2022. december 01. 18:08
KezdőlapNE VEDD ELHerczig Norbert: "Most a saját kezünkben van a döntési lehetőség."

Herczig Norbert: “Most a saját kezünkben van a döntési lehetőség.”

-

- Hirdetés -

Herczig Norbert is elolvasta az MNASZ tisztújító közgyűlése előtt elkészült elnökjelölti programokat. Norbi is válaszolt kérdéseinkre a küldöttgyűlés előtt. Azt is elárulta, hogy Szujó Zoltánt már korábban is alkalmasnak gondolta a szövetség vezetésére.

“A múltban többször volt olyan beszélgetésem Szujó Zolival, amikor felvetettem neki, nagyon jót tenne a magyar autósportnak, ha ő vállalná az elnökséget. Őszintén mondom, rajta kívül nem találkoztam még olyan magyar emberrel, aki mind a magyar-, mind a nemzetközi autósportból annyira felkészült és naprakész lenne, mint ő. Engem személy szerint óriási örömmel tölt el, hogy ez a jelöltség most megvalósult. Örülök, hogy sikerült őt meggyőzni. És ezt követően az már nem is volt kérdés számomra, hogy ha ezt a döntést meghozza, minden tudását, szívét, lelkét bele fogja tenni a feladatba. Döntését követően rövid időn belül egy jól átgondolt, kidolgozott programmal állt a tagság elé. Sőt a magyar autóversenyzők számára az is unikum, hogy országjáró körút keretében személyesen találkozik szeretett sportunk tagjaival, ahol nem csak bemutatja programját, de meghallgatja a sportolókat, kíváncsi a véleményükre és interaktív beszélgetéseket folytat. Emlékeim szerint ilyen szintű együttműködési hajlamot, nyitottságot és a sportunkért való pozitív tenni akarást nagyon régen nem láttam, tapasztaltam Magyarországon.”

- Hirdetés -

A korábbi kapcsolatotok során, hogy ismerted meg Zolit?

“A közelmúltban – az ERC podcastban – sikerült együtt dolgoznunk, bár mi korábban is többször kerültünk már szakmai kapcsolatba. Aki ismeri Zolit, szerintem egyetért velem, ha azt mondom, ő jó értelemben az autó- és motorsport megszállottja, legyen szó rallyról, F1-ről, vagy MotoGP versenyekről. Bármiről kérdezheted, lesz róla információja és biztosan egy előre mutató beszélgetésben lesz részed vele. Komoly szakmai elköteleződése van, aktívan beleássa magát egy-egy témába, legyen szó egy adott szakág problémáiról, egy rendezvény kivitelezéséről, vagy akár egy szervezet munkásságáról. Hatalmas tudással bír, amire nekünk óriási szükségünk van. Amikor elkezdtük a közös munkát a rallyval kapcsolatban – ami nekem szintén a szívügyem -, nagyon gyorsan feltűnt, Zoli milyen könnyedén, jó meglátásokkal, rendszerben gondolkodva tudta beleásni magát a magyarországi rallye szakág működésébe, hibáiba, problémáiba. Mennyire gyorsan felismerte, melyek azok a sarokpontok, amiken változtatni kell ahhoz, hogy a szakág ismét fiatalos lendülettel, a sportolókra koncentrálva nyújthasson reményt a jövő ifjúságának. Nagyon kedvelem benne, hogy minden hír, információ esetében rendkívül olvasott, de a mélyreható ismerete mellett mindig ügyel arra, hogy csak akkor alkosson véleményt, ha az adott témában jónéhány külső-belső ember véleményét is kikérte. Láttam, mekkora elánnal képes a feladatra koncentrálni, és látom, most ugyanezzel a hozzáállással készítette el a stratégiát, dolgozta ki a magyar autósport pozitív jövőjét előirányzó programját és tevékenykedik a magyar autósport sportolóinak érdekében.”

Herczig
Fotó: @World / Red Bull Content Pool
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Sok versenyző azért indul külföldön, mert itthon menne ugyan, de nem találja meg azt a támogató környezetet, amire versenyzőként szüksége van, vagy a támogatói elvárnák. Te ezt mennyire tapasztalod?

“Ezeket a hangokat én is hallom. Ha saját tapasztalatról kell beszélnem, azt mondanám, hogy a nemzeti bajnokságból az ERC sorozatába sok esetben inkább azért jönnek a csapatok, mert szintet szeretnének lépni. Ezért ez a negatív indíttatás nálunk nem jellemző. Az azonban biztos, hogy számos nemzetközi bajnokságban szép számmal indulnak magyar autó-, és motorsport versenyzők. Ennek a miértjét én nem tudom. A nemzetközi tapasztalataim birtokában azonban ma már számomra is egészen más megvilágításba került a hazai rally bajnokság. Magyarország európai viszonylatban is nagyon jó területi adottságokkal rendelkezik, jónéhány régiónk van, ahol nemzetközi színtű rallyversenyeket lehetne rendezni. Néhány éve azonban itthon egy-egy futam kivételével a magyar rallyversenyzés színvonala semmilyen nemzetközi, vagy más európai nemzeti bajnokság mércéjét nem üti meg. A futamok egynaposak, évek óta ugyanazokon a megtanult a szakaszokon autóznak a versenyzők. Tegyük a szívünkre a kezünket, és válaszoljunk magunknak őszintén, sportolóként ezeken a futamokon hol van a kihívás, az adrenalinlöket, a sportérték?”

