back to top
2024. szeptember 08. 01:57

KezdőlapNE VEDD ELA verseny, melynek nem sikerült legfőbb célját elérni, mégis egy meghatározó korszakot...

A verseny, melynek nem sikerült legfőbb célját elérni, mégis egy meghatározó korszakot indított el

-

2006-ban Dél-Afrikának komoly esélye volt a WRC naptárba kerülésre, a Zulu Rallyt ezért nagy érdeklődés mellett rendezték meg. A legfőbb célt ugyan nem sikerült a versenynek elérni, a rendezvény azonban elindította az IRC bajnokságot. 

A Zulu Rallyt 1972-ben rendezték meg először a Dél-Afrikai Köztársaság legnagyobb városa, Johannesburg környékén a helyi bajnokság részeként. Kilenc évvel később már helyet kapott az Afrikai Rally Bajnokság naptárában, ahol 1999 kivételével egészen 2007-ig maradt is. Később, 2012-ig pedig már csak a nemzeti bajnokság naptárában kapott helyet. 

2002-ben a kenyai Szafari Rally utoljára szerepelt WRC naptárban, egészen 2021-ig, a dél-afrikai szervezők pedig szerették volna, ha a Zulu Rally került volna a kenyai verseny helyébe ezáltal ismét Afrikában vendégül látva a WRC mezőnyt. 

2006-ban az FIA lehetőséget adott Dél-Afrikának, hogy WRC kandidáló versenyt tartsanak, a május 26-27-én rendezett murvás versenyen pedig a helyi, a kontinensbajnoki és az IRC bajnokság mezőnye is elindult, így összesen 60 páros állt rajthoz, akiknek 12 szakaszt és 233.7 km-es versenytávot kellett teljesíteniük. 

A Zulu Rally iránti nagy érdeklődést növelte, hogy az Eurosport által létrehozott IRC bajnokság történetének is ez volt a legelső futama, így a rally történéseiről nem csak a helyszínen lévők, de a TV nézők is értesülhettek a fél órás összefoglalónak köszönhetően. 

A pályákon végül Alister McRae és Gordon Noble volt a leggyorsabb Evo VIII-as Mitsubishivel, akik 56 másodperc előnnyel nyertek a S2000-es Volkswagent irányító Enzo Kuun és Guy Hodgson páros előtt, míg a harmadik helyet a szintén dél-afrikai Etienne Lourens és Andre Vermeulen duó szerezte meg S2000-es Toyotával, 5:28 perc lemaradással. 

“Jó küzdelem volt a S2000-es autók ellen, sajnálom, hogy legközelebbi riválison Serge Damseaux az utolsó előtti szakaszon kicsúszott a S2000-es Toyotával – mondta a 12 szakaszból ötöt megnyerő Alister McRae a verseny végén. – Azt gondolom, hogy kiváló volt a szervezés, ráadásul mindvégig sütött a nap. Kicsit többet vártam a S2000-es autót vezetőktől, azt gondoltam, hogy nehezebben sikerül a tempójukat követni. Láttam ezeket a típusú autókat az Olasz Rally Bajnokságban és sokkal gyorsabbnak gondoltam őket. A pályák nagyon jók voltak, sokat kellett birkózni velük, azt hiszem az utolsó pályának utolsó 10 km-nek törlése jó döntés volt, mert az a pálya nagyon leromlott. Azt hiszem, hogy nagyszerű verseny lenne ez a WRC-ben is, ahol most inkább sprint futamok vannak, és azért, hogy Afrikában van, nem kötelező Szafari Rally jellegű maratoni versenyt rendezni.” 

Alister McRae indulása a versenyen sokáig kérdéses volt, mert az autót szállító hajó elromlott, így a Mitsubishi csak az utolsó pillanatban érkezett meg Új-Zélandról Dél-Afrikába. 

“Az autónak május 11-én már meg kellett volna érkeznie Durbanbe, azonban amikor május 18-án a városba érkeztem, kiderült, hogy az a hajó elromlott, és nem tudni, hogy mikor ér Aucklandből Szingapúrba, amin keresztül ide érkezik – mondta Neil Allport a Mitsubishi építője és felkészítője. – Később minden nap mást mondtak, hogy mikor érkezik meg az autó, de végül a verseny előtti szerdán, 2 órával a gépátvétel előtt megjött. Végül még tesztelni is tudtunk keveset, szerencsére Alister azonnal elégedett volt vele.” 

A verseny végül azonban nem nyerte el a WRC rendezés jogát, ráadásul az IRC bajnokságnak is csak egyszer tudott otthont adni, ugyanakkor elindította annak 2012 végéig tartó sikeres korszakát. A 2012-es verseny után évekig nem sikerült megrendezni a Zulu Rallyt, és bár 2022-ben tervben volt az újjáélesztés, végül ez mégsem sikerült. 

Friss