back to top
2024. november 22. 15:04

KezdőlapTEREPRALLYHidrogénhajtású kamion is indul a Dakaron

Hidrogénhajtású kamion is indul a Dakaron

-

A Dakar Rally továbbra is az alternatív üzemanyagok felé tolódik el, a KH-7 Epsilon Team ugyanezt teszi 2023-ban, mivel MAN TGA 26.480 teherautójuk részben hidrogént használ üzemanyagként. Jordi Juvanteny vezeti az 522-es rajtszámú teherautót, a navigátor Jordi Ballbé, a fedélzeti szerelő José Luís Criado.

A hidrogént a GAUSSIN már a 2022-es Rallyn használta H2 Racing Truck-jával, amely nem versenyzett egyik kategóriában sem, és elsősorban kísérletezésre szolgált. A csapat sikerrel teljesítette a Dakar távot és a céldobogón fejezte be a versenyt.

foto: Gaussin Team

A bolygó változtatásokat kér tőlünk, és nem szabad intézményi reakcióra várnunk” – mondta Juvanteny. „Együtt kell megtennünk, és most kell kezdeni. Egy amatőr csapat vagyunk, akik különböző, innovatív dolgokat akarnak csinálni, és ezzel egy kis homokszemet hozzátenni a bolygó számára, ami erre kér bennünket.”

2022-ben a csapat teherautója egy zéró emissziós jármű volt, amely a Repsol hidrogénnel kezelt növényi olajának (HVO) és LPG keverékéből álló üzemanyaggal versenyzett, és kategóriájában a huszonegyedik helyen végzett. 2019 óta minden évben megnyerték a 6×6-os alkategóriát, összesen tizenhat győzelemmel, miközben ők 2021-ben a legjobban zártak Production kategriában.

A 11.5 tonnás 2023-as MAN hidrogénhajtása a spanyol EVARM energiavállalattól származik, amely járművek más üzemanyagra való átépítésére specializálódott. Az üzemanyagban hidrogént és dízelt kevernek, az előbbit egy pár 420 literes tartályból fecskendezik be, amelyeket generátoron keresztül töltenek fel az egyes szakaszok között. Míg jelenleg a dízel/hidrogén keverék aránya 50-50 százalék, a csapat azt reméli, hogy a 2024-es versenyre 90%-ra növelik a hidrogén mennyiségét. Ez egybeesik azzal, hogy abban az évben a Dakar Rally külön kategóriát vezet be az alternatív üzemanyaggal hajtott járművek számára.

A hidrogénnek nincs környezeti lábnyoma, egyszerűen vízből és napenergiából állítható elő, így vonzó választás lehet más üzemanyagokkal kísérletező versenycsapatok számára. Az off-road szakágban az Extreme E Spark ODYSSEY 21 autóit hidrogén üzemanyagcellás generátorral töltik, míg a hidrogént kizárólagosan használó Extreme H 2024-ben indítja első szezonját, míg a GCK Motorsport azt reméli, hogy a 2024-es Dakaron versenyezhet az e-Blast H2-vel.

„Úgy gondoljuk, hogy tapasztalatunk hozzájárulhat az innovációhoz egy olyan ágazatban, mint például a rendkívül érzékeny teherszállítás a fenntarthatóság érdekében, és nem tud profitálni más energiákból, például az elektromosságból” – mondta Criado. „Annyi Dakar után még mindig vannak előttünk kihívások. Minden év egy új motiváció, minden évben más a verseny, az útvonal mindig titkos, és csak a rajt előtt tizenöt perccel lehet tudni, hogy senki ne csalhasson. Ezért a kihívás az, hogy befejezzük a versenyt, amire nem  mindenki képes, és természetesen a lehető legjobb helyezést is megpróbáljuk elérni. Ez a verseny a mi életünk.”

Dakar, KH-7 Epsilon, MAN
foto: KH-7 Epsilon Team

Friss