Magyarországnak a múltban az is hatalmas előnye volt, hogy itthon megvolt az autósportot értő és szerető szurkolók közössége. Az elmúlt években azonban az ő közösségük egy része is – a versenyzőkhöz hasonlóan – hitét vesztette. Sajnos ez egy oda-vissza ható körforgás. Ha nincs színvonalas verseny, nincs színvonalas mezőny. Ha nincs színvonalas mezőny, nincs színvonalas nézőközönség. Ha nincs nézőközönség, nincs megfelelő anyagi támogatás, és sorolhatnám tovább. Mindenki gondolja végig magában, a jelenlegi út Magyarországon hová vezeti imádott sportágunkat?”

Herczig
Herczgék a Fafe Rallyn Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Az elkészült stratégiában mi az, ami megfogott?

“A legfontosabb, hogy egy átfogó rendszert, egy racionálisan végig gondolt, jó megítélésű, hosszútávon fenntartható, pozitív magyar autósportot vázol fel, és ami a legfontosabb, hogy mind szakmailag, mind anyagilag átgondolt, kivitelezhető tervezetről van szó.

Míg a jelenlegi elnökség most, a választás előtt tíz nappal tette nyilvánossá kötelező éves beszámolóját, melynek egy része ugyan tartalmaz egy jövőre vonatkozó stratégiáját, nem hivatalos forrásokból hallunk mindenféle információkat, amelyek továbbra is egyszeri ígéreteket tartalmaznak, egyes emberek, egyes csapatok, egyes szakágak részére. Sajnos a magyar autósport tagszervezeti szavazókörének egészét tekintve, hivatalosan továbbra sem tudunk pozitív jövőképet elővetítő konkrétumokról.

Ezzel szemben Zoli egy egymásra épülő, egymással szoros kapcsolatban levő elemekből álló rendszert rakott össze, amihez számos nemzeti, nemzetközi szakmai tapasztalattal rendelkező szakember véleményét kikérte. Az látszik, hogy rengeteg munkával jár majd a megvalósítás, de átfogó reformokat, valódi megújulást, a magyar autósport ismételten pozitív megítélését csak így lehet véghez vinni. Ha valaki alaposan átgondolja az ott leírtakat, akkor azt is látja, hogy ezt nem lehet kizárólag felülről megoldani. Összefogó sportági közösség kell hozzá, és adott esetben annak elfogadása, hogy az egyéni érdekeket háttérbe kell szorítani szeretett sportunk érdekében. Csak a tiszta, átlátható közeg visz a fejlődés irányába.

Most a saját kezünkben van a döntési lehetőség.”

Barum Rally Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Nyilvános az elnökség névsora. Jó a csapat?

“Az élet minden területén a jó munka alapja a megfelelő csapat. Legyen szó üzleti vállalkozásról, csapatsportról, vagy akár egy iskolai közösségről. Természetesen itt is kiemelkedő szerepe van annak, kik a csapat tagjai.  Ismét visszatérek a saját példámra. Versenyzőként a navigátorom és én állunk a dobogón, sőt, sok szakágban csupán a pilóta. Mi aratjuk le a babérokat, minket ünnepel a tömeg, de valójában mi csak egy láncszem vagyunk a gépezetben. Akkor, amikor ott állunk a dobogón, az egész csapatot képviseljük. A mi munkánk nem tudna kiteljesedni, ha nem állna mögöttünk a csapatvezető, a szerelők, a versenymérnök, az abroncs beszállító, a catering személyzete és még hosszan sorolhatnám. Ha a háttér csapat nincs rendben, nem lesz pozitív eredmény, vagy a sikerek csupán tiszavirág életűek lesznek, mert a jól működő háttér legalább annyira fontos, mint a jó itiner. Szujó Zoliék által közzétett elnökségi névsorban látom az erőt. Látszik, hogy széles spektrumú, átgondolt, az autósport teljes szakmai területét igyekszik lefedni, ezzel biztosítottnak látom az utat a közös cél eléréséhez. Nagyon fontos, hogy a magyar autósportot ismét kedvelté tegyük a fiatal sportolók számára, hogy szurkolók és támogatók visszatérjenek a sportágunk mellé és ezzel a magyar autó- és motorsportot ismételten visszahelyezzük a nemzetközi köztudatba.”

Az országjáró körút jó alkalom arra, hogy megalapozottan döntsenek a tagszervezetek a jövőről.

“Erre most azt mondanám, hogy arra buzdítok mindenkit, hallgasson meg minden programot és ennek tudatában döntsön a saját sportolói, a csapata, illetve a szakága jövőjéről. Sajnos azonban azzal kell szembesülnünk, hogy ez lehetetlen. Ahogyan már korábban említettem, a hivatalos jövőre vonatkozó tervezetét a jelenlegi vezetés egy napja, a beszámolója részeként tette közzé. Erről eddig sehol nem olvashattunk, mostantól van rá lehetőségünk. Bár, ha jól informált vagyok, a jelenlegi elnökséggel nem lehet nyilvánosan beszélgetni erről. Így tehát mindenkit csak arra tudok buzdítani, menjen el Szujó Zoli országjáró körútjának hozzá legközelebb eső állomására és személyesen ismerje meg az ő programját. Tegye fel a kérdéseit. Ne maradjanak a fejekben kételyek. És a legfontosabb, ne a „mendemondák” alapján, hanem a saját személyes tapasztalata szerint, nyugodt szívvel, lelkiismerettel és felelőssége teljes tudatában szavazzon december 1-én a saját jövőjére.”

Herczig
@World / Red Bull Content Pool

Friss