ausztrál döntő futamon. 

Az APRC bajnokságot 1988 óta rendezik meg Ázsia és Óceánia térségében, és amíg eleinte az N-csoportos autók domináltak, addig az utóbbi években a S2000-es, majd R5-ös autók vették át az uralmat. 

Az első években még a bajnokság döntő része egyben WRC futam is volt, így a Mazda, a Toyota, a Mitsubishi és a Subaru versenyzői is részt vettek a sorozatban. 1990-ben így lett APRC bajnok Carlos Sainz, de Juha Kankkunen, Didier Auriol, Colin McRae, Tommi Makinen, Richard Burns és Ari Vatanen is nyert Ázsia-Óceánia bajnoki futamot. Sok WRC csapat fiatal tehetségeik fejlesztése céljából indította versenyzőit.  

A 90-es évek második felében már csökkent a gyári csapatok létszáma, 2000-ben rendezték az utolsó közös WRC-APRC futamot Új-Zélandon. A 2000-es évek közepétől csak privát versenyzők indultak a bajnokságban, azonban a S2000-es autók megjelenésével a Proton gyári csapattal tért vissza az APRC-be. 

A 2010-es években a Skoda ebben a bajnokságban adott lehetőséget fiatal versenyzőinek a fejlődésre, így Esapekka Lappi, Ole Christian Veiby és Jan Kopecky is megfordult a sorozat versenyein. 

Amíg sokáig az autók műszaki adatai alapján alakították ki az alsóbb kategóriákat, addig később már földrajzi szempont alapján hozták létre az Ázsia Kupát, Óceánia Kupát. 

2019-ben ismét változott a bajnokság lebonyolítása, amíg évközben Ázsiában és Óceániában hirdettek régiós bajnokot, az abszolút bajnoki címről egy verseny döntött, így először a Kína Rally, idén pedig az ausztrál a Coffs Coast Rally, melyet az Ausztrál Rally korábbi pályáin rendeztek. 

A járvány éveiben, 2020-ban és 2021-ben nem rendezték meg a bajnokságot. 

Idén az Ázsia Kupán belül a Dél-India Rallyt, a japán Montre Rallyt, valamint az indonéz Danau Toba Rallyt rendezték meg, amik után a finn Heikki Kovalainen, az indonéz Rifat Sungkar, és az indiai Karna Kadur egyaránt egy győzelemmel zárt, 30-30 pontot gyűjtve. 

Az Óceánia Kupában pedig az egyaránt ausztrál Adelaide Hills Rallyt, valamint a döntő Coffs Coast Rallyt rendezték meg, amik után az ausztrál Lewis Bates lett a bajnok. 

Az abszolút bajnoki címről döntő Coffs Coast Rallyn végül hatan indultak, a végső győzelmet pedig Hayden Paddon és John Kennard szerezte meg annak ellenére, hogy a verseny elején a Hyundai i20 AP4 turbójával és hajtásával is probléma adódott. Az idei Új-Zélandi Rally Bajnokságot is megnyerő páros végül azonban így is 4:09 perc előnnyel nyert Lewis Bates és az ír Richie Dalton előtt. 

A versenyt végül négyen fejezték be az APRC értékelésében Daniel Gonzalez lett a negyedik, míg Harry Bates és Luke Anear egyaránt baleset miatt esett ki. 

APRC bajnokok 
1988 Kenjiro Shinozuka, Fred Gocentas (JPN/LTU) Mitsubishi Galant VR-4
1989 Rod Millen, Tony Sircombe (NZL) Mazda 323 4WD
1990 Carlos Sainz sen, Luis Moya (ESP) Toyota Celica GT-4 ST165
1991 Ross Dunkerton, Fred Gocentas (AUS/LTU) Mitsubishi Galant VR-4
1992 Ross Dunkerton, Fred Gocentas (AUS/LTU) Mitsubishi Galant VR-4
1993 Peter “Possum” Bourne, Tony Sircombe (NZL) Subaru Legacy RS
1994 Peter “Possum” Bourne, Tony Sircombe (NZL) Subaru Impreza 555
1995 Kenneth Eriksson, Staffan Parmander (SWE) Mitsubishi Lancer Evo III
1996 Kenneth Eriksson, Staffan Parmander (SWE) Subaru Impreza 555
1997 Kenneth Eriksson, Staffan Parmander (SWE) Subaru Impreza WRC’97
1998 Yoshio Fujimoto, Tony Sircombe (JPN/NZL) Toyota Corolla WRC
1999 Katsuhiko Taguchi, Ron Teoh (JPN) Mitsubishi Lancer Evo IV
2000 Peter “Possum” Bourne, Mark Stacey (NZL/AUS) Subaru Impreza WRX
2001 Karamjit Singh, Allen Oh (MAS) Proton Pert
2002 Karamjit Singh, Allen Oh (MAS) Proton Pert
2003 Armin Kremer, Fred Berssen (GER) Mitsubishi Lancer Evo VII
2004 Karamjit Singh, Allen Oh (MAS) Proton Pert
2005 Jussi Valimaki, Jarkko Kalliolepo (FIN) Mitsubishi Lancer Evo VIII
2006 Cody Crocker, Benjamin Atkinson (AUS) Subaru Impreza N12
2007 Cody Crocker, Benjamin Atkinson (AUS) Subaru Impreza N12
2008 Cody Crocker, Benjamin Atkinson (AUS) Subaru Impreza WRX
2009 Cody Crocker, Benjamin Atkinson (AUS) Subaru Impreza N14
2010 Katsuhiko Taguchi, Chris Murphy (JPN/AUS) Mitsubishi Lancer Evo X
2011 Alister McRae, William Hayes (GBR/AUS) Proton Satria Neo S2000
2012 Chris Atkinson, Stéphane Prévot (AUS/BEL) Skoda Fabia S2000
2013 Gaurav Gill, Glenn MacNeall (IND/AUS) Skoda Fabia S2000
2014 Jan Kopecky, Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia S2000
2015 Pontus Tidemand, Emil Axelsson (SWE) Skoda Fabia R5
2016 Gaurav Gill, Glenn MacNeall (IND/AUS) Skoda Fabia R5
2017 Gaurav Gill, Stéphane Prévot (IND/BEL) Skoda Fabia R5
2018 Yuya Sumiyama, Takahiro Yasui (JPN) Skoda Fabia R5
2019 Lin Dewei, Kepeng Le (TPE/CHN) Subaru XV
2022 Hayden Paddon, John Kennard (NZL) Hyundai i20 AP4 

További bajnokok

Fotó: FIA APRC

Friss