back to top
2024. november 22. 13:42

KezdőlapNE VEDD ELBoldog születésnapot Janika!

Boldog születésnapot Janika!

-

Hét abszolút magyar bajnoki cím, szerénység, szókimondás – Janika. A hazai rally egyik meghatározó alakja ma ünnepli 54. születésnapját. A sors fintora, hogy a kezében benne vannak a jó eredmények, hiszen nem felejtett el autót vezetni, rallyversenyen mégis csak a szervizparkban vagy a pályák mentén találkozhatunk vele.

Édesapjától örökölte az autósport szeretetét. A család együtt kísérte id. Tóth Jánost a versenyekre, és a hegyi pályákon többször is Janika vezette a versenyautót a rajthoz. Rutinja már volt ekkkoriban, 14 évesen már édesanyja 850-es Fiatját vezette a lezárt parkolókban.

17 évesen rallycrossban kezdett versenyezni egy 17 éves BMW-vel. A profi autóversenyző édesapa tudta, hogy fiának csak akkor van keresnivalója az élvonalban, ha az autókat is ismeri, ezért az öreg 02-est együtt rakták össze. Egy évre rá a 325 IX-szel már magyar bajnok volt, és ezzel járt a ralis licensz is. Faludy Lászlóval indult az első versenyén a Mecseken. A navigátorválasztás nem volt véletlen, id. Tóth János korábbi navigátorában megbízott, úgy érezte, fia mellette van jó kezekben. Mint minden komolyabb pályafutás elején itt is volt néhány kisebb nagyobb esés, de ekkor már minden szurkoló látta, hogy a génekkel nincs baj, vagy egyszerűbben kifejezve: Janikának aranykeze van.

A BMW A-csoportossá fejlődött, a jobb egybe pedig Gergely Ferenc ült. A csapat összeállt, már csak az autóval volt baj. Nem volt rossz kocsi a BMW, de a Lanciákkal nem tudta felvenni a versenyt. Mégis a Toyotára esett a választás, és az ST165-tel az első versenyen a 92-es Salgón már a dobogó tetején ünnepelt a páros. A nagy ellenfelek ugyan gondokkal küzdöttek (Ranga kiesett, Ferjáncz motorhibával küzdött), de az első abszolút győzelmet sosem adják ingyen, és nem is szokás elfelejteni. Szóval Janika megérkezett az elitbe.

Év végén bajnoki második helyezettként jött az első nemzetközi tapasztalat, az EB futam San Marinoban. A Lanciával induló hazai pályán versenyző olaszokkal nem volt könnyű, 13. helyen végeztek, de célba értek!

Két évig Papp György váltotta Gergely Ferencet a navigátori ülésben, Janika pedig egyre több tapasztalattal versenyzett. 1994-ben a szezonzárón egy motorhiba miatt elúszott a bajnoki cím lehetősége, de ha mélyebbre tekintünk akkor a leggyengébb pont az anyagi háttér volt. Váltani kellett.

1995-ben új autó, egy ST185, a gömbölyű Celica, régi-új navigátor, Gergely Ferenc, és új menedzsment érkezett. No meg Rolf Schmidt, aki az autót és a szervizhátteret biztosította. Az Aral-Colonia Rally Team pedig a szezonnyitós kiesés után mindent megnyert és ifj. Tóth János megszerezte első abszolút bajnoki címét.

Aztán a másodikat 1996-ban. Itt már az ST205-ös Celiával mentek, a csapat pedig az olasz Grifone volt. A bajnoki címért a jutalom pedig egy világbajnoki részvétel volt, a Sanremo Rallyen indulhattak. Azzal a Toyotával amivel korábban Auriol és Markku Alén is versenyzett. A mezőnyben pedig ott volt McRae, Sainz, Auriol és a többi ász. Az első napon egy esés után folytatni tudták, be is fejezték a versenyt első magyarként egy vb futamon, ráadásul az abszolút 11. helyen, de mégsem volt elégedett.

