Hétköznaponként a rendelő, hétvégén a versenyautó körül forog Cristina Gutiérrez Herrero élete. A spanyol jelenleg Lewis Hamilton pilótája – X44 csapatban Sébastien Loeb csapattársaként – az Extreme E-ben, emellett rendszeres Dakar-résztvevő.
A civilben fogorvosként dolgozó pilóta 2011 óta hatszoros spanyol női rallybajnoknak, és Dakar-teljesítőnek mondhatja magát.
„Számomra ez természetes, a pácienseim mind tudnak a karrieremről. Mindig velük együtt szervezem le a hetem, de a versenyzésnek is helyet hagyva. Így jó, de tény, nem mindennapi.
Csak kemény munka kérdése. Az egyetemen is oda kell tennie az embernek magát, és az autóban is néha nyugodtan kell koncentrálni, hogy egyáltalán befejezzük a versenyt.” – meséli Gutiérrez a sport és munka kapcsolatáról.
Amikor 2015-ben a tereprallyban is kipróbálta magát egy nőknek szervezett katari teszten, ugyan nem nyerte el az előzetesen meghirdetett lehetőséget, de Nasser Al-Attiyahtól kapott különdíjként indulhatott a soron következő versenyen is.
Onnantól fogva pályafutását a Dakar egyetlen női győztese, Jutta Kleinschmidt is segítette. Gutiérrez ténylegesen is a német nyomdokaiba lépett, amikor tavaly második nőként szakaszt nyert a Dakaron, a Light Prototypes (T3) kategóriában.
Az újabb áttörés azonban már nem tőlük, hanem két másik híres versenyzőtől kapott segítséggel következett.
Gutiérrez elmondása szerint a koronavírus alatt minden szponzorát elveszítette. Azonban eredményeivel felkeltette Lewis Hamilton figyelmét, aki leszerződtette Extreme E csapatába (X44). Újdonsült kollégája, Sébastien Loeb pedig megszerezte neki a szükséges támogatást az újabb Dakar induláshoz.
2021-ben Loeb partnereként holtversenyben nem lett bajnok az Extreme E-ben, legnagyobb eredményét azonban minden bizonnyal nem ez, hanem a Cross-Country Világkupán a T3-as kategóriában szerzett bajnoki címe jelenti.
Eközben pedig egy elég hihetetlen eredményt is elért: a Kazahsztán Rally során ugyanis két csigolyáját eltörte, de nemcsak, hogy végigment, Gutiérrez meg is nyerte a versenyt!
„Nagyon rossz helyzet volt számomra, mert a verseny után teljesen le kellett állnom. Súlyt és izomtömeget vesztettem, úgyhogy keményen kellett edzenem, hogy újra formába hozzam magam. Ennek ellenére úgy érzem, erre az évre jobban felkészültem, mint valaha.”
Láthatólag nehéz lenne bárminek is megállítania, a lendület pedig nem fogy: az idei Dakaron dobogós lett (Light Prototypes kategóriában) a Red Bull OT3-as programjával.
Az újonnan indult FIA besorolású Rally-Raid Világbajnokságon pedig jelenleg kategória (T3) második, amivel a Red Bull ígéretes tehetségét, Seth Quinterót is megelőzi.
Gutiérrez az Extreme E idei egyetlen versenyén harmadik lett. Hiába másfajta járgány ahhoz képest, mint a mit a Dakaron használ, az Odyssey 21 vezetését is élvezi:
„Nagyon forradalmi autó, semmihez nem tudom hasonlítani, amit előtte vezettem. Nagyon sok minden rejtőzik benne, és könnyen alkalmazkodik a különböző felszínekhez. Számomra ez az autó tökéletes.” – összegezte tapasztalatait még az első alkalom után.