back to top
2024. november 22. 08:09

KezdőlapTEREPRALLYTereprally vb: Minden, amit tudnod kell

Tereprally vb: Minden, amit tudnod kell

-

Öt versennyel indult útjára az FIA új világbajnoki sorozata, a tereprally vb. A Dakarral kezdődött sorozat magasabb szintre emeli a tereprallyt, és felhívja a figyelmet, hogy a szakág a Dakaron túl is tartogat izgalmakat. Ebben az összefoglalóban az autósokra vonatkozó érdekességeket gyűjtöttük össze.

A bajnokság elindításának legfontosabb eleme az volt, hogy a szabályozást egységesítsék. A Dakar promótere és versenyzői, az FIA és a FIM végül megegyezett, és sikerült kialakítani azt szabályrendszert amivel kiírhatták az idei évre a világbajnokságot. A versenyhelyszínek közé öt 2000 kilométert meghaladó távú futam került.

A tereprally vb 2022-es versenynaptára
január 1–14. Dakar Rally
március 5–10. Abu Dhabi Desert Challenge
április 25–30. Rally Kazakhstan
június 7–12. Andalucia Rally
október 7–12. Rally du Maroc

A bajnokságba eddig hat csapat nevezett, a Toyota Gazoo Racing, a Bahrain Raid Xtreme, a X-Raid Mini JCW Team, az MD Rallye Sport Optimus, az OT3 By Overdrive és a PH Sport.

Nasser Al-Attiyah, Toyota Gazoo Racing, Dakar, W2RC, rallycafe.hu
Fotó: Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool

Az egyéni és gyártói bajnokság mellett három kategóriában, a T3, T4 és T5-ben értékelik a versenyzőket. A T3 és T4 (SSV) a kizárólag benzinmotorral hajtott könnyű négykerekűeket  takarja, a T5 pedig a kamionok kategóriája.

A versenyek közt is különbséget tesz a szabályzat, három versenyfajtát különbözetnek meg:

  • Cross Country Marathon – naponta legalább 240 kilométeres szelektívek, minimum 2500 kilométer össztávval.
  • Cross Country Rally – ötnapos versenyek (adminisztratív és gépátvétellel együtt maximum hét nap), legalább 1200 kilométeres szelektív össztávval.
  • Cross Country Baja – kétnapos versenyek (adminisztratív és gépátvétellel együtt maximum négy nap), legalább 350 kilométeres szelektív össztávval.

Egységes kritérium, hogy a napi szelektívek hossza nem lehet több 500 kilométernél.

Sébastien Loeb, Bahrain Raid Extreme (Prodrive), Dakar, W2RC, rallycafé.hu
Fotó: Marcelo Maragni/Red Bull Content Pool

A pontozási rendszer is összetett. A verseny típusától és a napi eredményektől is függ, hogy az adott fordulóban hány pontot szerez a versenyző. A végeredmény alapján az első 15 kap pontot, a napok végén pedig az első öt helyezett gyűjthet világbajnoki pontokat.

Cross Country Marathon: 50-40-30-25-20-15-10-9-8-7-6-5-4-3-2 pont, a napok végén 5-4-3-2-1

Cross Country Rally: 30-25-20-17-15-14-10-9-8-7-6-5-4-3-2 pont, a napok végén 5-4-3-2-1

Tehát a maraton versenyeken az első hat kap több pontot, mint a rally fordulókban, a pontozási rendszer többi része megegyezik.

A fenti szisztéma alapján alakult ki a tereprally vb állása az első forduló, azaz a Dakar után.

  1. Nasser Al-Attiyah 85 pont
  2. Sébastien Loeb 84 pont
  3. Yazeed Al Rajhi 51 pont
  4. Jakub Przygonski 36 pont
  5. Mathieu Serradori 33 pont
  6. Lucio Alvarez 25 pont
  7. Bernhard Ten Brinke 21 pont
  8. Sebastian Halpern 19 pont
  9. Nani Roma 18 pont
  10. Vladimir Vasilyev 14 pont

A Dakar után kialakult sorrenden jól látható, hogy mennyire fontosak a napi eredmények. Nasser Al-Attiyah a győzelemért ugyan 20 ponttal többet kapott mint Sebastien Loeb, de a Loeb a jobb részeredményei miatt csak egy ponttal marad el az összetettben Al-Attiyah mögött.

Jó példa Lucio Alvarez is. Az argentin toyotás csak 18. lett a Dakaron, de vb résztvevők közt öt napon is a top 5-ben futott be (az utolsó előtti versenynapon a legjobb volt), és ezzel megelőzte a Dakaron 10. helyen célba érő Vasilyevet. Nani Roma sorsa pedig a negyedik napon megpecsételődött, de a hátralevő szakaszokon annyi pontot gyűjtött, hogy szintén megelőzte Vasilyevet.

Dmitry Sotnikov, KAMAZ Master, Dakar, W2RC, rallycafe.hu
Fotó: Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

A szabályok közt fontos, hogy minden kategóriában kötelező a szűkítő, például a benzinmotoros T1-esek esetén ez 32 milliméteres. A járműveken mindenféle elektronikus kommunikációs, és navigációs eszköz használata tilos, a szabályzat még az okosórákat is tiltja.

A segítségkérésre szolgáló telefonokat a szelektíveken egy speciális dobozban kell tárolni, és kizárólag a járműveken kívül lehet használni, egyébként azonnal ki kell kapcsolni őket. Navigációra kizárólag a szervezők által adatokkal feltöltött GPS-t lehet használni.

A T1-es és T5-ös jármúvek csak kereskedelmi forgalomban kapható gumikat használhatnak. Ezekben a legnagyobb nyomás 8 bar lehet.

Az itinereket előző nap kapják meg a versenyzik, ezeket legkésőbb 18 óráig kell átadni. Az esetleges roadbook módosításokat a rajt előtt 20 perccel meg kell kapniuk a résztvevőknek. Ezen kívül egyéb papír alapú vagy digitális térkép nem lehet a járművekben a verseny alatt.

Nasser Al-Attiyah, Toyota Gazoo Racing, Dakar, W2RC, rallycafe.hu
Fotó: Marcelo Maragni/Red Bull Content Pool

A versenyautók végsebessége is limitált. A szabályok szerint a T1, T2 kategóriában 170 km/h, a T3-ban 135 km/h, a T4-ben 125 km/h a maximum. A kamionok 140-es sebességgel is mehetnek. A sebességtúllépést a szelektíveken, és az összekötő szakaszon is szigorúan büntetik, és nem csak idő, hanem pénzbüntetéssel is jár a gyorshajtás. A szervizpark területén 30 km/h a sebességhatár.

Szigorúan szabályozott a szervizcsapat és a versenyzők kapcsolata. A versenyen a külön meghatározott esetek kivételével egy kilométeren belül nem lehet megközelíteni a versenyzőket. Ételt, italt, ruházatot is csak szabályozott keretek közt kaphatnak a versenyzők.

A flexi szervizekben maximum három szerelő dolgozhat a járműveken. A maratoni szakaszokon a szervizparkban csak a versenyzők szerelhetik a járműveket, kizárólag olyan eszközökkel és alkatrészekkel, amelyeket magukkal vittek.

Fotó: Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

 

 

 

Friss