1997-ben a páros öt futamból ötöt nyert és újra bajnok lett. Most is Ranga volt a legnagyobb ellenfél, de Janika mindig sportszerűen hozzáteszi, hogy ekkor már nagyon elhatalmasodott a betegség a nagy riválison, aki a szezon végén be is fejezte aktív pályafutását. A következő évben jött viszont Kiss Ferenc, Érdi is Toyotára váltott, Janikáék pedig két alkalommal is hibáztak az új Corollával, így a bajnokságban harmadikak lettek. Év végén újabb WRC futam Sanremoban tisztes helytálással, majd egy remek győzelem a Semperiten. 1999-ben folytatódott az ifj. Tóth – Kiss csata és Janika hiába igazolt egy Tóthot – Tóth Imrét – a navigátori ülésbe, megint Kiss lett a bajnok.

Új évezred új korszak

A Toyotától 2000-ben az első verseny után elbúcsúzott ifj. Tóth János, és elkezdődött a Peugeot korszak, ahol ismét Rolf Schmidt adta az autót és a hátteret. Három év, három bajnoki cím, összegezhetnénk ezt a korszakot, amire még a gyár is nagyon büszke volt, hiszen a 206 WRC első nemzeti bajnoki címét a magyar páros szerezte. Ugyanakkor hatalmas munka volt emögött az eredmény mögött, 2002-re például új főszponzort is kellett találni. Hatszoros bajnokként fejezte be a 2002-es szezont Janika. Benik, Érdi, Turi, Tagai voltak ekkor a mezőnyben, a névsor pedig meg is határozza ezeknek a sikereknek az értékét.

Tóth János
foto: STom

2003-ban megszakadt a sorozat, sőt év végén egy korszak is véget ért. Tóth Imre kiszállt, és egy év szünet következett. Innen nehéz talpra állni, de Janika megtanult küzdeni. 2004-ben az íróasztal és a telefon mellett folyt a munka, az eredmény pedig 2005-re egy 206 WRC lett, navigátorként pedig egy miskolci hölgy Bahor Bea érkezett. Az autót korábban Rovanpera, Burns és Grönholm használta, Janika pedig tudta, hogyan kell méltón folytatni vele a pályán. Három győzelemmel újabb bajnoki trófea került fel a polcra, a hetedik.

Tóth János
foto: STom

2006-ban a 206 WRC helyett a 307 WRC érkezett, változott a gumimárka is, de a legnagyobb gondot az okozta, hogy hiába nyertek három versenyt a bajnoki cím mégsem lett meg. Év végén az utolsó mindent eldöntő versenyen némi plusz üzemanyag is érkezett a Mecseken az autóba éjjel a szervizparkban. Benzin helyett gázolaj, a magyar rally történelemkönyvébe pedig egy újabb szégyenletes és szánalmas eset került ezzel.

WRC helyett S2000

A Peugeot marketingosztálya a WRC helyett az S2000-re szavazott, a versenyzők pedig nem szólhattak bele a döntésbe. A jóval gyengébb autóval azonban megint egy szép korszak következett az IRC, ami ma már ERC, vagyis az Eb. Pokoli erős mezőnyben harcolt Janika és Bahor Bea, aztán 2007 közepétől már Tagai Róbert navigált.

Tóth János
foto: STom

2010-ben és 2011-ben újra a hazai bajnokság volt a fókuszban. Abszolút második helyen végeztek mindkét szezonban, de valami hiányzott. A 2000-res évek WRC aranykora után nem volt már az igazi a hazai rally, a nézők is kezdtek eltűnni a pályák széléről.

Tóth János
foto: STom

Három év szünet következett, aztán a Peugeot 208 T16-tal egy újabb lehetőség. Szőke Tamással két éven át versenyeztek. Abszolút harmadik hellyel mutatta meg ifj. Tóth János, hogy még a kevésbé jól sikerült konstrukcióval is versenyképes. De hiába nyert 2016-ban Kassán, év végén az aktív versenyzői pályafutása is véget ért.

Manapság a Peugeot 208 Kupában tanácsaival segíti a fiatalokat, mi pedig várjuk azt, hogy ismét autóban lássuk. A hatodik magyar tulajdonú WRC akár egy Peugeot 208 is lehetne Janika garázsában. Megérdemelné, az nem kérdés, ahogy az sem, hogy jó helyre kerülne az autó.

Forrás:Rallycafe

Friss