2022. december 09. 13:58
KezdőlapTEREPRALLYÚj üzemanyagot használ az Audi a Dakaron

Új üzemanyagot használ az Audi a Dakaron

-

- Hirdetés -

A 2023-as Dakaron is három RS Q e-tron-nal indul az Audi. A versenyautókat év közben fejlesztették, a fókuszban pedig nem kizárólag a pályán nyújtott teljesítmény növelése állt, az energiahatákonyság és a kibocsátás csökkentése is kiemelt figyelmet kapott.

„Az Audinál a szén-dioxid mentesítés következetes stratégiáját követjük. Az akkumulátoros járműveink és a megújuló villamos energia a vezető technológiák. Ezt kiegészítik a megújuló üzemanyagok, amelyek lehetőséget kínálnak a belső égésű motorok klímabarátabb működtetésére. Az Audi RS Q e-tron mindkét rendszert egyesíti innovatív hajtásláncában” – mondta Oliver Hoffmann, az Audi műszaki fejlesztésért felelős igazgatósági tagja.

- Hirdetés -

A szén-dioxid-kibocsátás további csökkentése érdekében az Audi olyan maradék alapú termékekre támaszkodik, amelyek nem versenyeznek az élelmiszerekkel a versenyautó üzemanyagáért. Ehhez első lépésben a növényi huladékból álló biomasszát etanollá alakítják, majd további lépésekkel állítják elő a végső tüzelőanyagot. Az eljárás elnevezése is a folyamatból fakad etanolt-benzinre a neve (ETG).

Az RS Q e-tron üzemanyagtartályába 80 százalékban fenntartható összetevőkből álló üzemanyagkeverék kerül, beleértve az ETG-t és az e-metanolt. Erre a tüzelőanyagra van szüksége az energiaátalakítónak, amelynek belsőégésű motor része nagy sűrítéssel működik, így nagyon hatékonyan látja el az elektromos hajtást. Bár a gyár 2022-es Dakaron bemutatott hajtáskoncepciója elvileg már kevesebb üzemanyagot igényelt, mint a hagyományos rendszerek, most tovább optimalizálták.

Audi Dakar
foto: Audi Motorsport
- Hirdetés -
- Hirdetés -

„Ezzel az üzemanyag keverékkel az Audi RS Q e-tron több mint 60 százalékos szén-dioxid-kibocsátást takarít meg” – mondja Dr. Fabian Titus, az alkalmazás- és termodinamikai fejlesztésért felelős munkatársa.

A fejlesztés megfelel az FIA és az ASO üzemanyag-szabályozás szigorú előírásainak, amelyek hasonlóak a kereskedelemben kapható, 102 oktánszámú üzemanyagfajtákra vonatkozó előírásokhoz. Az ilyen magas érték garantálja az üzemanyag-levegő keverék kopogásgátló tulajdonságait az égési folyamat során. Ezzel az új üzemanyaggal a belsőégésű motor még valamivel nagyobb hatásfokot is elér, mint a fosszilis alapú benzinnel. A ReFuel oxigéntartalma azonban csökkenti az üzemanyag energiasűrűségét, ezért annak csökken az egységnyi térfogatra eső fűtőértéke. Az RS Q e-tronba ezért nagyobb üzemanyagtartály került. Ez természetesen nem jelent előnyt a csapatnak, mert az üzemanyag-áramlásmérők az esélyegyenlőség érdekében mérik az energiafogyasztást.

Az új technológia előnye így kizárólag abban jelentkezik, hogy jelentősen csökken a szén-dioxid kibocsátás, amivel a gyár közelebb kerül ahhoz a célhoz, hogy száz százalékban megújuló üzemanyagokat használjon elsőként a versenyautóiban, majd a tapasztalatokat a hétköznapi közlekedésbe is átültesse.

Audi Dakar
foto: Audi Motorsport

Friss